• Anonym (nn)

Jag tror att jag såg en pedofil i helgen

Det måste ha varit första gången jag sett en person jag verkligen tyckte verkade märklig och tog på ett barn på ett sätt jag inte tyckte var normalt. Jag valde ändå att inte lämna vare sig tips eller signalement. Det är möjligt att det kommer att uppröra barnet när denne växer upp och ställa frågan:"Varför gjorde ingen någonting fast de såg?". Min förklaring är och blir att jag inte kan agera på allt jag ser. Världen är tuff och det gäller att se till sitt eget bästa när man bor i ett land som Sverige. Jag tycker att vittnet/offret kan själv anmäla denne när hen inser att någonting är galet. Sorry...

• Svar på tråden Jag tror att jag såg en pedofil i helgen
  • WorldOnFire
    Anonym (nn) skrev 2015-06-22 21:27:30 följande:
    Då kommer vi till den tråkiga verkligheten att det finns hur många som helst som befinner sig i nöd i vår omgivning. Också vuxna befinner sig många gånger i omöjliga situationer så jag tycker inte att det är enbart barn som blir utsatta. Sen att barn ligger många nära om hjärtat är bara mänskligt, det beror lite på hur man levt, lever och ser på saker och ting i denna våldsamma värld.

Vad jag syftade till då jag skrev om ansvar var närmast att jag inte är utbildad eller betald för att gå vissa ärenden. Den medmänskliga biten förstår jag och det är ledsamt att se på, ändå så gjorde jag ett val att inte agera denna gång.

Jag hoppas att någon annan blir ett starkare vittne så att hen får hjälp.
    Barn kan inte förväntas se efter sina egna intressen som en vuxen människa kan göra. Självklart kan man inte hjälpa alla, jag förstår hur du menar då jag själv är en sådan som ofta ställt upp och bl.a deltagit i att rädda livet på flera människor. Ibland om det inte är ett akut nödläge har man inte ork eller tid att hjälpa till. Men då det är ett barn och om du är relativt säker på att barnet blir utsatt för någon typ av sexuellt övergrepp så är det fruktansvärt kyligt och egoistiskt av dig att inte agera.
  • Anonym (nn)
    WorldOnFire skrev 2015-06-22 21:58:47 följande:
    Barn kan inte förväntas se efter sina egna intressen som en vuxen människa kan göra. Självklart kan man inte hjälpa alla, jag förstår hur du menar då jag själv är en sådan som ofta ställt upp och bl.a deltagit i att rädda livet på flera människor. Ibland om det inte är ett akut nödläge har man inte ork eller tid att hjälpa till. Men då det är ett barn och om du är relativt säker på att barnet blir utsatt för någon typ av sexuellt övergrepp så är det fruktansvärt kyligt och egoistiskt av dig att inte agera.
    Jag förstår din tankegång och jag respekterar den.
  • Pastella

Du skriver att du inte kan rädda hela världen, och det kan ju ingen. Men du lyckas inte ens försöka rädda ett barn som blir utsatt precis framför näsan på dig. Tragiskt.

• molly50
    Anonym (nn) skrev 2015-06-22 19:15:09 följande:

Det måste ha varit första gången jag sett en person jag verkligen tyckte verkade märklig och tog på ett barn på ett sätt jag inte tyckte var normalt. Jag valde ändå att inte lämna vare sig tips eller signalement. Det är möjligt att det kommer att uppröra barnet när denne växer upp och ställa frågan:"Varför gjorde ingen någonting fast de såg?". Min förklaring är och blir att jag inte kan agera på allt jag ser. Världen är tuff och det gäller att se till sitt eget bästa när man bor i ett land som Sverige. Jag tycker att vittnet/offret kan själv anmäla denne när hen inser att någonting är galet. Sorry...

Den första tanken som dyker upp när jag läser det här är varför du inte gjorde något?
    Det handlar om ett barn och du misstänker att det blev utsatt för något sexuellt.
    Då står man inte bara och tittar på utan då agerar man och anmäler direkt.
    Om du anmäler anonymt så är inte heller risken så stor att du råkar ut för något om det är där skon klämmer.
    Jag vet inte om du är handlingsförlamad eller bara egoistisk eller en kombination av båda.
    I vilket fall som helst så har du gjort fel och ev. bidragit till att ett barn kommer att må mycket dåligt.
    Tänk på det.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (nn)
    Pastella skrev 2015-06-22 23:34:53 följande:

Du skriver att du inte kan rädda hela världen, och det kan ju ingen. Men du lyckas inte ens försöka rädda ett barn som blir utsatt precis framför näsan på dig. Tragiskt.

Jag har sett många drabbade under min livstid. Normalt sett gör jag vad jag kan.
  • Anonym (nn)
    molly50 skrev 2015-06-22 23:39:03 följande:
    Den första tanken som dyker upp när jag läser det här är varför du inte gjorde något?
    Det handlar om ett barn och du misstänker att det blev utsatt för något sexuellt.
    Då står man inte bara och tittar på utan då agerar man och anmäler direkt.
    Om du anmäler anonymt så är inte heller risken så stor att du råkar ut för något om det är där skon klämmer.
    Jag vet inte om du är handlingsförlamad eller bara egoistisk eller en kombination av båda.
    I vilket fall som helst så har du gjort fel och ev. bidragit till att ett barn kommer att må mycket dåligt.
    Tänk på det.
    Jag vet vad jag tänker på. Se inlägg #25
  • molly50
    Anonym (nn) skrev 2015-06-22 23:42:10 följande:
    Jag vet vad jag tänker på. Se inlägg #25
    Har redan läst det. Och jag kan fortfarande inte förstå varför du bara stod och såg på utan att agera.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (nn)
    molly50 skrev 2015-06-22 23:51:43 följande:
    Har redan läst det. Och jag kan fortfarande inte förstå varför du bara stod och såg på utan att agera.
    Då får du tänka på det och återkomma, men nu börjar det bli läggdags för min del i vilket fall. Ska nog sova gott, det har varit en hektisk helg. Tomte
  • Philanthropy

Varför skulle en pedofil begå ett övergrepp framför, vad du själv tror var, flera vittnen?

• molly50
    Anonym (nn) skrev 2015-06-22 23:54:31 följande:
    Då får du tänka på det och återkomma, men nu börjar det bli läggdags för min del i vilket fall. Ska nog sova gott, det har varit en hektisk helg. Tomte
    Jag kommer nog aldrig att förstå det hur mycket jag än funderar.

Hoppas du får sova gott inatt.
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Jag tror att jag såg en pedofil i helgen