• Anonym (???)

Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?

Exakt på vilket sätt kommer barnen främst? Jag undrar detta varje gång jag hör uttrycket. Ingen vettig människa skulle ju be sin partner "välja" mellan barnen och partnern så på vilket sätt menar ni att barnen kommer först?

• Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?
  • MammAmma
    villbaraveta skrev 2015-06-25 21:42:52 följande:

Att min partner lätt skulle offra mig utan att jag har "bett" om det eller släppt själv, nej, det förstår jag verkligen inte. Hade jag haft barn själv hade jag kanske släppt först, vad vet jag.

Men hade min man släppt först och offrat mig som något utbytbart som ni kallar det, nej...

För mig är det en självklarhet och jag skulle inte kunna klandra en partner som offrade mig för sitt barns skull - jag skulle göra samma sak.
  • Mymlan L
    sextiotalist skrev 2015-06-25 21:47:34 följande:
    I det här förhållandet. Jag har aldrig stått nära mina föräldrar
    Då var det som jag misstänkte. Stackars arma unge!
    Det förklarar varför du resonerar som du gör.
  • Mymlan L
    MammAmma skrev 2015-06-25 21:47:41 följande:
    För mig är det en självklarhet och jag skulle inte kunna klandra en partner som offrade mig för sitt barns skull - jag skulle göra samma sak.
    Just!
  • sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-25 21:46:28 följande:

Vad menar du med "skiter sig"?

Att ett förhållande tar slut finns det lika många anledningar till som det finns förhållanden.

Och att barnlösa i förhållande skulle leva lyckligare än de med barn är en sanning med modifikation.

Själv är jag bra mycket gladare ensam med mina barn än i något tidigare förhållande.

Då förstår jag. Du har inte ännu ingen haft ett sådant förhållande som t.ex jag har. Jag trivs självklart med min son, men det är hos min sambo jag tankar energi och lycka. Jag älskar självklart min son men han är inte den jag tankar energi hos. Det är inte hos honom jag bollar mina tankar och känslor hos.

Jag har levt längre ihop med min sambo än vårt barn. Han är den som känner mig bäst.
  • sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-25 21:53:09 följande:

Då var det som jag misstänkte. Stackars arma unge!

Det förklarar varför du resonerar som du gör.

Stackars???

Jag mår jättebra. Trivs bra med mitt liv och har inga som helst problem med min barndom.

Däremot beklagar jag att du aldrig har fått uppleva den närhet och känsla när man lever ihop med sin stora kärlek.

När man upplever den så ser man inte sin partner dom utbytbar. Då är man inte gladare utan honom än med honom

Vad gör du den dagen då dina barn är utflugna och har ett eget liv?
  • villbaraveta
    MammAmma skrev 2015-06-25 21:47:41 följande:

Det hade ju inte jag gjort, men men :)
  • villbaraveta
    sextiotalist skrev 2015-06-25 21:54:22 följande:

Då förstår jag. Du har inte ännu ingen haft ett sådant förhållande som t.ex jag har. Jag trivs självklart med min son, men det är hos min sambo jag tankar energi och lycka. Jag älskar självklart min son men han är inte den jag tankar energi hos. Det är inte hos honom jag bollar mina tankar och känslor hos.

Jag har levt längre ihop med min sambo än vårt barn. Han är den som känner mig bäst.

Tummen upp till dig! Den dagen barnen flyttar, då är partnern den som finns kvar, det är partnern man spenderar ditt liv med, inte barnen. De växer upp och skaffar egna liv :P
  • MammAmma
    villbaraveta skrev 2015-06-25 22:09:03 följande:

Det hade ju inte jag gjort, men men :)

Nej, men sen kan du ju inte sätta dig in i hur en förälder älskar sitt barn. Det är helt annorlunda mot kärleken man hyser för en partner. Inte större eller starkare nödvändigtvis, men annorlunda, och varvat med en kraftig beskyddarinstinkt och ja, även pliktkänsla.
  • Brumma
    villbaraveta skrev 2015-06-25 21:24:52 följande:

Nej, jag har inte barn, jag vet att jag inte är mammamaterial och vill inte ha barn. Jag hade nog inte klarat mig utan mitt livs kärlek, vet inte vad jag gjort om han dog, men alla är olika.

Jag tror inte att barn är ett måste för alla. För mig var det det. Jag har velat haft barn sedan jag var 15 typ... :)

Men jag tror att vi längtar efter olika saker i livet och det är så det måste vara. Vår längtan och våra erfarenheter gör också att vi tänker och känner olika. Jag älskar min partner men kärleken till mina barn är mer "förödande" och har svårt att förstå hur man inte kan offra sig för sina barn om det skulle behövas. Jag hade heller aldrig förlåtit min man om han valt att rädda mig om vårt barn dog pga det. Jag vill aldrig välja bort min man. Jag går inte runt och tänker att han är utbytbar - vi har tagit oss igenom alldeles för mkt för att vårt liv skulle gå att byta ut. Men jag vet att jag kan leva utan honom. Krasst kanske men sant. Det gör inte min kärlek till honom mindre, men det är inte samma kärlek som till mina barn.

Du å din sida har aldrig längtat efter barn. Du har inga och vill inte ha. Du älskar din man fullt ut och vill ha det så.

Vi har olika önskningar och olika prioriteringar vilket gör att vi ser saken på HELT olika sätt :)
  • Mymlan L
    sextiotalist skrev 2015-06-25 21:59:17 följande:
    Stackars???

Jag mår jättebra. Trivs bra med mitt liv och har inga som helst problem med min barndom.

Däremot beklagar jag att du aldrig har fått uppleva den närhet och känsla när man lever ihop med sin stora kärlek.

När man upplever den så ser man inte sin partner dom utbytbar. Då är man inte gladare utan honom än med honom

Vad gör du den dagen då dina barn är utflugna och har ett eget liv?
    Ja, stackars dig!
    Klart att du inte har problem med något du aldrig upplevt.
    Självklart står barn och föräldrar varandra nära om det är en sund familj.
    Och självklart att det sociala arvet formar människor. Du tycker inte att barnen är det viktigaste i livet - det beror på din egen erfarenhet.
    Det är ju bra att du kan känna trygghet hos din partner, men vad händer den dag han försvinner?
    Du vet väl att det finns Skype, Messenger och vanlig telefon? Och tåg, flyg och båt som kan ta en dit man vill? Man behöver inte vara isolerad från varandra för att det är tusentals mil som skiljer en åt.
    Dessutom finns det något som heter vänner.

Och visst har din/dina tidigare relationer inte hållit utan ersatts av en ny sambo/pojkvän.
    Varför inte erkänna att pojkvänner du haft har bytts ut mot nya i dina tidigare förhållanden?  Dina tidigare älsklingar är ju en del av statistiken över avbrutna förhållanden.
Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?