• Anonym (???)

Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?

Exakt på vilket sätt kommer barnen främst? Jag undrar detta varje gång jag hör uttrycket. Ingen vettig människa skulle ju be sin partner "välja" mellan barnen och partnern så på vilket sätt menar ni att barnen kommer först?

• Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?
  • detkanskefunkar
    Drottningen70 skrev 2015-06-24 16:35:49 följande:

Begriper inte hur det kan vara såååå svårt att fatta begreppet "barnen kommer först" om man är normalbegåvad? Det är väl uppenbart att ingen menar att barnens vilja och önskningar går före allt annat i meningen "min partner hänger från fönsterbläcket men om lillen vill leka med lego så är det viktigare än att ge min partner en stege"

Att barnens behov kommer först handlar även om att barn ska lära sig dela, vänta och ta hänsyn till andra.

Att sätta barnen först handlar om mer fundamentala saker, som vem räddar jag om huse brinner, eller vem får sista brödsmulan om familjen svälter. Det handlar även om saker som grundläggande trygghet och levnadsvillkor. Låter jag mitt barn leva i otrygga förhållanden för att min partner super eller har kort stubin? Lämnar jag min ettåring till barnvakt en hel vecka för att min partner har behov av partid... Kärleken till ett barn SKA vara nåt utöver annan kärlek. Det är ordnat så av naturen. Allt annat är avvikelser.

Kan inte annat än applådera detta inlägg! Instämmer till fullo!
  • Tow2Mater
    Ess skrev 2015-06-24 13:54:31 följande:
    Det är ju rätt självklart att man inte riskerar sitt eget liv för andras barn, speciellt om man inte står dem nära.
    Tack o lov är världen full av osjälviska personer som tänker totalt motsatt mot vad du gor - de som kan ställa upp med fara for sina egna liv och rädda andra okända både barn och vuxna ur brinnande hus, sjunkna bilar och vad som. Hoppas verkligen det finns bara ett fåtal som dig.
  • Anonym (Isa)
    Anonym (man) skrev 2015-06-24 16:48:15 följande:

Vilket härligt förhållande ni verkar ha, true love

Jaha?? Och vårt förhållande fungerar utmärkt, ditt då??
  • Ess
    Tow2Mater skrev 2015-06-24 17:16:27 följande:
    Tack o lov är världen full av osjälviska personer som tänker totalt motsatt mot vad du gor - de som kan ställa upp med fara for sina egna liv och rädda andra okända både barn och vuxna ur brinnande hus, sjunkna bilar och vad som. Hoppas verkligen det finns bara ett fåtal som dig.
    Jag skulle aldrig någonsin riskera att göra mina barn föräldralösa för en sådan sak.
  • Brumma
    Anonym (Många tvingas välja) skrev 2015-06-24 15:31:43 följande:

Inte alla kvinnor, men de allra flesta. Exfruar vill oftast jävlas på varje sätt de kan, flytta långt bort för att försvåra umgänge, bearbeta ett av barnen (hennes favorit) för att dela upp syskonen, försvårar för den nya kvinnan i mannens liv mm mm. Allt för att jävlas.

Ny fruar med egna barn beter sig illa mot mannens barn och tvingar honom mlm att välja mellan henne (kanske även den nya familjen) och de tidigare barnen.

Men jag har lärt mig att 95% av alla kvinnor är egoistiska, småsinta, misunsamma och elaka, så jag nöjer mig med att vara singel och pappa. Varannan helg och på lov kan jag träffa kvinnor, annars får det vara.  

Då har du nog träffat fel kvinnor.

Känner ingen dom vill förstöra för sitt ex på det sättet. Inte heller känner jag ngn bonusmamma som på ngt sätt tvingar mannen att välja mellan henne eller tidigare barn.

Du får ursäkta men det får mig att undra vad du umgås med för människor egentligen?
  • Lilje

Min killes son går igenom en rätt svår tid just nu, och behöver extra tid med sin pappa. Då är det självklart att jag ställer mig på sidan ett tag så han kan ta hand om sin son. Jag ser inte riktigt problemet. Visst saknar jag våra barnlediga helger ihop, men dom kommer igen. Jag är vuxen och kan vänta till det passar bättre.

• Una Flux

Ja, det är lite konstigt hur man fungerar. När jag gifte mig kände jag att "det gör inget om vi inte får barn, bara jag har dig." Nu när vi har två barn har jag sagt "blir du alkoholist lämnar jag dig. Jag måste skydda barnen." Min man är inte alkoholiserad, men ja, barnen har i slutändan högst prioritet.

• Anonym (Skon)
    Anonym (gissar) skrev 2015-06-23 11:34:58 följande:

Det är faktiskt inte helt självklart att man först räddar sina barn.

Överlevande från tex Estonia, Scandinavian Star berättar att de helt enkelt glömde att de hade barn.

Rent evolutionärt, är det bättre att rädda sin partner. 

Var kan man läsa den forskningen som visar att föräldrar räddar sin partner och inte sina barn eller innan barnen.?

Man kan även vända på det och säga att räddar man barnen säkras ju vår existens, de kan få barn medan ens partner är äldre och kanske ej fertil längre.
  • Anonym (*)))
    Anonym (Skon) skrev 2015-06-24 19:56:20 följande:
    Var kan man läsa den forskningen som visar att föräldrar räddar sin partner och inte sina barn eller innan barnen.?

Man kan även vända på det och säga att räddar man barnen säkras ju vår existens, de kan få barn medan ens partner är äldre och kanske ej fertil längre.
    Det heter ju alltid vid katastrofer att kvinnor och barn ska räddas först. Men sedan visar det sig att det är männen som överlever i mycket större utsträckning än kvinnor, och de med minst chans till överlevnad är barnen. Det visar ju att ingen tänker som du, att vår existens säkras om barnen överlever.

Här är en artikel om en undersökning vid UU.

http://www.uu.se/press/pressmeddelanden/pressmeddelande-visning/?id=1637&area=3,8&typ=pm&lang=sv

• alla har olika åsikter

Skulle man få frågan vem skulle du rädda, ditt barn eller din sambo skulle ju svaret bli barnet, utan tvekan. Inget val man vill utsättas för men det så det skulle bli, och jag hoppas att min sambo/ pappan till mina barn, skulle rädda barnen före mig. De är små, oskyldiga och har hela livet framför sig.

Är tex sambon och våran bebis hungriga så är det mat till barnet som är prio 1 och inte sambon.

Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?