• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • Lysmasken

Haha vi är ju mera så att dom 3 äldsta har ju varandra. Mellan nr 3 och 4 skiljer det 6 år. Sen blir man ju äldre. Löst prat än så länge men tillräckligt för att inte sätta in spiralen i maj.

Äh vi får väl se. Hade glömt hur mysigt det är med en liten <3

Isabelle 051204 Filippa 080401 Novalie 100825. 160228
  • zespriem
    lillterror skrev 2016-03-06 07:12:09 följande:

Håller tummarna för att det kickar igång ordentligt och på riktigt snart! Har du fått kollat status och kanske gjort hinnsvepning det senaste?

Ska träffa bm på mvc imorgon em. Då ska hon kolla status och kan säkert tänka sig att hinnsvepa!
    hannis12345 skrev 2016-03-06 07:46:11 följande:

Jag är ju nästan bf feb, ( 1 mars) så jag hänger oxå kvar i denna grupp;) bf+5 idag o Inte en enda känning...

Ska till bm på onsdag för ultraljud o se om d finns tillräckligt med fostervatten för att gå en vecka till...

Seeeeeg väntan! Aldrig väntat på smärta som jag gör nu ;)

Finns det skäl att misstänka att du inte skulle ha tillräckligt med fostervatten? Visst är det lite konstigt att gå och hoppas på smärta, det är ju ingenting man brukar önska sig direkt ;)
    ondar skrev 2016-03-06 07:52:42 följande:

Jag är kvar än :) 12dagar över tiden här. Vissa dagar kommer det nån rejäl värk o ja börjar tro att det har startat. Men sen lägger det sig. Väldigt tröttsamt o bli lurad ja, o blir så jäkla tråkig mot min femåring som vill ha full fart hela tiden, man orkar ju inte riktigt det när man har ont o kroppen skriker att man ska vila. På torsdag, 16dagar över tiden ska jag till sjukhuset, de är meddelade att igångsättning inte funkade för mig sist så får se om det blir ks direkt eller vad som händer, väskan skulle med iaf:). Du har inte fått tid än för överburenkontroll eller?

Hoppas det startar för dig innan torsdag då! Det är ju ändå några dagar kvar :) Mina barn är inte mkt för full fart och som tur är underhåller de varandra en hel del, trots att det är ganska stor åldersskillnad, storebror nio och lillasyster fem. Men är femåringen själv så har hon ganska svårt att sysselsätta sig själv. Hon är inte typen som sitter själv och leker på rummet och jag har dåligt med ork för att sitta och läsa bamse hela tiden. Jag vill mest vila, är så himla trött och tråkig.. ;)

Ingen tid för överburenhetskontroll här. Men jag är ju bara en vecka över.
  • ondar
    zespriem skrev 2016-03-06 12:29:39 följande:

Hoppas det startar för dig innan torsdag då! Det är ju ändå några dagar kvar :) Mina barn är inte mkt för full fart och som tur är underhåller de varandra en hel del, trots att det är ganska stor åldersskillnad, storebror nio och lillasyster fem. Men är femåringen själv så har hon ganska svårt att sysselsätta sig själv. Hon är inte typen som sitter själv och leker på rummet och jag har dåligt med ork för att sitta och läsa bamse hela tiden. Jag vill mest vila, är så himla trött och tråkig.. ;)

Ingen tid för överburenhetskontroll här. Men jag är ju bara en vecka över.

Haha ja fy, det blev helt miss i planeringen då vi eg skulle fått kejsarsnitt 19e feb så tog hem sonen fr förskolan en vecka innan det för att få lite egentid med honom. Men så låg bebis rätt o kset blev inställt så nu har ja gått hemma med honom i 3.5 vecka :'). Första veckorna kunde ja aktivera honom med långpromenader på nån halvmil om dagen osv men nu försöker ja ta det lugnt ist o det funkar så där. Väldigt skönt m helg o fått lite hjälp m aktivering av sambon. Så fort ja inte orkar spela spel, bandy i trädgården, fäktas, träna på att skriva bokstäver eller läsa bamse osv så gör han hyss, tänker slå hundarna, bits, spottar:, svär, hämtar stolar o ska klättra i skåpen osv- allt för att få en reaktion. Knappt så ja kan gå på toa utan att han river huset. Han utreds för autism bör väl tilläggas ;). Är eg världens goaste men inte när han märker att man inte orkar. Då vaknar ett monster.

Längtar väldigt till bebis är ute o man kan få lite bättre ork o rutiner igen. För det här tar knäcken på mig emellanåt.

