• anynumos

BF februari 2016

Hej
    Äntligen plussat, gravid i v.5 (5+0). Skrattande
    Hade varit kul att följas ett gäng under dessa 9 månader! Flört
    Vilka grav. symtom har ni nu?
    Jag har ömma och större bröst, haft ömt i ca 6 dagar nu, plussade den 21/5.
    Nu senaste 2 dagarna även molvärk i tjejmagen.. kommit och gått större delen av dagen. 

• Svar på tråden BF februari 2016
  • zespriem
    LMG skrev 2016-03-05 08:19:29 följande:

Kraftiga mensvärkssmärtor som kommer med cirka 7 minuters mellanrum och håller i sig ungefär 52 sekunder. Hanterbara men måste andas mig igenom dom, kan det vara på g? Har ju aldrig fött barn förr så vet inte om man vågar hoppas

Eftersom det är ditt första barn tänk tror jag att det är på G!! Hade det varit tredje hade jag sagt att det kan vara veckor kvar ;)

Hur känns det nu, ondare, tätare?
  • LMG
    zespriem skrev 2016-03-05 08:42:29 följande:
    Eftersom det är ditt första barn tänk tror jag att det är på G!! Hade det varit tredje hade jag sagt att det kan vara veckor kvar ;)

Hur känns det nu, ondare, tätare?
    Ja dom börjar komma tätare. Och börjar definitivt göra ondare, hjälp vad nervös jag blev nu
  • minneli

Tre veckor och två dagar är min son idag!

Dags att berätta om förlossningen kanske :)

Jag fick ordentlig magsjuka på lördagen och fick sammandragningar efter varje gång jag kräktes. Söndag till onsdag gick åt att återhämta sig och på onsdag kväll åt jag riktig mat för första gången. Hela onsdagen hade jag molande ont i magen men jag trodde det var efter magsjukan och att magen inte var van vid mat.

På torsdag morgon, alltså alldeles efter jag ätit riktig mat gick jag upp på toa tidigt på morgonen för att kissa och när jag la mig igen så börja de sippra vatten och min första tanke var att jag kissade på mig. Gick till köket för att hämta papper och då gick vattnet 5:15 på köksgolvet!

Fick en ordentligt lång värk vid 11 och slemproppen kom sen hände det inget och jag somnade efter lunch. Vid 15 vaknade jag av en jättelång ond värk igen. Kom in till förlossningen strax innan 16. Vid 17 började jag med lustgasen och var då öppen 5 cm. Kl
    19:22 kom han ut. 3300g och 52 cm.

Förlossningen gick jättebra men sen fastnade moderkakan som den även gjort vid mina tidigare förlossningar. Ner på operation, förlorade 3,2 liter blod.

Sen när jag kom hem fick jag feber efter några dagar och jag tyckte avslaget luktade. Åkte in och kollade upp det och jag hade fått livmoderinfektion som komplikation av tjorvet efter förlossningen. Men det gick fort över med antibiotika som tur var!

Jag har helammat mina andra två men den här gången har jag ammat och gett ersättning. Nu de senaste dagarna har jag pumpat ut mjölk och ger i flaska några ggr per dag, annars ersättning. Det har fungerat bättre med honom och jag känner att jag får mer tid för de andra barnen. Tänkte helamma den här gången också men på ngt sätt känns det som en lättnad att den blev såhär istället. Man blir så fast och så behöver de andra barnen hjälp osv :)

Ngn frågade om bajseriet. Han bajsar flera ggr om dagen. Det går åt väldigt mkt blöjor. En natt bajsade han tre ggr! Två ggr han han skrikit lite innan han har bajsat jättemkt och fisit, och så tycker jag magen varit lite större och hård.

Han äter typ med 2-3 timmar mellanrum på dagen och med 3 timmars mellanrum på natten. Inatt åt han tex 22, 01, 04 och 07.

