• Anonym (rädd)

vapen hemma

Min man har alltid haft ett intresse för skytte och nyligen gått med i en klubb. Nu har intresset eskalerat då han fått höra vilken naturbegåvning han är och vill nu införskaffa sig en licens att skaffa eget vapen som ska förvaras här hemma. Då jag har en väldig respekt för vapen vill jag inte ha vapen här hemma. Speciellt inte heller med tanke på våra 3 barn varav vår ena son är väldigt intresserad (som sin far).

Hittade min man googlandes efter vapenskåp nu i veckan och sa till (vänligt men bestämt) att jag inte vill ha vapen i huset.

Sedan dess går han runt och tjurar och efter skytte träningen idag kom han hem och vägrar prata med mig. Känns som om han beklagat sig om mig för sina skytte kompisar.

Men jag känner ända in i märgen att ha vapen hemma är så fel.

Hur hade ni gjort? Hade ni gett med er?

• Svar på tråden vapen hemma
  • Anonym (Officeren)
    Anonym (Vapen) skrev 2015-06-13 19:56:46 följande:

Som någon ovan skrev, det är inte vapnet som är farligt det är den mänskliga faktorn som är farlig.

Om man förvarar vapnet säkert och har nyckeln utom räckhåll för barnen så finns inte risken att barnen kommer åt ett vapen lyckas ladda och osäkra vapnet för att sedan skjuta nån.

Man glömmer inte låsa skåpet lika lite som man glömmer bort att ta ur patronerna ur vapnet. Vill man vara ännu mer försiktig så tar man och plockar isär vapnet innan man ställer bort det.

Vapen som förvaras efter konstens alla säkerhetsregler är mycket mindre farligt att ha hemma än alla knivar man har i köksskåp/kökslådor, starka mediciner eller andra faliga mediciner som är direkt farliga för barn som man har inlåsta i medicinskåp. Era barn går väl inte och tar och letar fram nycklen till medicinskåp eller tar och leker med knivar?

När man glömmer är det just för att man glömt. Det är inget man kan styra. Det är nog ingen förälder som vill att ens barn ska gå in i ett skåp, ta ett vapen och skjuta sig själv eller någon annan. Inte i Sverige eller i USA. Men det händer och det är för att den mänskliga faktorn existerar. Man kan glömma. Det ringer i telefonen precis när man skulle låsa, uppmärksamheten riktas någon annanstans etc.

Att tro att man är övermänsklig och aldrig kan glömma är ganska arrogant.
    Jag jobbar med vapen varje dag, utbildar andra och har gått beväpnad i princip dygnet runt i perioder. Och jag vill ÄNDÅ inte ha ett vapen hemma.
  • Anonym (ed wolbank)
    Anonym (Officeren) skrev 2015-06-13 21:47:42 följande:
    När man glömmer är det just för att man glömt. Det är inget man kan styra. Det är nog ingen förälder som vill att ens barn ska gå in i ett skåp, ta ett vapen och skjuta sig själv eller någon annan. Inte i Sverige eller i USA. Men det händer och det är för att den mänskliga faktorn existerar. Man kan glömma. Det ringer i telefonen precis när man skulle låsa, uppmärksamheten riktas någon annanstans etc.

Att tro att man är övermänsklig och aldrig kan glömma är ganska arrogant.
    Jag jobbar med vapen varje dag, utbildar andra och har gått beväpnad i princip dygnet runt i perioder. Och jag vill ÄNDÅ inte ha ett vapen hemma.
    Fast det är de det inte gör, det händer nästan aldrig olyckor med lagliga vapen. Hur många olyckor har du hört om i Sverige? Sverige är ändå ett av världens mest vapentätaste länder.
  • Anonym (nn)
    Anonym (ed wolbank) skrev 2015-06-13 22:13:24 följande:
    Fast det är de det inte gör, det händer nästan aldrig olyckor med lagliga vapen. Hur många olyckor har du hört om i Sverige? Sverige är ändå ett av världens mest vapentätaste länder.
    Jag tror att han skrev något i stil med att han inte vill riskera att det händer.
  • Haskel

Vart förvarar alla jägare sina vapen???
    Jo, hemma.

