• Anonym (nn)

Jag tror att jag såg en pedofil i helgen

Det måste ha varit första gången jag sett en person jag verkligen tyckte verkade märklig och tog på ett barn på ett sätt jag inte tyckte var normalt. Jag valde ändå att inte lämna vare sig tips eller signalement. Det är möjligt att det kommer att uppröra barnet när denne växer upp och ställa frågan:"Varför gjorde ingen någonting fast de såg?". Min förklaring är och blir att jag inte kan agera på allt jag ser. Världen är tuff och det gäller att se till sitt eget bästa när man bor i ett land som Sverige. Jag tycker att vittnet/offret kan själv anmäla denne när hen inser att någonting är galet. Sorry...

• Svar på tråden Jag tror att jag såg en pedofil i helgen
  • Anonym (nn)
    helene 355 skrev 2015-06-22 21:15:05 följande:
    men de bryr du dig inte om att ta reda på eller agera efter.
    Vad jag menade var att det kan ha varit så, dvs. inte säkert.
  • Anonym (nn)
    Anonym (.?) skrev 2015-06-22 21:16:53 följande:

Jag hoppas att du själv inte vill ha hjälp när du hamnar i en utsatt situation. Om du blir överfallen, misshandlad o våldtagen så anser du att folk ska titta men sen bara fortsätta vidare?

Det hoppas jag verkligen inte, önskar att flera var modigare..
  • helene 355
    Anonym (nn) skrev 2015-06-22 21:16:21 följande:
    Ibland är också det högst nödvändigt.
    i vilket läge då?

skulle någon ha skjutit dig på plats om du anonymt ringt polis eller gjort en anmälan, torterat dig till döds? Stod de mellan dig och barnets liv i den situationen?
  • helene 355
    Anonym (nn) skrev 2015-06-22 21:17:45 följande:
    Det hoppas jag verkligen inte, önskar att flera var modigare..
    om du önskar att fler va modigare så är de underförstårt att du tycker att du var feg och gjorde fel. Ovan visste du inte om du gjorde fel eller rätt men de verkar du ändå veta nu. Och samtidigt hoppas du att folk har bättre moral än du.
  • SchaefferBoy

Vad exakt gjorde pedofilen som du såg. Finns många föräldrar som har intim kontakt med sina barn utan att de är pedofiler.

• Anonym (W)
    Anonym (nn) skrev 2015-06-22 21:04:02 följande:
    Jag vet inte om jag gjorde rätt eller fel, men som jag skrev så kan jag inte tillbringa all min tid åt att anmäla till höger och vänster. Det finns säkert flera vittnen och jag hoppas att dom tar steget jag inte tog.
    Anonym (nn) skrev 2015-06-22 21:09:49 följande:
    Såhär är det. Jag är en väldigt omtänksam och hjälpsam människa med god moralisk medvetenhet, men jag kan inte spendera all min tid åt att tänka på andra för mig helt främmande människor. Det är inte min uppgift.
    Ingen kräver att du ska ägna all din tid åt andra, men när en medmänniska befinner sig i nöd är det din förbannade medmänskliga skyldighet att bistå om du kan.
    I synnerhet när det handlar om människor som inte kan hjälpa sig själva som barn.
    Självklart är det i första hand föräldrarnas uppgift att skydda sina barn men om dom fallerar för att dom inte kan, inte vill eller inte vet då är det vi andra vuxna som måste träda in.
    Det medmänskliga ansvaret kan du aldrig frånvisa dig.

Det finns kanske andra men om alla andra tänker som du att nån annan ska göra bara inte jag då kommer ingen att göra,
    Inte heller när det är du eller nån du faktiskt bryr dig om.
    Du borde skämmas för att ha lämnat ett litet barn hjälplöst. 

• Anonym (nn)
    helene 355 skrev 2015-06-22 21:18:29 följande:
    i vilket läge då?

skulle någon ha skjutit dig på plats om du anonymt ringt polis eller gjort en anmälan, torterat dig till döds? Stod de mellan dig och barnets liv i den situationen?
    Viss självbevarelsedrift är sunt.
  • Anonym (nn)
    SchaefferBoy skrev 2015-06-22 21:21:02 följande:

Vad exakt gjorde pedofilen som du såg. Finns många föräldrar som har intim kontakt med sina barn utan att de är pedofiler.

Det är lite det jag försöker säga, att jag kan ha missuppfatta det med, men som jag skrev så vill jag inte beskriva vad det var jag såg.
  • helene 355
    Anonym (nn) skrev 2015-06-22 21:21:19 följande:
    Viss självbevarelsedrift är sunt.
    inte i det läget! vad bestod din självbevarelsedrift i där, att strunta i andra för att du är rädd för att...
  • Anonym (nn)
    Anonym (W) skrev 2015-06-22 21:21:17 följande:
    Anonym (nn) skrev 2015-06-22 21:09:49 följande:
    Såhär är det. Jag är en väldigt omtänksam och hjälpsam människa med god moralisk medvetenhet, men jag kan inte spendera all min tid åt att tänka på andra för mig helt främmande människor. Det är inte min uppgift.
    Ingen kräver att du ska ägna all din tid åt andra, men när en medmänniska befinner sig i nöd är det din förbannade medmänskliga skyldighet att bistå om du kan.
    I synnerhet när det handlar om människor som inte kan hjälpa sig själva som barn.
    Självklart är det i första hand föräldrarnas uppgift att skydda sina barn men om dom fallerar för att dom inte kan, inte vill eller inte vet då är det vi andra vuxna som måste träda in.
    Det medmänskliga ansvaret kan du aldrig frånvisa dig.

Det finns kanske andra men om alla andra tänker som du att nån annan ska göra bara inte jag då kommer ingen att göra,
    Inte heller när det är du eller nån du faktiskt bryr dig om.
    Du borde skämmas för att ha lämnat ett litet barn hjälplöst. 

Då kommer vi till den tråkiga verkligheten att det finns hur många som helst som befinner sig i nöd i vår omgivning. Också vuxna befinner sig många gånger i omöjliga situationer så jag tycker inte att det är enbart barn som blir utsatta. Sen att barn ligger många nära om hjärtat är bara mänskligt, det beror lite på hur man levt, lever och ser på saker och ting i denna våldsamma värld.

Vad jag syftade till då jag skrev om ansvar var närmast att jag inte är utbildad eller betald för att gå vissa ärenden. Den medmänskliga biten förstår jag och det är ledsamt att se på, ändå så gjorde jag ett val att inte agera denna gång.

Jag hoppas att någon annan blir ett starkare vittne så att hen får hjälp.
Svar på tråden Jag tror att jag såg en pedofil i helgen