• Anonym (rädd)

vapen hemma

Min man har alltid haft ett intresse för skytte och nyligen gått med i en klubb. Nu har intresset eskalerat då han fått höra vilken naturbegåvning han är och vill nu införskaffa sig en licens att skaffa eget vapen som ska förvaras här hemma. Då jag har en väldig respekt för vapen vill jag inte ha vapen här hemma. Speciellt inte heller med tanke på våra 3 barn varav vår ena son är väldigt intresserad (som sin far).

Hittade min man googlandes efter vapenskåp nu i veckan och sa till (vänligt men bestämt) att jag inte vill ha vapen i huset.

Sedan dess går han runt och tjurar och efter skytte träningen idag kom han hem och vägrar prata med mig. Känns som om han beklagat sig om mig för sina skytte kompisar.

Men jag känner ända in i märgen att ha vapen hemma är så fel.

Hur hade ni gjort? Hade ni gett med er?

• Svar på tråden vapen hemma
  • Anonym (nn)

A, vi tar om det från början då. Vad betyder risk? Skrattande

• Haskel
    Anonym (Officeren) skrev 2015-06-13 22:36:41 följande:
    Vad har lagligheten med saken att göra? Tror du att föräldrar som förvarar olagliga vapen vill att barnen ska skjuta sig med dem?

Om Sverige ligger högt eller inte på antal vapen beror på hur man räknar. Om man räknar per capita eller per invånare. Det finns många i Sverige som har många vapen, men de flesta har inga vapen alls. I USA har nästan alla ett vapen, däri ligger skillnaden.

Man ska inte heller glömma bort risken för inbrott och att bli skadad i samband med det, om andra vet om att man har vapen hemma. Det är inte helt ovanligt att vapen stjäls vid inbrott av kriminella, vem vill utsätta sin familj för det?

Sen kan jag tycka att det spelar ingen roll vad statistiken säger. Om TS inte vill ha vapen hemma så ska hon slippa. Så enkelt är det.
    Ärligt talat...vem stjäl ett jaktvapen eller tävlingsskyttevapen för kriminellt bruk?

Om någon, mot all förmodan skulle stjäla ett sådant vapen, vore det just för jakt eller tävlingsskytte. Men vilken jägaren eller tävlingsskytt vill ha ett vapen utan licens?
  • Haskel
    Anonym (Officeren) skrev 2015-06-13 22:36:41 följande:
    Vad har lagligheten med saken att göra? Tror du att föräldrar som förvarar olagliga vapen vill att barnen ska skjuta sig med dem?

Om Sverige ligger högt eller inte på antal vapen beror på hur man räknar. Om man räknar per capita eller per invånare. Det finns många i Sverige som har många vapen, men de flesta har inga vapen alls. I USA har nästan alla ett vapen, däri ligger skillnaden.

Man ska inte heller glömma bort risken för inbrott och att bli skadad i samband med det, om andra vet om att man har vapen hemma. Det är inte helt ovanligt att vapen stjäls vid inbrott av kriminella, vem vill utsätta sin familj för det?

Sen kan jag tycka att det spelar ingen roll vad statistiken säger. Om TS inte vill ha vapen hemma så ska hon slippa. Så enkelt är det.
    Ärligt talat...vem stjäl ett jaktvapen eller tävlingsskyttevapen för kriminellt bruk?

Om någon, mot all förmodan skulle stjäla ett sådant vapen, vore det just för jakt eller tävlingsskytte. Men vilken jägaren eller tävlingsskytt vill ha ett vapen utan licens?
  • Anonym (45)
    Anonym (Officeren) skrev 2015-06-13 21:47:42 följande:
    När man glömmer är det just för att man glömt. Det är inget man kan styra. Det är nog ingen förälder som vill att ens barn ska gå in i ett skåp, ta ett vapen och skjuta sig själv eller någon annan. Inte i Sverige eller i USA. Men det händer och det är för att den mänskliga faktorn existerar. Man kan glömma. Det ringer i telefonen precis när man skulle låsa, uppmärksamheten riktas någon annanstans etc.