• Lysmasken
    LMG skrev 2016-03-05 08:19:29 följande:

Kraftiga mensvärkssmärtor som kommer med cirka 7 minuters mellanrum och håller i sig ungefär 52 sekunder. Hanterbara men måste andas mig igenom dom, kan det vara på g? Har ju aldrig fött barn förr så vet inte om man vågar hoppas

Låter som värkar

Mina var 2 min emellan & höll i ca 50 sek.
    Isabelle 051204 Filippa 080401 Novalie 100825
  • Lysmasken

Idag är hon 6 dgr gammal. Igår bajsade vi 8 gånger & får bröstmjölk på flaska. Äter allt från 1,5-3 timmar emellan

• Anonym (Bf feb)
    ondar skrev 2016-03-04 19:33:35 följande:

Är det en trikå eller vävd sjal? Trikå har jag som väntar på liten o har nördat in mig på olika sidor på nätet o 'bärsjalar' på facebook, är du med där? Om det är en trikåsjal så knyt ganska hårt eftersom den töjer sig när du stoppar i bebis :). O sen får man tänka lite hur man klär sig. Bebis kan ha blöja o strumpor o du ett tunt linne tex. :) jag har köpt en ergobabysele också som jag tänkt varva med.

Det är en trikåsjal. Tack för tipsen! Ska testa blöja och strumpor bara! Ska spana in facebookgruppen med. Det var verkligen supermysigt med sjal så jag hoppas verkligen att jag lär mig så det känns tryggt och säkert.

Alltså bebisen sov från 00-08 idag...!! Jag tog upp honom en gång för blöjbyte och ammade efter, men det tyckte han var rätt ointressant och sov vidare nästan direkt. Ska inte klaga men blir nästan orolig hehe!
  • minneli
    Lysmasken skrev 2016-03-05 10:01:47 följande:

Idag är hon 6 dgr gammal. Igår bajsade vi 8 gånger & får bröstmjölk på flaska. Äter allt från 1,5-3 timmar emellan

Hur mkt pumpar du ut per gång ungefär?
  • Anonym (Bf feb)
    LMG skrev 2016-03-05 09:04:35 följande:

Ja dom börjar komma tätare. Och börjar definitivt göra ondare, hjälp vad nervös jag blev nu

Spännande, lycka till nu!
  • minneli

^^ Alltså hur mkt bröstmjölk ger du per gång? När jag ammat har jag inte haft koll på ngn mängd och så och det vart ju mer tydligt nu när jag pumpar. :)

• idm
    Anonym (orolig) skrev 2016-03-04 21:03:19 följande:

Dw upplevde ja me att min tös hade så jag köpte minifom å ger henne varje gång innan hon ska äta å de har hjälpt hon är gladare sover bättre . Å bajsa gjorde hon inte varje dag innan ja börja me minifom men ni gör hon de nöstan vaeje dag varanna dag men de bör dom göra varje dag sa dom på 1177 när ja prata me dom . Så prova å köp de ? Annars kan du köpa pysventil oxå så alla gaser kommer ut även de har ja använt å tyckte hon blev lättad efter ja användt de..annars så kanske din pojk inte tål bröstet mjölken om du ammar ?

Flera barn som inte gör de. Min tös äter oxå ofta på dagen jag ger ersättning , men på natten så sover hon bra de kan gå mellan 3-4 timmae på natten å då äter hon mellan 70 -100 ml å på dagen kan de gå mellan 30 min till 4 timmar å då kan hon äta allt mellan 40 -100 så de är olika hon äter ofta p lite på dagen ..

Vi har sempers magdroppar, men ska kanske testa miniform då :) Enligt min bvc så bajsar barn väldigt olika. Vissa efter varje måltid och andra en gång i veckan :) Jag är inte orolig över att han inte tål min mjölk :) Tänker att han borde vara väldigt ledsen, visa att han har ont osv ofta då , vilket han absolut inte är :)
Svar på tråden BF februari 2016