• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • Anonym (Bf feb)

Bf +2, var hos bm idag som kände på tappen. Det hade inte hänt mycket! Det är kvar 2-3 cm av den och var öppen typ 1 cm. Får se om hon lyckades reta igång någonting om inte annat

• Anonym (Småland)

Här var det långsamt, ingenting som har hänt på ett tag. Skulle dock inte bli förvånad om alla bebisar bestämmer sig för att komma samtidigt

• ondar
    Sandramammatill2 skrev 2016-02-12 21:34:19 följande:

då är vi ju i samma sits! dock föddes mitt första barn med vaginalförlossning! jag ska snittas om exakt en vecka, fredag den 19, är så sjukt nervös men börjar acceptera det!

Är en aningen besviken bara på alla som tjatar om att det är "lätt" att föda åt fel håll om man har fött vaginalt innan. Har haft lite känningar idag och vart på förlossningen, det var dock bara känningar så jag fick åka hem igen! Är rätt orolig då jag fått lite info om själva snittet och dom har lagt det endast två dagar innan bf.. Min första förlossning gick jätte fort så jag är rädd att om det börjar innan snittet kanske det går så långt att jag måste föda vaginalt och då sa hon på förlossningen "men har det börjat så går det ju bra och då har du inget att oroar dej för".. Men jag hoppas att han ligger kvar till fredag!

Samma dag för oss då, det var en innan mig i kön, du ska inte också snittas i skövde?:) usch ja visst är det stört att de lägger så tätt inpå bf, fyra dagar innan för mig. Känns nästan som bäddat för att det ska gå igång innan ju! Ligger din i säte då eftersom de är så säkra på att den kommer ut oavsett? De har inte mätt ditt bäcken osv? Min har def vänt sig åt nåt håll men vet inte om han glidit mer till säte eller ligger med huvudet ner, vill inte ringa till sjukhuset o komma in o kolla heller som de sa när ja fick snitttiden för ligger den rätt nu så finns det inget som säger att den ligger rätt på fredag, så låter det vara faktiskt. Just för den mentala biten så hoppas jag den ligger fel så man har nåt att ställa in sig på, även fast ja gärna sluppit snitt. Men min förra förlossning gick verkligen inte som det skulle, sonen kom aldrig ner i passagen trots värkarbete o vattenavgång i tre dagar så jag tror liksom inte det går, det känns som om nåt är fel. Men ingen lyssnar inom sjukvården. Är säker på att det slutar i akutsnitt om det inte blir på fre :/. Men fel kan man ju alltid ha :)
  • Sandramammatill2

Nej, jag ska snittas i Örebro!
    Ja på förlossningen sa de att han låg med rumpan i säte och när de försökte vända tryckte hon liksom upp rumpan som om den satt fast där nere.. Men barnmorskan säger alltid att huvudet ligger till vänster där nere så han ligger på tvären och jag känner ibland huvudet i mitten eller under höger bröst så han förflyttar sig kanske mellan dom lägena.. :)

Jag valde snitt så hon lyssnade på att det är det jag vill. Dock sa hon ju att det var bra att föda den "normala" vägen om man kan men eftersom det kan sluta med snitt så tar jag hellre det från början!

Vad tråkigt att ha vart med om en sån jobbig förlossning innan. Jag kan inte tänka hur det känns ens, vattnet gick på morgonen för mej förra gången och sen kom han 10timmar efter. Hade självklart jätte ont men förväntade mej mer så tog aldrig nå mer än tens heller så jag var så inställd på en snabb och lika bra förlossning nu så därför skrämmer det mej att föda med rumpan först, jag är inställd på snitt men det skrämmer mej såklart också.. Men det kommer gå bra!

Vad jobbigt att dom inte lyssnar på dej! Om det känns som det slutar med snitt skulle jag gjort som dej och ta det från början jag också. Men kan dom inte kolla varför bebisen inte kom nedåt förra gången? Borde dom inte kolla upp det om du höll på i 3dagar utan resultat!? tjata och säg att du är orolig så kanske dom lyssnar..

• Sandramammatill2
    ondar skrev 2016-02-15 14:33:55 följande:
    Samma dag för oss då, det var en innan mig i kön, du ska inte också snittas i skövde?:) usch ja visst är det stört att de lägger så tätt inpå bf, fyra dagar innan för mig. Känns nästan som bäddat för att det ska gå igång innan ju! Ligger din i säte då eftersom de är så säkra på att den kommer ut oavsett? De har inte mätt ditt bäcken osv? Min har def vänt sig åt nåt håll men vet inte om han glidit mer till säte eller ligger med huvudet ner, vill inte ringa till sjukhuset o komma in o kolla heller som de sa när ja fick snitttiden för ligger den rätt nu så finns det inget som säger att den ligger rätt på fredag, så låter det vara faktiskt. Just för den mentala biten så hoppas jag den ligger fel så man har nåt att ställa in sig på, även fast ja gärna sluppit snitt. Men min förra förlossning gick verkligen inte som det skulle, sonen kom aldrig ner i passagen trots värkarbete o vattenavgång i tre dagar så jag tror liksom inte det går, det känns som om nåt är fel. Men ingen lyssnar inom sjukvården. Är säker på att det slutar i akutsnitt om det inte blir på fre :/. Men fel kan man ju alltid ha :)
    Ja på förlossningen sa de att han låg med rumpan i säte och när de försökte vända tryckte hon liksom upp rumpan som om den satt fast där nere.. Men barnmorskan säger alltid att huvudet ligger till vänster där nere så han ligger på tvären och jag känner ibland huvudet i mitten eller under höger bröst så han förflyttar sig kanske mellan dom lägena.. :)