Att tro att man är övermänsklig och aldrig kan glömma är ganska arrogant.
    Jag jobbar med vapen varje dag, utbildar andra och har gått beväpnad i princip dygnet runt i perioder. Och jag vill ÄNDÅ inte ha ett vapen hemma.
    Går du runt med skarpladdat vapen i hemmet när du kommer hem från jobbet? 

Om du på riktigt tycker det är "normalt" att lämna ett vapen med slutstycke i och ammunition i och tycker det är "normalt" att glömma det om mobilen ringer tycker jag helt ärligt inte att du är lämplig som officer. 
  • belliz82
    Gladhannapanna skrev 2015-06-13 23:31:17 följande:

Min pappa är jägare och jag har jägarexamen. Har haft vapen hemma i flera år och våra barn har aldrig brytt sig om dem, inte jag och mina systrar heller.

När det gäller jaktvapen får man inte licens om man tänker förvara dem på annan plats, vet ej vad som gäller vid tävlingsskytte.

Mitt skåp är svårt att öppna även med nyckel, men visst skulle ett barn kunna lära sig det.

Jag tror på kombinationen rejäl uppfostran och att förvara nyckeln på säker plats. Mina barn får ALDRIG sikta på någon, varken med leksaksvapen eller det luftgevär de fått provskjuta med.

Precis! Ett lås nyckel på annat ställe och en noggrann o strikt regel genomgång.
  • Anonym (rädd)

Har läst hela tråden och tackar för era synpunkter. Kunskap och säkerhet är a och o men min rädsla väger tyngre.

Maken har varit arg/sur på min hela dagen. Har knappt sagt ett ord till mig eller ens tittat på mig. Återstår att se hur morgon dagen ter sig. Var längesedan jag såg honom så grinig. Visst, det är hans hobby. Men borde inte familjens trygghet gå före? Ska jag behöva vara orolig varje dag för att han ska ha en hobby?

• Upptagenmeninte

Det är verkligen ett iicke-problem säkerhetsmässigt. Säg åt honom att han får självklart ägna sig åt hans nyfunna fantastiskt intressanta hobby sålänge han skaffar ett äkerhetsskåp med KOMBINATIONSLÅS.

Köp aldrig någonsin ett skåp med nyckel, så slipper ni besväret med att hålla reda på någon nyckel överhuvudtaget. För det existerar ingen nyckel. Barnen kan aldrig någonsin hitta nyckeln. Problemet löst, familjefriden återställd, och maken får ägna sig åt sin hobby. Din sminkväska och saxen i köket är större säkerhetsrisker än ett vapen som är iinlåst i ett säkerhetsskåp med kombinationslås.

• Anonym (Tikka)
    Anonym (rädd) skrev 2015-06-14 01:57:02 följande:

Har läst hela tråden och tackar för era synpunkter. Kunskap och säkerhet är a och o men min rädsla väger tyngre.

Maken har varit arg/sur på min hela dagen. Har knappt sagt ett ord till mig eller ens tittat på mig. Återstår att se hur morgon dagen ter sig. Var längesedan jag såg honom så grinig. Visst, det är hans hobby. Men borde inte familjens trygghet gå före? Ska jag behöva vara orolig varje dag för att han ska ha en hobby?

Det låter mer som att du behöver få professionell hjälp med din rädsla.
  • Anonym (daf)
    Anonym (rädd) skrev 2015-06-14 01:57:02 följande:

Med ditt sätt att se på saker borde ni ju inte förvara köksknivar och bilnycklar hemma heller. Ni borde heller inte ha fönster som går att öppna
  • Anonym (ed wolbank)
    Anonym (skytten) skrev 2015-06-14 07:54:02 följande:

Frugan här säger också att hon inte vill ha vapen hemma.

Anledningen hon gav var att och jag citerar "man vet aldrig vad du kommer på på fyllan och då vill jag inte ha vapen hemma" tack för det säger jag.

Det där är helt sinnessjukt, hur kan någon säga så ens? Hon säger faktiskt att du är så jävla dum i huvudet och opålitlig att du är en fara för andra människor. Då borde verkligen inte acceptera det.
Svar på tråden vapen hemma