• Anonym (???)

Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?

Exakt på vilket sätt kommer barnen främst? Jag undrar detta varje gång jag hör uttrycket. Ingen vettig människa skulle ju be sin partner "välja" mellan barnen och partnern så på vilket sätt menar ni att barnen kommer först?

• Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?
  • Brumma
    MS skrev 2015-06-25 16:31:15 följande:

Helt ärligt så förstår jag inte ert tvärsäkra resonemang om att den som inte offrar sin partner till förmån för sina barn är ett monster. Själv har jag otroligt svårt att ens kunna föreställa mig en situation där jag skulle tvingas välja och än mindre kan jag föreställa mig vilket val jag i så fall skulle gjort. Jag har tre barn och jag älskar dem oändligt mycket och jag kan inte tänka mig livet utan dem. Å andra sidan älskar jag deras pappa oändligt mycket också och jag kan inte föreställa mig livet utan honom heller. Om några år kommer mina barn att flytta hemifrån. Då måste jag klara att leva utan dem eftersom de kommer skapa egna familjer och nya liv. Då är min man allt jag har. Jag ser på min svärmor som förlorade sin man för några år sen hur svårt det är när ens livs kärlek bara försvinner. Visst, hon har sina barn kvar men de kan ju aldrig ersätta ens livs kärlek. De finns där men aldrig på samma sätt. Så till skillnad från alla er som är så tvärsäkra på att barnen alltid går först, hur kan ni vara så säkra? Jag kan helt ärligt säga att jag hoppas jag aldrig behöver välja för jag vet inte om jag skulle kunna välja.

Jag kan vara tvärsäker för jag aldrig upplevt en starkare känsla än kärleken till mina barn. Jag har redan kastat mig efter min son över ett "stup". Visserligen bara några meter men när han ramlade så tänkte jag inte utan kastade mig efter. Han klarade sig men jag slog mig ganska illa. Jag märkte inte hur ont jag själv hade förrän jag fattat att han var ok. Sedan kom smärtan och jag klarade inte av att resa mig.. men just DÅ var enbart sonen viktig.

Jag har oxå människor i min närhet som förlorat sitt livs största kärlek. Och jag har människor i min närhet som varit tvungna att begrava sina barn. Det är ingen som helst tvekan på vika som mår sämst.
  • Mymlan L
    Anonym (*))) skrev 2015-06-25 18:09:04 följande:
    Klart kärleken till barnet kan dö/minska.
    I en känslomässigt sund föräldraroll, dör ALDRIG kärleken till barnen. Den minskar inte heller. Det vet alla som har en sund kärleksfull relation till sina barn.
  • Anonym (MM)
    Mymlan L skrev 2015-06-25 19:06:46 följande:
    Cirka 50 % av alla äktenskap slutar i skilsmässa. www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Nastan-54-000-aktenskap-tog-slut-2013/
    När det gäller förhållanden utan äktenskap torde andelen vara betydligt mycket högre.
    Självklart är en sambo, partner eller make/maka utbytbar eller inte nödvändig för att fortsätta leva! Riktigt gott till och med - och betydligt bättre än med en belastande partner.
    Folk bryter upp hela tiden, vilket är ett friskhetstecken. Många fler borde ta sig ur destruktiva, begränsande, sorgliga förhållanden. Inte minst för barnens skull.
    Självklart, men då befinner man sig i ett dåligt förhållande. Jag skulle aldrig nånsin anse min partner som utbytbar eller inte viktig. Min partner betyder så mycket för mig, jag älskar honom. Det gör man knappast om man har den synen att man lika gärna lever utan sin partner kan jag tänka mig.
  • Brumma
    Una Flux skrev 2015-06-25 17:00:57 följande:

Kan det vara skillnad mellan män o kvinnor? Många kvinnor är beredda att offra sina liv för att få barn. Kanske ändras vår syn där, under graviditeten då vi kan känna barnet klappa vår mage inifrån?

Kanske. Inte för mig tror jag. Jag är hyffsat säker på att jag gjort likadant för min bonus när hon var barn. Liksom min systerson :)
  • Anonym (*)))
    Mymlan L skrev 2015-06-25 19:06:46 följande:
    Cirka 50 % av alla äktenskap slutar i skilsmässa. www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Nastan-54-000-aktenskap-tog-slut-2013/
    När det gäller förhållanden utan äktenskap torde andelen vara betydligt mycket högre.
    Självklart är en sambo, partner eller make/maka utbytbar eller inte nödvändig för att fortsätta leva! Riktigt gott till och med - och betydligt bättre än med en belastande partner.
    Folk bryter upp hela tiden, vilket är ett friskhetstecken. Många fler borde ta sig ur destruktiva, begränsande, sorgliga förhållanden. Inte minst för barnens skull.
    Vad har skilsmässa med saken att göra? Om man är lycklig i sin relation, så tänker man inte att ens partner skulle vara utbytbar. Sorgligt att man förminskar sin partner på det sättet.

Sedan är barn inte nödvändiga för att fortsätta leva. Och många som mister ett barn skaffar ett nytt barn, precis som många som skiljer sig skaffar en partner. Men det betyder inte att man ser vare sig partnrn eller barnet som utbytbart.

