• asaA

Ni med lite större barn, var tar ni temp?

Hej!
    Vår stora tjej (blir fem år) har varit sjuk och haft feber. Vi har då tagit temp naturligtvis, och vi har en stjärttermometer. Till saken är det att jag pratade med en kompis (hon har inga barn) och hon blev lite förskräckt när det kom fram att vi tog temp rektalt. Hennes reaktion var "herregud, är det inte dax att sluta med det snart!?". Hon började prata om att barnen kan ta det som övergrepp och allt möjligt. Vår teja har aldrig brytt sig om att vi tar febern hon lägger sig på sidan och vi ligger och pratar tills termometern piper, inga konstigheter alls. Men jag blev ändå lite fundersam, var tar ni tempen på era "större" barn och om ni har slutat ta rektalt i vid vilken ålder gjorde ni det och varför?

• Svar på tråden Ni med lite större barn, var tar ni temp?
  • HasseH

Men herregud! Övergrepp blir det väl inte förrän man gör något mot den andra personens vilja! Om er dotter tycker det är OK, så är det OK, eller hur! Ni verkar ju ha gjort det till något som nästan är lite "mysigt", man ligger och pratar medan tempen tas, det är inget konstigt! Jättebra om det kan vara så ju! Alla vi som är vuxna nu tog väl tempen i rumpan, och de flesta av oss tyckte nog bara att det var naturligt för det var så man gjorde!

• kissemjao

Jag tar i örat på samtliga familjemedlemmar.

• Sapho

Har under hela min uppväxt tagit temp där bak och har verkligen inte sett det som övergrepp. Större barn kan man ju lära ta tempen själv. Det sägs att den är säkrast.
    Min sambo tycker vi ska ha örontemp men jag är tveksam, isf gör vi en riktig undersökning om hur mycket det skiljer mellan termometrarna och drar bort/lägger till det som fattas vid örontermometern.

• Pyff

När jag var barn fanns det väl inga andra termometrar än rektala, kommer ihåg när mamma tog tempen på mig - visst var det inte nåt trevligt, men övergrepp??!!!! Knappast!
    Den rektala ger ju faktiskt mest tillförlitlig temperatur!

• esma

hej
    Jag tar i örat det går fort på 2 sek. jag tycker att det är bäst så

• rebeckaa

Det är väl inte övergrepp att ta temp i rumpan, helt normalt. men jag tar det i armhålan, det är lättast på min tös. Men enligt min lärare som jag hade (hon är sjuksjöterska också) så får man bäst resultat när man tar temp i rumpan. De ska väl ha sådan temp på apoteket som man tar i örat? tänkte köpa en sådan, det går så fort att ta temp med dem och de ger bra resultat.

• A73H

Visst är det en otäck samhällsutveckling när vi vuxna börjar referera till både det ena och det andra som sexuella övergrepp?! Moralpanik tror jag är den korrekta termen liksom... Det fanns en pappa i vår bekantskapskrets som inte alls kände sig bekväm med att byta blöja på sin dotter (hade en pojk sedan innan) för att han tänkte att andra skulle titta snett på honom...vad rör sig i en sådan hjärna liksom?! Vi vuxna måste sluta sexualisera omvärlden så till den milda grad för våra barns skull! Ta din väninna i örat från mig och fråga hur hon menar egentligen? Vad tänker hon på när hon ser en barnrumpa egentligen?... Ingen rök utan eld, eller hur är det?....

• Nettan m William o Linnéa

Vi tar i rumpan på de små, store sonen mäter själv i rumpan eller i munnen.

Anser inte att det är övergrepp att mäta tempen rektalt och visst är det så att det är det bästa sättet att få den mest tillförlitliga mätningen. Visst finns det bra örontermometrar och med dagens termometrar ska det inte skilja så mycket mellan att ta t.ex. i armhålan eller rektalt.

Svar på tråden Ni med lite större barn, var tar ni temp?