• Anonym (rädd)

vapen hemma

Min man har alltid haft ett intresse för skytte och nyligen gått med i en klubb. Nu har intresset eskalerat då han fått höra vilken naturbegåvning han är och vill nu införskaffa sig en licens att skaffa eget vapen som ska förvaras här hemma. Då jag har en väldig respekt för vapen vill jag inte ha vapen här hemma. Speciellt inte heller med tanke på våra 3 barn varav vår ena son är väldigt intresserad (som sin far).

Hittade min man googlandes efter vapenskåp nu i veckan och sa till (vänligt men bestämt) att jag inte vill ha vapen i huset.

Sedan dess går han runt och tjurar och efter skytte träningen idag kom han hem och vägrar prata med mig. Känns som om han beklagat sig om mig för sina skytte kompisar.

Men jag känner ända in i märgen att ha vapen hemma är så fel.

Hur hade ni gjort? Hade ni gett med er?

• Svar på tråden vapen hemma
  • Anonym (ed wolbank)

Varför kan han inte ha vapen hemma? Det finns säkerhetsrutiner som man ska följa så inget kan hända.

• Anonym (Vapen)

Vi har vapen hemma och ser inga problem med det. Det finns ju en massa lagar som säger hur vapnen ska förvaras och följer man dom och ser till att ingen annan än den som äger vapnen vet vars nycklarna finns gömda så finns ingen risk att barnen får tag i ett vapen.

Vi har flera barn i olika åldrar som är mer eller mindre intresserade av vapen men vi lär dom redan från start att om man ska vara runt omkring vapen så ska man följa säkerhetsreglerna och att dom aldrig under några som helst omständigheter får röra ett vapen utan vuxen med vapen kunskap är med och hjälper till. Barnen brukar följa med och skjuta på skjutbanan och även ibland följt med på jakt.

• Anonym (H)

Åååh så trashigt med vapen. Dessutom finns ALLTID risken att något av era barn finner nyckeln eller att din man glömmer låsa. Mänskliga faktorn, du vet. Allvarligt talat hade jag nog hellre lämnat en man med ett sådant intresse om han inte respekterade att vapen inte kommer in i ens hem. Tänk på dina barn.

Bli inte en svensk version av amerikanska rednecks!

• Anonym (nn)

Haha ha. Det är inte vapnet du ska ha respekt för, men jag tror att jag fattar..

• Anonym (rädd)

Visst måste man i så fall lära barnen regler och dylikt men återigen, barn är barn. Och dem har en tendens att hitta saker som inte ska bli hittade. Och deras nyfikenhet har inga gränser. Nja, barn är barn. Hade aldrig vågat lämna dem.ensamma hemma om jag visste att vi hade vapen i huset. Men jag förstår hur du menar (anonym vapen). Det handlar om kunskap men min rädsla är för stor.

• Anonym (daf)

Låt honom skaffa vapen. Sen skaffa ett skåp med kombinationslås istället för nyckel (alternativt båda) och låt inte barnen kolla på när ni öppnar det.
    Det går även på många vapen plocka bort avfyrningsmekanismen, om man vill köra hängslen och livrem.

• Anonym (ed wolbank)
    Anonym (H) skrev 2015-06-13 14:22:38 följande:

Åååh så trashigt med vapen. Dessutom finns ALLTID risken att något av era barn finner nyckeln eller att din man glömmer låsa. Mänskliga faktorn, du vet. Allvarligt talat hade jag nog hellre lämnat en man med ett sådant intresse om han inte respekterade att vapen inte kommer in i ens hem. Tänk på dina barn.

Bli inte en svensk version av amerikanska rednecks!

Vapenolyckor med lagliga vapen är extremt ovanligt, även i USA.
    När man talar om barn som lekt med föräldrarnas vapen och skadat sig i USA ser det alltid ut så här.

Tyrone bor i en lägenhet i ett dåligt område och försörjer sig på att sälja droger, sin fritid spenderar han med kompisarna i gänget Bloods och med att dricka sprit och ta droger. Tyrone har köpt en pistol av sin kompis i gänget för att kunna försvara sig. Eftersom hotbilden mot en knarksäljande gängmedlem är ganska stor och Tyrone dessutom är en aning paranoid pga sitt drogmissbruk så bär han alltid pistolen laddad och skjutklar. När han ska sova får den ligga på nattduksbordet eller på golvet. Tyrone har en 5 årig son som har träffar någon gång ibland. Just idag är en sådan dag och sonen är hos honom i några timmar. Tyrone har rökt ganska mycket hasch idag och är därför lite trött. Så sonen får leka själv på golvet medan Tyrone sover. Pistolen lägger han laddad på nattduksbordet, sonen tar pistolen och börjar leka med den. Eftersom Tyrone har ägnat max någon timme åt barnuppfostran under sonens hela livsstid så går detta inte direkt bra...

• Anonym (ed wolbank)
    Anonym (rädd) skrev 2015-06-13 14:31:09 följande:

Visst måste man i så fall lära barnen regler och dylikt men återigen, barn är barn. Och dem har en tendens att hitta saker som inte ska bli hittade. Och deras nyfikenhet har inga gränser. Nja, barn är barn. Hade aldrig vågat lämna dem.ensamma hemma om jag visste att vi hade vapen i huset. Men jag förstår hur du menar (anonym vapen). Det handlar om kunskap men min rädsla är för stor.

Leker dina barn med köksknivarna? Brukar dom leta upp bilnycklarna och försöka starta bilen? Äter dom dina mediciner? Självklart inte eftersom ni faktiskt bryr er om att uppfostra barnen.
    Ett vapen förvaras inlåst och man har ALDRIG ett skjutklart och laddat vapen i vapenskåpet, man ska inte ens förvara alla delarna och patroner på samma ställe som vapnet, Barnen måste alltså komma åt tre saker som ska vara inlåsta på olika ställen och lyckas att ladda vapnet. Det är inte möjligt.
  • Anonym (nn)

Vad har USA med saken att göra?

USA USA USA USA USA USA USA USA USA USAUSA USA USA USA USAUSA USA USA USA USAUSA USA USA USA USAUSA USA USA USA USAUSA USA USA USA USAUSA USA USA USA USAUSA USA USA USA USAUSA USA USA USA USAUSA USA USA USA USAUSA USA USA USA USAUSA USA USA USA USAUSA USA USA USA USAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!

YEAH!

• Anonym (Officeren)

Jag jobbar i Försvarsmakten och har gjort så sedan den tid då man fick ha sina vapen hemma i vapenskåp. Jag ville själv inte ha det och då är det ändå mina vapen. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om mina barn fick tag i vapnen om jag glömt att låsa eller glömt att ta ur slutstycket och förvara på annan plats.

Din man får inte skjuta på annan plats än skyttebanan i alla fall, jag tycker han kan ha vapnet där. Finns ingen som helst anledning att ha vapen hemma tycker jag.

Svar på tråden vapen hemma