Jag valde snitt så hon lyssnade på att det är det jag vill. Dock sa hon ju att det var bra att föda den "normala" vägen om man kan men eftersom det kan sluta med snitt så tar jag hellre det från början!

Vad tråkigt att ha vart med om en sån jobbig förlossning innan. Jag kan inte tänka hur det känns ens, vattnet gick på morgonen för mej förra gången och sen kom han 10timmar efter. Hade självklart jätte ont men förväntade mej mer så tog aldrig nå mer än tens heller så jag var så inställd på en snabb och lika bra förlossning nu så därför skrämmer det mej att föda med rumpan först, jag är inställd på snitt men det skrämmer mej såklart också.. Men det kommer gå bra!

Vad jobbigt att dom inte lyssnar på dej! Om det känns som det slutar med snitt skulle jag gjort som dej och ta det från början jag också. Men kan dom inte kolla varför bebisen inte kom nedåt förra gången? Borde dom inte kolla upp det om du höll på i 3dagar utan resultat!? tjata och säg att du är orolig så kanske dom lyssnar..
  • Mamma till två gullegrisar
    Anonym (Bf feb) skrev 2016-02-15 13:00:15 följande:

Bf +2, var hos bm idag som kände på tappen. Det hade inte hänt mycket! Det är kvar 2-3 cm av den och var öppen typ 1 cm. Får se om hon lyckades reta igång någonting om inte annat

Vilken snäll bm som kollar :)

Har du haft några känningar? Förvärkar?
  • Anonym (Bf feb)
    Mamma till två gullegrisar skrev 2016-02-15 17:16:24 följande:

Vilken snäll bm som kollar :)

Har du haft några känningar? Förvärkar?

Ja jag var hos en annan bm idag som var jättesnäll! Hon sa att hon brukar erbjuda "sina" mammor det :) Är det något ovanligt?

Har knappt haft några förvärkar, är dock öm nu och det känns annorlunda. Inte förrän nu när jag kom hem fattade jag att hon gjorde en hinnsvepning och det verkar ju kunna sätta igång något ska väl isf påbörjas inom 48 h om det har fungerat!

Hur går det för dig?
  • CupcakeDream
    Anonym (Bf feb) skrev 2016-02-15 17:30:20 följande:

Ja jag var hos en annan bm idag som var jättesnäll! Hon sa att hon brukar erbjuda "sina" mammor det :) Är det något ovanligt?

Har knappt haft några förvärkar, är dock öm nu och det känns annorlunda. Inte förrän nu när jag kom hem fattade jag att hon gjorde en hinnsvepning och det verkar ju kunna sätta igång något ska väl isf påbörjas inom 48 h om det har fungerat!

Hur går det för dig?

Håller tummarna för dig att det sätter fart i natt:) jag gjorde en hinnsvepning för en vecka sedan. Hoppas på få en ny nu på onsdag när jag ska dit:) då kanske man är mer mogen och det händer lite.

Jag känner lite varje kväll och hoppas det är något på g men sen så är det lugnt på natten:( nu jobbar min sambo natt hela veckan. Dålig tajming;) jag är med bf+2
  • ondar
    Sandramammatill2 skrev 2016-02-15 15:58:19 följande:

Aha! Så du får snitt även om han vänt sig rätt på fre då eller förstod jag fel nu?:). Ja precis, det går ju jättebra med snitt också även om det är lite bökigt att va nyopererad m bebis, men man både läker o glömmer snabbt. Jag va dessutom ensamstående sist, o det är ja inte nu, så ja tror att ja kommer uppleva det annorlunda bara där också :). Intressant att höra vad du "föredrar"sen när du fått uppleva båda!

Skönt att iaf rumpan verkar nerkilad, min låg innan den nu flyttade sig, i tvärläge uppe, o då kan man inte föda ut den, risken är att navelsträngen åker ut med vattnet o barnet får syrebrist. Så ja är rätt tacksam över att min antingen numera ligger som din, eller "rätt" :).

Ja jag har tom förklarat att min son har autism och varje gång vi ska till psykolog o dylikt o måste fylla i blanketter o frågan "hade du en normal förlossning" kommer, så börjar mina tankar snurra igen. Min sln är högfungerande och det är absolut inget stort handikapp men ändå, givetvis funderar man ju på om det hade med lång vattenavgång osv och göra eller om det hade blivit så ändå. Och hade gärna sluppit de funderingarna med lillebror :). Men det e ju så, oavsett hur o när de kommer ut så är det viktigaste att de mår bra <3.
Svar på tråden BF februari 2016