Håller tummarna för oss båda att det startar snart. Ja tror ja kommer få vänta till torsdag då ja inte litar på min kropp sen förra förlossningen men hade vart kul o bli överraskad!
  • Anonym (Småland)
    Lysmasken skrev 2016-03-06 09:35:46 följande:

Alltså är man knäpp.... Maken & jag pratar lite löst om en till :-O

Hehe, då är vi riktigt galna! Vår plutta är 15 dagar gammal och vi sätter igång igen i slutet på april trots att denna graviditeten var ett helvete för mig med foglossningen! Tur att vi har väldens smidigaste unge, hon är en riktig Skalman!

Av någon anledning vill landstinget i Jkpg att man tar upp preventivmedel i förlossningsbrevet, jag gjorde inte det så min bm på mvc frågade hur vi tänkte kring det. Jag svarade att det är ca 1 år mellan mig och min bror och vi (jag och mannen) vill ha något liknande. Av henne fick vi världens största leende!

Har någon annan börjat ge d-droppar?! Vår tjej blir jättedålig i magen av ACOs både oljebaserade och vattenbaserade. Nu har vi köpt Dunmedic och hoppas att det funkar, men vi kommer INTE ge 5 droppar per dag oavsett sort! Hon får redan i sig 50% av RDI via ersättningen (vilket kommer öka för hon äter ju mer och mer ju äldre hon blir) och att då ge henne 100% till av RDI är bara puckat. Hon blir hysterisk och otröstlig, får ont i magen och massor med gaser som inte kommer ut (provat både magdroppar och minifom med d-dropparna och det funkar inte!)
  • Lysmasken
    Anonym (Småland) skrev 2016-03-06 14:57:53 följande:

Hehe, då är vi riktigt galna! Vår plutta är 15 dagar gammal och vi sätter igång igen i slutet på april trots att denna graviditeten var ett helvete för mig med foglossningen! Tur att vi har väldens smidigaste unge, hon är en riktig Skalman!

Av någon anledning vill landstinget i Jkpg att man tar upp preventivmedel i förlossningsbrevet, jag gjorde inte det så min bm på mvc frågade hur vi tänkte kring det. Jag svarade att det är ca 1 år mellan mig och min bror och vi (jag och mannen) vill ha något liknande. Av henne fick vi världens största leende!

Har någon annan börjat ge d-droppar?! Vår tjej blir jättedålig i magen av ACOs både oljebaserade och vattenbaserade. Nu har vi köpt Dunmedic och hoppas att det funkar, men vi kommer INTE ge 5 droppar per dag oavsett sort! Hon får redan i sig 50% av RDI via ersättningen (vilket kommer öka för hon äter ju mer och mer ju äldre hon blir) och att då ge henne 100% till av RDI är bara puckat. Hon blir hysterisk och otröstlig, får ont i magen och massor med gaser som inte kommer ut (provat både magdroppar och minifom med d-dropparna och det funkar inte!)

Haha då är vi inte knäppa men det blir ju 5:e barnet. Orkar inte läsa igenom hela tråden men hade ni fler än henne?
    Isabelle 051204 Filippa 080401 Novalie 100825. 160228
  • zespriem
    ondar skrev 2016-03-06 13:09:16 följande:

Haha ja fy, det blev helt miss i planeringen då vi eg skulle fått kejsarsnitt 19e feb så tog hem sonen fr förskolan en vecka innan det för att få lite egentid med honom. Men så låg bebis rätt o kset blev inställt så nu har ja gått hemma med honom i 3.5 vecka :'). Första veckorna kunde ja aktivera honom med långpromenader på nån halvmil om dagen osv men nu försöker ja ta det lugnt ist o det funkar så där. Väldigt skönt m helg o fått lite hjälp m aktivering av sambon. Så fort ja inte orkar spela spel, bandy i trädgården, fäktas, träna på att skriva bokstäver eller läsa bamse osv så gör han hyss, tänker slå hundarna, bits, spottar:, svär, hämtar stolar o ska klättra i skåpen osv- allt för att få en reaktion. Knappt så ja kan gå på toa utan att han river huset. Han utreds för autism bör väl tilläggas ;). Är eg världens goaste men inte när han märker att man inte orkar. Då vaknar ett monster.

Längtar väldigt till bebis är ute o man kan få lite bättre ork o rutiner igen. För det här tar knäcken på mig emellanåt.

Håller tummarna för oss båda att det startar snart. Ja tror ja kommer få vänta till torsdag då ja inte litar på min kropp sen förra förlossningen men hade vart kul o bli överraskad!

Men herregud!! Oj vad tufft det låter :( Men har du sagt upp hans förskoleplats? Går det inte annars med 15 timmar i veckan? Det hade aldrig funkat för mig. Samtidigt kan jag tänka mig att tiden går snabbare. Jag har tyvärr bara mina barn varannan vecka och tiden de är hos sin pappa är riktigt långsamma och tråkiga.

