• Anonym (rädd)

vapen hemma

Min man har alltid haft ett intresse för skytte och nyligen gått med i en klubb. Nu har intresset eskalerat då han fått höra vilken naturbegåvning han är och vill nu införskaffa sig en licens att skaffa eget vapen som ska förvaras här hemma. Då jag har en väldig respekt för vapen vill jag inte ha vapen här hemma. Speciellt inte heller med tanke på våra 3 barn varav vår ena son är väldigt intresserad (som sin far).

Hittade min man googlandes efter vapenskåp nu i veckan och sa till (vänligt men bestämt) att jag inte vill ha vapen i huset.

Sedan dess går han runt och tjurar och efter skytte träningen idag kom han hem och vägrar prata med mig. Känns som om han beklagat sig om mig för sina skytte kompisar.

Men jag känner ända in i märgen att ha vapen hemma är så fel.

Hur hade ni gjort? Hade ni gett med er?

• Svar på tråden vapen hemma
  • Anonym (nn)
    Anonym (har-haft) skrev 2015-06-15 13:42:10 följande:
    Bara ren nyfikenhet:

Vad är en naturlig anledning till att ha vapen hemma?
    Exv. tjänst, hobby, självförsvar (utrikes).
  • Tom Araya
    Anonym (nn) skrev 2015-06-15 16:54:53 följande:
    Exv. tjänst, hobby, självförsvar (utrikes).
    Det är i stort sett bara dem med skytte som hobby som har anledning att ha vapen hemma, annars förvaras vapnen någon annanstans och så hämtar du ut det när du kliver i tjänst.
  • Anonym (nn)
    Anonym (har-haft) skrev 2015-06-15 16:34:37 följande:
    Tommy Boy, jag tror vi två är rätt så eniga. Det är "nn"s natuliga anledningar jag frågar om. För hobby är enligt "nn" inte en naturlig anledning. Inte ens en anledning, misstänker jag.

Min kommentar var ett svar på inlägg #49
    "Apropå amerikaner och vapen..."

Jag ställde även tidigare frågan vad Amerikaner har med TS frågeställning att göra. Det är klart och tydligt att man associerar USA med vapen (annat vore väl konstigt) Drömmer och jag skrev som svar på det att jag inte begriper denna fixeringen kring just vapen. Eller är det därför dom är så artiga? Skrattande

• Anonym (nn)
    Tom Araya skrev 2015-06-15 18:01:39 följande:
    Det är i stort sett bara dem med skytte som hobby som har anledning att ha vapen hemma, annars förvaras vapnen någon annanstans och så hämtar du ut det när du kliver i tjänst.
    Det stämmer.
  • Upptagenmeninte

Hur det är i andra länder är väl ganska ointressant, då vi med största sannolikhet kan dra slutsatsen att TS är i Sverige.

Det är endast hobby/sportskyttar som överhuvudtaget får licens till att ha handeldvapen hemma (pistol, revolver). I Sverige. Gevär och jaktvapen kan man få licens antingen för tävling/rekreation, eller för jakt (beroende på vad man i första hand ska ha vapnet till.

De enda i Sverige som har vapen hemma i dyftet "självförsvar" är kriminellt pack. Det går överhuvudtaget inte att få licens på vapen i Sverige i det syftet.

• Anonym (nn)
    Upptagenmeninte skrev 2015-06-15 18:26:14 följande:

Hur det är i andra länder är väl ganska ointressant

Det är det jag menar. Sen att någon har det för hobby/jakt är en ickefråga för mig. TS får ta den diskussionen med sin man helt enkelt.
  • Tom Araya
    Upptagenmeninte skrev 2015-06-15 18:26:14 följande:

Hur det är i andra länder är väl ganska ointressant, då vi med största sannolikhet kan dra slutsatsen att TS är i Sverige.

Det är endast hobby/sportskyttar som överhuvudtaget får licens till att ha handeldvapen hemma (pistol, revolver). I Sverige. Gevär och jaktvapen kan man få licens antingen för tävling/rekreation, eller för jakt (beroende på vad man i första hand ska ha vapnet till.

De enda i Sverige som har vapen hemma i dyftet "självförsvar" är kriminellt pack. Det går överhuvudtaget inte att få licens på vapen i Sverige i det syftet.

Precis och där skiljer sig svensk vapenkultur från exempelvis den amerikanska.
    Sverige är ett av de absolut vapentätaste länderna i världen sett till civila och legala vapen, men utgör ett snudd på betydelselös nivå av problem vad det gäller våld och kriminalitet.
  • Anonym (Denblirintestörreändå)

Mot bakgrund av hur ts man beter sig så kan man inte annat än avråda ts från att tillåta att han förvarar vapen hemma. 

Han argumenterar inte för sin sak utan går runt och tjurar och tiger. Det påminner om min egen uppväxt då min pappa efter familjegräl kunde gå runt och tiga i dagar. Han var jägare också och ibland tog han geväret och gick ut efter ett större gräl, underförstått att han skulle ta livet av sig. Jag minns hur mamma oroligt väntade i timmar, hur hon stod i fönstret och spanade. När han slutligen kom hem var lättnaden stor och han hade vunnit grälet med hjälp av "vapenhot".

• Anonym (Jägare men även så mycket mer)
    Cornellia skrev 2015-06-15 16:05:46 följande:
    Det är du ju fri att tycka. Jag tycker att människor som gillar att döda är obehagliga, och jag skulle inte kunna ha en närmare relation med en sådan. 
    Jag tycker det är trevligt att jaga och fiska (både fisk och kräftor), jag tycker även om att spela gitarr och dansa. Men om jag ska ut och fiska säger jag inte att jag gör det för att det är så kul att döda fisk för det tycker jag inte, men det är trevligt att fiska. Det funkar på samma sätt med jakt, det är trevligt med jakt. En människa som säger att det är lustfullt att döda djur är nog inte välkommen i något jaktlag, det är inte så det funkar.

Jag tror även att du känner och gillar fler jägare än du anar, du vet bara inte om att de är jägare. Det är många jag känner som inte vet att jag jagar, jag tror de upplever mig som en jordnära trevlig musiker, men jag är även jägare och jag gillar att fiska.
  • Cornellia
    Anonym (Jägare men även så mycket mer) skrev 2015-06-16 13:57:27 följande:
    Jag tycker det är trevligt att jaga och fiska (både fisk och kräftor), jag tycker även om att spela gitarr och dansa. Men om jag ska ut och fiska säger jag inte att jag gör det för att det är så kul att döda fisk för det tycker jag inte, men det är trevligt att fiska. Det funkar på samma sätt med jakt, det är trevligt med jakt. En människa som säger att det är lustfullt att döda djur är nog inte välkommen i något jaktlag, det är inte så det funkar.

Jag tror även att du känner och gillar fler jägare än du anar, du vet bara inte om att de är jägare. Det är många jag känner som inte vet att jag jagar, jag tror de upplever mig som en jordnära trevlig musiker, men jag är även jägare och jag gillar att fiska.
    Jag vet att jag känner och umgås med jägare. Men du menar att de som jag har närmare relationer med sticker iväg i hemlighet och dödar djur, men inte är öppna med det? Att min man skulle dra iväg på jakt och ljuga om saken och säga att han är på jobbresa? låter osannolikt....

Vad är det som är trevligt med fisket/jakten förutom dödandet?
    Jag menar att njuta av att vara i skogen osv går ju utmärkt utan att skjuta djur....
Svar på tråden vapen hemma