• Anonym (nn)

Jag tror att jag såg en pedofil i helgen

Det måste ha varit första gången jag sett en person jag verkligen tyckte verkade märklig och tog på ett barn på ett sätt jag inte tyckte var normalt. Jag valde ändå att inte lämna vare sig tips eller signalement. Det är möjligt att det kommer att uppröra barnet när denne växer upp och ställa frågan:"Varför gjorde ingen någonting fast de såg?". Min förklaring är och blir att jag inte kan agera på allt jag ser. Världen är tuff och det gäller att se till sitt eget bästa när man bor i ett land som Sverige. Jag tycker att vittnet/offret kan själv anmäla denne när hen inser att någonting är galet. Sorry...

• Svar på tråden Jag tror att jag såg en pedofil i helgen
  • Virriga Vera
    Anonym (nn) skrev 2015-06-22 20:13:03 följande:
    Jag vill diskutera, men jag har uppriktigt inte fått så många sakliga frågor.
    Men om du vill diskutera så censurera inte när man ställer frågor. Vad var osakligt med min fråga?
  • Fiona M
    Anonym (nn) skrev 2015-06-22 20:13:03 följande:

Jag vill diskutera, men jag har uppriktigt inte fått så många sakliga frågor.

OL: varför gjorde du ingenting?
  • Anonym (nn)
    Virriga Vera skrev 2015-06-22 20:14:57 följande:
    Men om du vill diskutera så censurera inte när man ställer frågor. Vad var osakligt med min fråga?
    Jag förstår att frågan kan röra upp en del läsare, men jag kommer inte att besvara personinriktade frågor. Jag vill att tråden hålls saklig, städad och seriös.
  • Fiona M
    Fiona M skrev 2015-06-22 20:16:00 följande:

*OK
  • Anonym (nn)
    Fiona M skrev 2015-06-22 20:16:00 följande:
    Tack för att du ställer en saklig fråga.
    Jag tror inte att jag kan påverka situationen så mycket, att mina signalement inte leder till någon utredning då personen som förgrep sig på barnet gjorde det på ett sätt som kunde även uppfattas som naturligt, beroende på hurdan uppfostran/relation dom har. Jag tror också att jag själv kan få problem om jag blandade mig in i det hela. Är det själviskt eller fegt? Jag vet inte, men jag upplever samtidigt att jag inte kan rädda hela världen.
  • Fiona M
    Anonym (nn) skrev 2015-06-22 20:17:11 följande:

Jag förstår att frågan kan röra upp en del läsare, men jag kommer inte att besvara personinriktade frågor. Jag vill att tråden hålls saklig, städad och seriös.

Vad menar du att frågan är?

Tråden handlar om hur fegt du betedde dig, hur ska tråden inte komma att handla om dig då?
  • Virriga Vera
    Anonym (nn) skrev 2015-06-22 20:17:11 följande:
    Hur tror du att du skall kunna få till en diskussion om ditt agerande om du inte tänker svara på för dig obehagliga frågor? Jag måste säga att du har ett märkligt sätt att försöka få till en diskussion genom att påstå att man är oseriös för att man ställer frågor som är relevanta för att kunna diskutera.
  • Anonym (nn)
    Fiona M skrev 2015-06-22 20:21:43 följande:
    Vad menar du att frågan är?

Tråden handlar om hur fegt du betedde dig, hur ska tråden inte komma att handla om dig då?
    Jag är inte sakfrågan här.
  • Anonym (nn)
    Virriga Vera skrev 2015-06-22 20:22:38 följande:
    Hur tror du att du skall kunna få till en diskussion om ditt agerande om du inte tänker svara på för dig obehagliga frågor? Jag måste säga att du har ett märkligt sätt att försöka få till en diskussion genom att påstå att man är oseriös för att man ställer frågor som är relevanta för att kunna diskutera.
    Se inlägg #25
  • Fiona M
    Anonym (nn) skrev 2015-06-22 20:20:56 följande:

Tack för att du ställer en saklig fråga.

Jag tror inte att jag kan påverka situationen så mycket, att mina signalement inte leder till någon utredning då personen som förgrep sig på barnet gjorde det på ett sätt som kunde även uppfattas som naturligt, beroende på hurdan uppfostran/relation dom har. Jag tror också att jag själv kan få problem om jag blandade mig in i det hela. Är det själviskt eller fegt? Jag vet inte, men jag upplever samtidigt att jag inte kan rädda hela världen.

Självklart hade ditt ingripande kunnat göra skillnad.

På vilket sätt skulle du kunna drabbas?

Är det här en generell livsfilosofi, eller gäller det bara här att du skuldbelägger barnet (hen kan anmäla när hen förstår att ngt är fel...)?

Ja, det är både själviskt och fegt.
Svar på tråden Jag tror att jag såg en pedofil i helgen