• Anonym (rädd)

vapen hemma

Min man har alltid haft ett intresse för skytte och nyligen gått med i en klubb. Nu har intresset eskalerat då han fått höra vilken naturbegåvning han är och vill nu införskaffa sig en licens att skaffa eget vapen som ska förvaras här hemma. Då jag har en väldig respekt för vapen vill jag inte ha vapen här hemma. Speciellt inte heller med tanke på våra 3 barn varav vår ena son är väldigt intresserad (som sin far).

Hittade min man googlandes efter vapenskåp nu i veckan och sa till (vänligt men bestämt) att jag inte vill ha vapen i huset.

Sedan dess går han runt och tjurar och efter skytte träningen idag kom han hem och vägrar prata med mig. Känns som om han beklagat sig om mig för sina skytte kompisar.

Men jag känner ända in i märgen att ha vapen hemma är så fel.

Hur hade ni gjort? Hade ni gett med er?

• Svar på tråden vapen hemma
  • Cornellia
    Tom Araya skrev 2015-06-17 12:02:32 följande:
    Olika bitar är olika viktiga för olika människor, men följande är vad jakt kan innebära:
    -Ha och träna en hund för jakt, med allt vad det innebär.
    -Intresse för vapen och skytte. Bara skytte i sig kan vara en hel hobby. Vissa tillverkar även sin egen ammunition.
    -Intresse för djur och natur.
    -Viltvård - många jägare är även viltvårdare.
    -Kamratskapen och det sociala umgänget.
    -Upplevelserna av naturen och spänningen vid jakt.
    -Intresse för bytet så som mat, styckning, matlagning mm.
    -Intresse för jakt som en utmaning att överlista djur med en mängd tekniker trots flera överlägsna sinnen hos djuren.
    -Intresset för jakt kan även föra jägaren på resor, både inrikes som utrikes där han i det senare får se djur och natur han annars bara sett på tv.

Ni jägare här kanske kan komma på fler...
    Det mesta av det där går ju att göra utan själva dödandet. Att man ändå väljer att döda ser jag som obehagligt.
  • Tom Araya
    Cornellia skrev 2015-06-18 12:46:36 följande:
    Det mesta av det där går ju att göra utan själva dödandet. Att man ändå väljer att döda ser jag som obehagligt.
    Det jag beskrev är en del av jakten och i jakten ingår även att skjuta djur, så nej, du har fel. Jakt är precis som det mesta annat, en helhetsupplevelse där man inte är intresserad av att bara plocka ur vissa delar.
    Vill man bara uppleva delar av det, som exempelvis naturen så kan man ju förstås gå ut och plocka svamp, men det är inte samma sak och ger inte samma upplevelse. En del gillar det ena, en del gillar det andra, en del gillar båda och en del gillar inget av dem.

Du måste till att börja med förstå varför jakt är tillåtet och varför det är reglerat på det sätt det är och varför vi har viltvårdare.
  • Cornellia
    Tom Araya skrev 2015-06-18 13:00:03 följande:
    Det jag beskrev är en del av jakten och i jakten ingår även att skjuta djur, så nej, du har fel. Jakt är precis som det mesta annat, en helhetsupplevelse där man inte är intresserad av att bara plocka ur vissa delar.
    Vill man bara uppleva delar av det, som exempelvis naturen så kan man ju förstås gå ut och plocka svamp, men det är inte samma sak och ger inte samma upplevelse. En del gillar det ena, en del gillar det andra, en del gillar båda och en del gillar inget av dem.

Du måste till att börja med förstå varför jakt är tillåtet och varför det är reglerat på det sätt det är och varför vi har viltvårdare.
    Okej. Jag förstår att själva dödandet bara är en del av jakten. Jag förstår dock inte hur man kan välja "hela paketet" när man vet att det ingår dödande.

Själva vårdande funktioner har jag inget emot, tex där man behöver skjuta ett skadat djur för att undvika att det lider osv.

Sen är väl ofta viltvård fel begrepp. oftast handlar det ju inte om att vårda någonting, utan att hålla ett bestånd nere för att jägarlobby hävdar att det inte finns plats för djuren annars. typ.

Nu tänker jag dock sluta diskutera detta, det är ot som bara sjutton och eftersom vi inte kommer komma någonstans vidare, då både jag och "andra sidan" kommer använda exakt samma texter som alltid när detta kommer upp, så kommer jag lägga ner detta nu. 
  • Upptagenmeninte

Dessutom har varken jakt eller något "dödande" ingenting överhuvudtaget att göra med skytte och att gå med i en skytteklubb, hobbyskytte är ju det trådskaparens man  är intresserad av (inte jakt).

