• asaA

Ni med lite större barn, var tar ni temp?

Hej!
    Vår stora tjej (blir fem år) har varit sjuk och haft feber. Vi har då tagit temp naturligtvis, och vi har en stjärttermometer. Till saken är det att jag pratade med en kompis (hon har inga barn) och hon blev lite förskräckt när det kom fram att vi tog temp rektalt. Hennes reaktion var "herregud, är det inte dax att sluta med det snart!?". Hon började prata om att barnen kan ta det som övergrepp och allt möjligt. Vår teja har aldrig brytt sig om att vi tar febern hon lägger sig på sidan och vi ligger och pratar tills termometern piper, inga konstigheter alls. Men jag blev ändå lite fundersam, var tar ni tempen på era "större" barn och om ni har slutat ta rektalt i vid vilken ålder gjorde ni det och varför?

• Svar på tråden Ni med lite större barn, var tar ni temp?
  • asaA

Tack för alla svar!

Det har väl med att göra hur man själv uppfattar saker och ting. Innan min kompis nämnde detta så har vi aldrig tänkt tanken att det skulle vara någon form av "övergrepp" (även om hon då menade en mild form av övergrepp). Men efter hon sa det så började jag att tänka tanken, så nu kommer det väl att kännas olustigt i fortsättningen förmodligen Men som de flesta av er skriver så ju bryr sig ju inte vår tjej om att hon tempas rektalt och det är väl det som är det viktigaste! Hmm......vi får väl kanske åka o inhandla emn armhåletemp.........

• Petre

Rumpan är ju bäst! Funkar det verkligen att ta i armhålet?! Vi har också en örontermometer från Braun och den visar ALLTID fel. SÅ det blir rumpan här med. 4-åringen har inga problem med det heller.

• Veliga Mamman

Jag har köpt en febertemp. till pannan, den är super!
    Annars tar jag i armhålan på de stora.

• NiXxI

Jag har en öron-temp...men när jag själkv fick blindtarmsinflamation så tog akuten temp i häcken på mig...så det där om övergreppskänslor är något vi vuxna får det till, inte barnen.

• Firren

Ja det fungerar att mäta i armhålan men inte lika tillförlitligt. Man lägger på 0.5 på de flesta såvitt jag vet.

Behöver man veta exakt, om barnet är mycket sjuk tex så är det bäst att ta i rumpen.

Munnen är bättre än armhålan tror jag, och då är det ofta så att man lägger på 0.3. Men då måste de ju vara så pass stora så de klarar det. Min 6 åring kan nog det, kanske.... Men 5-åringen är det värre med!

Tårtgalen mamma till 3, -99, -01 och -05.
  • Linneas mor

Har hört att Rumpan är bäst, men vi tar i Öronen eller under armen, eller i munnen! (har olika termometerar)

• KTM

Vaaa övergrepp. Neeej det tycker jag verkligen inte. Vår son 3 1/2 tar i rumpan och han har inga problem med det. Tom vuxna människor tar ju där, nej jag förstår faktiskt inte resonemanget. Sorry!

• Max mamma

Max tycker INTE om att ta tempen i rumpan...så vi tar under armen oftast.

Däremot tycker jag inte att det är övergrepp att ta tempen i rumpan på sitt barn.

• Valkyriia

Min dotter har aldrig varit bekväm med att ta i rumpan så vi har alltid tagit i munnen lr i armhålan.

• Blue Dragon

Alltid i örat.

Jag har inge problem att ta bra temp i örat. Knepet är ju inte att trycka på knappen förrän den är inne i örat. Annars blir det en lägre temp för att ytterörat är kallare.

Svar på tråden Ni med lite större barn, var tar ni temp?