• Anonym (rädd)

vapen hemma

Min man har alltid haft ett intresse för skytte och nyligen gått med i en klubb. Nu har intresset eskalerat då han fått höra vilken naturbegåvning han är och vill nu införskaffa sig en licens att skaffa eget vapen som ska förvaras här hemma. Då jag har en väldig respekt för vapen vill jag inte ha vapen här hemma. Speciellt inte heller med tanke på våra 3 barn varav vår ena son är väldigt intresserad (som sin far).

Hittade min man googlandes efter vapenskåp nu i veckan och sa till (vänligt men bestämt) att jag inte vill ha vapen i huset.

Sedan dess går han runt och tjurar och efter skytte träningen idag kom han hem och vägrar prata med mig. Känns som om han beklagat sig om mig för sina skytte kompisar.

Men jag känner ända in i märgen att ha vapen hemma är så fel.

Hur hade ni gjort? Hade ni gett med er?

• Svar på tråden vapen hemma
  • Tom Araya
    Anonym (har-haft) skrev 2015-06-15 15:11:07 följande:
    Anonym (har-haft) skrev 2015-06-15 13:42:10 följande:
    Bara ren nyfikenhet:

Vad är en naturlig anledning till att ha vapen hemma?
    Så har ju TS man en "naturlig anledning" till att ha vapen hemma.

Jag tror "nn" talar om andra anledningar. Som är mere naturliga. Typ. 
    Och jag är bara lite nyfiken på vilka anledningar det är.

Vilka fler anledningar behöver man? Få saker i den moderna människans liv är mer naturliga än så.
  • Anonym (45)

Eller kunna justera vapnet/kikarsiktet i lugn och ro hemma istället för på banan.

• Anonym (Bettan)

Min man skjuter, både när det är jaktsäsong och är med i några skytteklubbar. Han har sina gevär inlåsta i säkerhetsklassade vapenskåp och nycklarna i säkert förvar.
    Jag avskyr skjutvapen men har aldrig ens tänkt tanken på att det skulle kännas olustigt att ha vapen hemma.

• Anonym (45)
    Cornellia skrev 2015-06-15 15:40:24 följande:

Jakt är verkligen inte något som jag skulle kunna se som en "hobby vilken som helst". Skulle aldrig klara av att leva med en jägare. 

Vad är det för fel på att vara ihop med en jägare?
  • Tom Araya
    Cornellia skrev 2015-06-15 15:40:24 följande:

Jakt är verkligen inte något som jag skulle kunna se som en "hobby vilken som helst". Skulle aldrig klara av att leva med en jägare. 

Nej, vilken hobby är "som vilken som helst"? Alla är ju olika...frimärken, knyppling, idrott, båt...you name it.

Jag ser reglerad jakt som en samhällsnytta och vårdande av natur och det vilda livet. Utan rovdjur så blir det svårt för naturen att hantera detta på ett mer naturligt sätt.
  • Cornellia
    Anonym (45) skrev 2015-06-15 16:02:31 följande:
    Vad är det för fel på att vara ihop med en jägare?
    Jag tycker att människor som gillar att döda djur är obehagliga. 
  • Cornellia
    Tom Araya skrev 2015-06-15 16:04:05 följande:
    Nej, vilken hobby är "som vilken som helst"? Alla är ju olika...frimärken, knyppling, idrott, båt...you name it.

Jag ser reglerad jakt som en samhällsnytta och vårdande av natur och det vilda livet. Utan rovdjur så blir det svårt för naturen att hantera detta på ett mer naturligt sätt.
    Det är du ju fri att tycka. Jag tycker att människor som gillar att döda är obehagliga, och jag skulle inte kunna ha en närmare relation med en sådan. 
  • Tom Araya
    Cornellia skrev 2015-06-15 16:05:46 följande:
    Det är du ju fri att tycka. Jag tycker att människor som gillar att döda är obehagliga, och jag skulle inte kunna ha en närmare relation med en sådan. 
    Du har aldrig funderat i banor som att det kan handla om annat än att gilla att döda?

Äter du kött och fisk?
  • Anonym (45)
    Cornellia skrev 2015-06-15 16:04:15 följande:
    Jag tycker att människor som gillar att döda djur är obehagliga. 
    Har du öht varit med och jagat någon gång? Det handlar om mycket mer och annat än att bara döda djur.. 
  • Anonym (har-haft)
    Tom Araya skrev 2015-06-15 15:58:32 följande:
    Vilka fler anledningar behöver man? Få saker i den moderna människans liv är mer naturliga än så.
    Tommy Boy, jag tror vi två är rätt så eniga. Det är "nn"s natuliga anledningar jag frågar om. För hobby är enligt "nn" inte en naturlig anledning. Inte ens en anledning, misstänker jag.
Svar på tråden vapen hemma