• Tom Araya
    Cornellia skrev 2015-06-18 13:21:15 följande:
    Sen är väl ofta viltvård fel begrepp. oftast handlar det ju inte om att vårda någonting, utan att hålla ett bestånd nere för att jägarlobby hävdar att det inte finns plats för djuren annars. typ.
    Det är en åsikt du har som inte är grundad på kunskap.

Det är ett välkänt faktum att djur och natur måste vara i balans för att må bra och när vi rubbar den naturliga balansen måste vi människor hjälpa naturen med den, exempel på det är bristen på rovdjur och växter som kommit hit av medveten eller omedveten import.
  • Anton Chigurh
    Tom Araya skrev 2015-06-15 19:06:17 följande:
    Precis och där skiljer sig svensk vapenkultur från exempelvis den amerikanska.
    Sverige är ett av de absolut vapentätaste länderna i världen sett till civila och legala vapen,

men utgör ett snudd på betydelselös nivå av problem vad det gäller våld och kriminalitet.
    Dessutom har det visat sig att dom allra flesta vapen som används i kriminellt syfte är insmugglade vapen, inte legala, eller stulna "svenska" vapen.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anton Chigurh
    Anonym (ed wolbank) skrev 2015-06-13 14:41:52 följande:
    - Leker dina barn med köksknivarna ???

- Brukar dom leta upp bilnycklarna och försöka starta bilen ???

- Äter dom dina mediciner ???

- Självklart inte eftersom ni faktiskt bryr er om att uppfostra barnen.

Ett vapen förvaras inlåst och man har ALDRIG ett skjutklart och laddat vapen i vapenskåpet, man ska inte ens förvara alla delarna och patroner på samma ställe som vapnet,

Barnen måste alltså komma åt tre saker som ska vara inlåsta på olika ställen och lyckas att ladda vapnet. Det är inte möjligt.
    Exakt, följer du bestämmelserna finns det inte på kartan att barn kommer åt ett komplett vapen, ammunition (dessutom rätt kaliber ifall det finns mer än ett vapen tillgängligt) och sen ladda, vilket kan vara nog så jävligt om det är en hård fjäder till manteln, och sen eventuellt osäkra för att slutligen avfyra vapnet. 

Jag vet, revolver är enklare, men lik förbannat, förvarar du vapen och ammo åtskilda, med olika nycklar, och ser till att hålla reda på nyckelhelvetet. Så händer inget. Sen hör det till att uppfostra ungjävlarna så att dom fattar att dom skall giva fan i allt vad vapen heter såvida inte det är på föräldrarnas initiativ. Jag förmodar att uppfostran är "likadan" när det kommer till knivar. Och vistas ensam i trafiken. 

DO YOU GET MY FUCKING POINT !!!
    [Det där sista, det är riktat till TS och alla med samma åsikt som TS]

KRAM //Anton triniti.gif
  • Anonym (Denblirintestörreändå)
    Anton Chigurh skrev 2015-06-18 14:07:55 följande:
    Exakt, följer du bestämmelserna finns det inte på kartan att barn kommer åt ett komplett vapen, ammunition (dessutom rätt kaliber ifall det finns mer än ett vapen tillgängligt) och sen ladda, vilket kan vara nog så jävligt om det är en hård fjäder till manteln, och sen eventuellt osäkra för att slutligen avfyra vapnet. 

Jag vet, revolver är enklare, men lik förbannat, förvarar du vapen och ammo åtskilda, med olika nycklar, och ser till att hålla reda på nyckelhelvetet. Så händer inget. Sen hör det till att uppfostra ungjävlarna så att dom fattar att dom skall giva fan i allt vad vapen heter såvida inte det är på föräldrarnas initiativ. Jag förmodar att uppfostran är "likadan" när det kommer till knivar. Och vistas ensam i trafiken. 

DO YOU GET MY FUCKING POINT !!!
    [Det där sista, det är riktat till TS och alla med samma åsikt som TS]

KRAM //Anton triniti.gif
    Poängen blir nästan övertydlig om man ser till din sidfot och ditt val av nickname Dock inte din poäng.
  • Anton Chigurh
    Anonym (Denblirintestörreändå) skrev 2015-06-18 17:08:52 följande:
    Poängen blir nästan övertydlig om man ser till din sidfot och ditt val av nickname

Dock inte din poäng.
    Ser du inte min poäng, Dbisä, så finns det noll anledning att fortsätta diskussionen i ditt fall. 

Over and out....wavetowel.gif
Svar på tråden vapen hemma