• Anonym (rädd)

vapen hemma

Min man har alltid haft ett intresse för skytte och nyligen gått med i en klubb. Nu har intresset eskalerat då han fått höra vilken naturbegåvning han är och vill nu införskaffa sig en licens att skaffa eget vapen som ska förvaras här hemma. Då jag har en väldig respekt för vapen vill jag inte ha vapen här hemma. Speciellt inte heller med tanke på våra 3 barn varav vår ena son är väldigt intresserad (som sin far).

Hittade min man googlandes efter vapenskåp nu i veckan och sa till (vänligt men bestämt) att jag inte vill ha vapen i huset.

Sedan dess går han runt och tjurar och efter skytte träningen idag kom han hem och vägrar prata med mig. Känns som om han beklagat sig om mig för sina skytte kompisar.

Men jag känner ända in i märgen att ha vapen hemma är så fel.

Hur hade ni gjort? Hade ni gett med er?

• Svar på tråden vapen hemma
  • Anonym (nn)

Menade inte håna någon, men TS ord fick mig att tänka på en konversation jag hade med någon som har vapen (i USA). Han sade precis detta: "Folk visar ingen respekt förrns man riktar vapen mot dom" och jag menar som honom, att det inte är vapnet som ska respekteras, utan människan. Tack för ordet.

• Anonym (daf)
    Anonym (Officeren) skrev 2015-06-13 14:57:57 följande:

Finns ingen som helst anledning att ha vapen hemma tycker jag.

Om man inte jagar då
  • Anonym (Vapen)

Som någon ovan skrev, det är inte vapnet som är farligt det är den mänskliga faktorn som är farlig.

Om man förvarar vapnet säkert och har nyckeln utom räckhåll för barnen så finns inte risken att barnen kommer åt ett vapen lyckas ladda och osäkra vapnet för att sedan skjuta nån.

Man glömmer inte låsa skåpet lika lite som man glömmer bort att ta ur patronerna ur vapnet. Vill man vara ännu mer försiktig så tar man och plockar isär vapnet innan man ställer bort det.

Vapen som förvaras efter konstens alla säkerhetsregler är mycket mindre farligt att ha hemma än alla knivar man har i köksskåp/kökslådor, starka mediciner eller andra faliga mediciner som är direkt farliga för barn som man har inlåsta i medicinskåp. Era barn går väl inte och tar och letar fram nycklen till medicinskåp eller tar och leker med knivar?

• Anonym (har-haft)
    Anonym (ed wolbank) skrev 2015-06-13 14:41:52 följande:
    Leker dina barn med köksknivarna? Brukar dom leta upp bilnycklarna och försöka starta bilen? Äter dom dina mediciner? Självklart inte eftersom ni faktiskt bryr er om att uppfostra barnen.
    Ett vapen förvaras inlåst och man har ALDRIG ett skjutklart och laddat vapen i vapenskåpet, man ska inte ens förvara alla delarna och patroner på samma ställe som vapnet, Barnen måste alltså komma åt tre saker som ska vara inlåsta på olika ställen och lyckas att ladda vapnet. Det är inte möjligt.
  • Anonym (Vapen)
    Anonym (H) skrev 2015-06-13 14:22:38 följande:

Åååh så trashigt med vapen. Dessutom finns ALLTID risken att något av era barn finner nyckeln eller att din man glömmer låsa. Mänskliga faktorn, du vet. Allvarligt talat hade jag nog hellre lämnat en man med ett sådant intresse om han inte respekterade att vapen inte kommer in i ens hem. Tänk på dina barn.

Bli inte en svensk version av amerikanska rednecks!

Haha, det är din inställning och okunskap som är trashigt! Jag tar förgivet att du inte äter vilt överhuvudtaget.

Hur fasen kan man ens tänka tanken på att lämna sin partner bara för att dom har vapen, tänker du på dina barn om du försöker förbjuda barnen att vara hemma hos sin pappa om han har vapen?
  • Anonym (H)
    Anonym (Vapen) skrev 2015-06-13 20:00:58 följande:

Haha, det är din inställning och okunskap som är trashigt! Jag tar förgivet att du inte äter vilt överhuvudtaget.

Hur fasen kan man ens tänka tanken på att lämna sin partner bara för att dom har vapen, tänker du på dina barn om du försöker förbjuda barnen att vara hemma hos sin pappa om han har vapen?

Eh nej, jag äter självklart inte ens kött. Är glad att min man aldrig skulle kunna bli en redneck. Det är skillnad på oss i Stockholms innerstad och er lantisar. Lycka till med dina ungar Ronny, Conny och Kevin sen.
  • Anonym (45)

Se till att ha nyckeln till skåpet ordentligt gömd så förstår jag inte problemet. Ni skulle ju även kunna förvara ammunitionen på annat ställe än skåpet. 

• Anonym (45)
    Anonym (H) skrev 2015-06-13 20:07:26 följande:
    Eh nej, jag äter självklart inte ens kött. Är glad att min man aldrig skulle kunna bli en redneck. Det är skillnad på oss i Stockholms innerstad och er lantisar. Lycka till med dina ungar Ronny, Conny och Kevin sen.
    Jag antar att du trollar =) 
  • Anonym (Vapen)

Ja det är klart, finns ju en del som inte har så mycket kunskap om annat än uteliv, kläder och smink. Vet du det finns ett helt liv utanför Stockholm innerstad som inte bara innefattar glitter och glamour. Vilken fantasi på namn du har är dom populära bland dina vänner? Själv känner jag inte en enda som heter så. Mina barn är väluppfostrade tonåringar så där har vi lyckats bra.
  • Anonym (ed wolbank)
    Kul men det faller rätt hårt. Du vet om att kungen jagar och är mycket jaktintresserad va? Och i princip alla Sveriges finansmän. Men bra försök :)
Svar på tråden vapen hemma