Mina barn har varit med och skjutit älgstudsare redan när de var mycket små. Efter att ha hört hur det smäller, vet de att vapen inte är några leksaker. Även om jag lämnat vapenskåpet öppet, skulle de ALDRIG komma på tanken att röra något av vapnen själva.

Involvera barnen, så försvinner nyfikenheten. De förstår att det är farliga saker. Dock finns risken/chansen att de senare själva börjar med skytte/jakt. 

• Anonym (Officeren)
    Anonym (ed wolbank) skrev 2015-06-13 22:13:24 följande:
    Vad har lagligheten med saken att göra? Tror du att föräldrar som förvarar olagliga vapen vill att barnen ska skjuta sig med dem?

Om Sverige ligger högt eller inte på antal vapen beror på hur man räknar. Om man räknar per capita eller per invånare. Det finns många i Sverige som har många vapen, men de flesta har inga vapen alls. I USA har nästan alla ett vapen, däri ligger skillnaden.

Man ska inte heller glömma bort risken för inbrott och att bli skadad i samband med det, om andra vet om att man har vapen hemma. Det är inte helt ovanligt att vapen stjäls vid inbrott av kriminella, vem vill utsätta sin familj för det?

Sen kan jag tycka att det spelar ingen roll vad statistiken säger. Om TS inte vill ha vapen hemma så ska hon slippa. Så enkelt är det.
  • Anonym (Tikka)
    Anonym (Officeren) skrev 2015-06-13 22:36:41 följande:
    Vad har lagligheten med saken att göra? Tror du att föräldrar som förvarar olagliga vapen vill att barnen ska skjuta sig med dem?

Om Sverige ligger högt eller inte på antal vapen beror på hur man räknar. Om man räknar per capita eller per invånare. Det finns många i Sverige som har många vapen, men de flesta har inga vapen alls. I USA har nästan alla ett vapen, däri ligger skillnaden.

Man ska inte heller glömma bort risken för inbrott och att bli skadad i samband med det, om andra vet om att man har vapen hemma. Det är inte helt ovanligt att vapen stjäls vid inbrott av kriminella, vem vill utsätta sin familj för det?

Sen kan jag tycka att det spelar ingen roll vad statistiken säger. Om TS inte vill ha vapen hemma så ska hon slippa. Så enkelt är det.
    Nu är det väl inte TS som ska ha vapen hemma, utan hennes man. Det är lätt att förvara vapen säkert hemma.
  • Anonym (ed wolbank)
    Anonym (Officeren) skrev 2015-06-13 22:36:41 följande:

Lagligheten har bevisligen med saken att göra, när olyckor sker så är det nästan aldrig ett vapen som har köpts lagligt i butik utan det rör sig om vapen som har köpt på svarta marknaden där ägaren är kriminell.Slutsatsen man kan dra av det är väl att när laglydiga normala människor köper ett vapen som är det ingen säkerhetsrisk men när kriminella missbrukare gör det så ökar risken för olyckor i hemmet rejält.

• Gladhannapanna

Min pappa är jägare och jag har jägarexamen. Har haft vapen hemma i flera år och våra barn har aldrig brytt sig om dem, inte jag och mina systrar heller.

När det gäller jaktvapen får man inte licens om man tänker förvara dem på annan plats, vet ej vad som gäller vid tävlingsskytte.

Mitt skåp är svårt att öppna även med nyckel, men visst skulle ett barn kunna lära sig det.

Jag tror på kombinationen rejäl uppfostran och att förvara nyckeln på säker plats. Mina barn får ALDRIG sikta på någon, varken med leksaksvapen eller det luftgevär de fått provskjuta med.

• Lena

Officeraren borde läsa på så skulle han veta att lagliga vapen sällan stjäls hemma hos folk och normala lagliga vapen är inte ens eftertraktade då det rör sig ofta om gevär eller pilstoler och inga automatvapen.

Svar på tråden vapen hemma