• Mymlan L
    Anonym (*))) skrev 2015-06-25 18:05:26 följande:
    Håller med.

Bara för att man på ren instinkt skulle rädda sitt barn först (vilken ingen med säkerhet kan säga, man bara tror att man skulle göra det), så betyder ju inte det att ens partner är utbytbar eller inte behövd. 

Anser man att partnern är utbytbar, att det inte spelar någon roll om han försvinner, ja då har man ett uruselt förhållande.
    50 % procent av alla äktenskap blir dåliga med tiden. Fyra år är en magisk gräns. Klarar man sig igenom fyra hela år, kan man klara betydligt fler år.

De flesta som förr eller senare väljer att leva tillsammans gifter sig.
    Andra bara bryter upp. Av de som enbart är sambos eller särbos, är det betydligt fler än 50 % som avslutar sina förhållanden.

Detta kan vara svårt att begripa när man är 18-30 och tror på drömprinsen.
    Drömprinsar finns inte, bara en föreställning om dem. Prinsessor finns inte heller, utom de som föds till titeln.

Varje mor som älskar sitt barn skulle ge sitt liv för barnet. Svårt att förstå? Nej, inte för den som älskar sitt barn över allt på jorden.
  • Brumma
    Anonym (MM) skrev 2015-06-25 19:11:08 följande:

Självklart, men då befinner man sig i ett dåligt förhållande. Jag skulle aldrig nånsin anse min partner som utbytbar eller inte viktig. Min partner betyder så mycket för mig, jag älskar honom. Det gör man knappast om man har den synen att man lika gärna lever utan sin partner kan jag tänka mig.

Det är väl ingen (jo en) som påstått att de lika gärna lever utan sin partner. Jag älskar min partner högt och vill leva resten av mitt liv med honom. Men jag går inte under om det inte skulle bli så. Jag kan leva utan honom om jag måste. Jag har älskat högt tidigare och blivit lämnad. Jag har även älskat högt och min dåvarande partner dog. Jag överlevde och hittade lyckan igen. Utan mina barn hade jag inte velat gå vidare.
  • Anonym (MM)
    Brumma skrev 2015-06-25 19:25:50 följande:
    Det är väl ingen (jo en) som påstått att de lika gärna lever utan sin partner. Jag älskar min partner högt och vill leva resten av mitt liv med honom. Men jag går inte under om det inte skulle bli så. Jag kan leva utan honom om jag måste. Jag har älskat högt tidigare och blivit lämnad. Jag har även älskat högt och min dåvarande partner dog. Jag överlevde och hittade lyckan igen. Utan mina barn hade jag inte velat gå vidare.
    Jag reagerade på hon som skrev att partnern är utbytbar eller inte viktig. Jag förstår inte den synen på sin partner. Varför vara i en relation som man värderar så lågt?

Även om ens barn dör så går livet vidare och man lever vidare.
  • Mymlan L
    Anonym (*))) skrev 2015-06-25 19:19:21 följande:
    Vad har skilsmässa med saken att göra? Om man är lycklig i sin relation, så tänker man inte att ens partner skulle vara utbytbar. Sorgligt att man förminskar sin partner på det sättet.

Sedan är barn inte nödvändiga för att fortsätta leva. Och många som mister ett barn skaffar ett nytt barn, precis som många som skiljer sig skaffar en partner. Men det betyder inte att man ser vare sig partnrn eller barnet som utbytbart.
    Har du svårt att acceptera att 50 % av alla äktenskap kraschar? Att folk bryter upp och går vidare? Ofta med en känsla av frihet och lycka.
    Har man levt några år VET man att ens partner är utbytbar. Eftersom man har hunnit med några förhållanden. Har man dessutom fått barn, VET man att barnen är det viktigaste i universum. Att de aldrig är utbytbara och att man aldrig skulle komma över om de försvann.
    Läs vad andra i tråden som ÄLSKAR sina barn och som har avslutat några parförhållanden har att säga.

Det finns ingen evig kärlek förutom till barnen. Den eviga kärleken är en illusion som är lätt att ta till i stället för verkligheten.
    Om du anser att partnern är viktigare än ditt barn, ska du inte ha hand om barn.
    Barnen är alltid viktigast. I alla lägen. 
  • Anonym (xx)

Men usch så ni pratar, en del, eller många av er. Var glada att ni lever, att ni har era älskade barn och var rädd om kärleken. Sluta att jämföra kärlekar och fundera på vem ni ska låta brinna inne. Fy, om man verkligen råkar ut för en katastrofsituation, jag skulle fan inte slå mig för bröstet vem som än slank ur min hand, vem som än sjönk inför mina ögon, vem som än flöt död förbi mina ögon, vem som än slukades utan att jag kan göra något. Eller om jag aldrig fick se mina älskade igen.

Varför detta behov att sätta en rangordning? Du vet ju ändå inte vad livet bär med sig.

Ursrungligen låg denna tråd under "styvföräldrar" och jag har aldrig läst en tråd som handlat om en incident med en brand eller stup eller någon annan katastrof. Det har handlat om vardagssaker och enligt mig kommunikationssvårigheter.

Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?