Håller också tummarna för oss! :) Nu får det vara dags!!
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Småland) skrev 2016-03-06 14:57:53 följande:

Angående gasarrna i hennes mage ska du prova pysventil om hon inte får ut dom , de funkar jätte bra å vi hat användt de å hon blir lättad i magen varje gång efter .:) jag har D- droppar me olja å jag vet inte om hon får ont i magen av de , en kompis unge tålde inte dr mr olja så kunde bara ha den me vatten , men ja trodde hon hade ont i magen men inte pga av dropparna så ja köpte minifom å de tycker ja har hjälp å använde även pysventil ! Värt ett försök isf:)
  • ondar
    zespriem skrev 2016-03-06 16:40:15 följande:

Men herregud!! Oj vad tufft det låter :( Men har du sagt upp hans förskoleplats? Går det inte annars med 15 timmar i veckan? Det hade aldrig funkat för mig. Samtidigt kan jag tänka mig att tiden går snabbare. Jag har tyvärr bara mina barn varannan vecka och tiden de är hos sin pappa är riktigt långsamma och tråkiga.

Håller också tummarna för oss! :) Nu får det vara dags!!

Nej då :) inte sagt upp, tyckte bara det blev rörigt för honom- som är i behov av mkt rutiner, att åka tillbaks igen veckan efter kejsarsnittet blev inställt för att sen få va hemma igen när bebis anländer, hade inte riktigt räknat med att det skulle bli så här länge dock ;). Han går mkt riktigt 15 timmar i veckan annars men ville ha han hemma en v innan kejsarsnittet för att få lite egentid ihop bla, sen har vi drygt3km att gå (saknar körkort) så tänkte min kropp skulle få slippa gå ca en mil dagen bara i att lämna/hämta barnet, hehe. Lätt o va efterklok :).

Haha jaa tiden springer verkligen på! Ja har knappt hunnit med att märka att den här graviditeten har fortlöpit.

Usch jag förstår att det måste kännas <3, man vill ju som sagt ha sina små hos sig. Även om min driver mig till vanvett emellanåt så blir ja bara nipprig om ja någon gång skulle ha barnvakt, ja är liksom gjord för hans tempo :).

Jaa! Nu får de baskemig hitta ut :D
  • Anonym (Småland)
    Anonym (orolig) skrev 2016-03-06 16:43:44 följande:

Angående gasarrna i hennes mage ska du prova pysventil om hon inte får ut dom , de funkar jätte bra å vi hat användt de å hon blir lättad i magen varje gång efter .:) jag har D- droppar me olja å jag vet inte om hon får ont i magen av de , en kompis unge tålde inte dr mr olja så kunde bara ha den me vatten , men ja trodde hon hade ont i magen men inte pga av dropparna så ja köpte minifom å de tycker ja har hjälp å använde även pysventil ! Värt ett försök isf:)

Vi har provat med Windi, helt värdelöst på henne!

Hon får ut gaserna annars men av D-dropparna blir det löjligt mycket mer gaser som dessutom inte vill ut och hon blir bara hysterisk!
    Lysmasken skrev 2016-03-06 16:19:40 följande:

Haha då är vi inte knäppa men det blir ju 5:e barnet. Orkar inte läsa igenom hela tråden men hade ni fler än henne?

Det är första för oss, om man inte räknar med katten och hunden då Vi har iofs en hundras som är lite mer krävande med aktivering, en draghund. Vår nyfödda är ganska stadig i nacken från födseln så vi hoppas att vi kan använda cykelstol redan i sommar så att vi kan aktivera hunden!
  • lillterror

Har precis fått sitta ner och prata med en läkare som är uppdaterad i min förlossning. Kändes riktigt härligt, eftersom det blev så tumult allt så har frågorna kommit i efterhand. Älskade Elicia kammade hem fulla poäng vid födseln trots hennes reaktioner under igångsättningen (dippade ner till 40 i hjärtfrekvens ett par omgångar) och trots att det var bökigt att få ut henne under ks (huvudet satt fast så dom fick gå in med en hand och trycka via underlivet samtidigt). Så nu vet vi att det inte funnits problem med hennes syresättning iaf som kan spöka i efterhand! Hon är nu även godkänd i besiktningen så vi väntar på PKU efter 13 bara. Mitt problem med igångsättningen verkar vara att min livmoder inte klarade av att jobba så hårt som den borde, så värkarna gjorde mer ont än nytta, och när dosen värkstimulerande ökades så fick jag värkstormar som påverkade min bebis negativt och tog för mycket kraft ifrån mig.

Trots detta kaos så har vi båda fått in amningen, gjorde redan från start i stort sett och det känns så himla skönt att något flyter på iaf!

Nu vill jag bara få hem min lilla docka, låta henne träffa sin storebror, ställa mig i min egen dusch och kunna mysa med hela familjen i min egna soffa, med en kopp te och bara njuta av livet <3

Svar på tråden BF februari 2016