• Anonym (???)

Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?

Exakt på vilket sätt kommer barnen främst? Jag undrar detta varje gång jag hör uttrycket. Ingen vettig människa skulle ju be sin partner "välja" mellan barnen och partnern så på vilket sätt menar ni att barnen kommer först?

• Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?
  • Anonym (gissar)

Att ett föräldramöte i skolan går före kvällskursen i franska, att man inte festar hela lördag natt när barnet ska spela fotboll kl. 10 söndag morgon....
    Typ.

• Anonym (???)
    Anonym (gissar) skrev 2015-06-23 11:09:15 följande:

Att ett föräldramöte i skolan går före kvällskursen i franska, att man inte festar hela lördag natt när barnet ska spela fotboll kl. 10 söndag morgon....

Typ.

Fast nu läste du nog inte rubriken..
  • Anonym (Sharon)

Är det en ny partner, och inte barnens andra förälder, så kan det nog hända att man ombeds välja...

Men överlag tror jag det syftar på att barnens behov kommer före de vuxnas.

• Nice nine

Det är ju självklart att dina barn kommer före din partner för guds skull det är ju endå dina barn och så klart älskar du dom mer än nåt och nån annan i hela världen och det betyder ju inte att man ska välja mellan barnen och sin partner det betyder bara att barnen alltid kommer i första hand

• BCH52

Om det är ett nödläge och jag måste välja mellan att rädda min partner (som är far tillbarnen) eller barneb. Då väljer jag barnen, det sker säkert rent instiktivt i den situationen. Men nu tänker säker TS på andra inte fullt då dramatiska situationer. Om det gäller en relation där jag ser att barnen inte mår bra men där jag själv är förälskad. Även där väljer jag nog barnen före relationen, fast inte utan smärta och inte utan att först verkligen försökt få det bra för barnen på andra sätt.

• lövet2

Ett aktuellt exempel från en annan tråd:
    Föräldraledig med liten baby. Mannen vill att det ska vara dammsuget när han kommer från jobbet och att maten ska vara klar. Babyn vill äta, sova i famnen och bli buren. Babyn kommer först och är nöjd. Mannen får finna sig i att vänta på både maten och dammsugningen. Han är möjligen inte lika nöjd.

Annat exempel:
    Sjuk gnällig 2-åring. Mannen vill skaffa barnvakt och gå på bio. Jag prioriterar barnet i stället och mannen får gå själv på bion.

Att prioritera barnet före partnern kan ofta ha att göra med behov. Litet och/eller sjukt barn, som behöver mig mer än mannen gör, går alltid före honom. Ett större barn som inte behöver mig utan mer bara vill bli lite bortskämd, kanske inte alltid går före.

• Anonym (gissar)
    BCH52 skrev 2015-06-23 11:18:03 följande:

Om det är ett nödläge och jag måste välja mellan att rädda min partner (som är far tillbarnen) eller barneb. Då väljer jag barnen, det sker säkert rent instiktivt i den situationen. Men nu tänker säker TS på andra inte fullt då dramatiska situationer. 

Det är faktiskt inte helt självklart att man först räddar sina barn.
    Överlevande från tex Estonia, Scandinavian Star berättar att de helt enkelt glömde att de hade barn.
    Rent evolutionärt, är det bättre att rädda sin partner. 
  • Anonym (e)
    Anonym (gissar) skrev 2015-06-23 11:34:58 följande:

Överlevande från tex Estonia, Scandinavian Star berättar att de helt enkelt glömde att de hade barn.

Ja, man kan få fler barn med sin partner.
  • nomadelle
    Anonym (gissar) skrev 2015-06-23 11:34:58 följande:
    Lite OT men... Jag ifrågasätter inte att man kan agera irrationellt vid kris, men rent evolutionärt är det bättre att rädda sina barn och därmed vara säker på att generna förs vidare. Skaffa fler barn kan man ju göra med någon annan än sin partner (om man ens kan få fler barn, ytterligare en anledning till att rädda barnen och inte partnern).

Svaret på din fråga TS, i en sund relation ska naturligtvis allas behov tillgodoses i någon mån. Det kan ju finnas tillfällen då jag även sätter mina behov före barnets, det beror ju på vilka behov man pratar om. Men de flesta menar nog att om saker ställs på sin spets så måste barnen få komma först. För mig är det helt rimligt. Om saker ställs på sin spets VILL jag att min man sätter min son i första rummet, inte mig.
  • Anonym (Bea)

Mina barns behov går före partnerns behov eftersom han är vuxen och kan ta ansvar för att själv uppfylla sina behov. Skulle mina barn och min partner inte funka ihop skulle jag aldrig någonsin fortsätta vara sambo med partnern. I första hand skulle jag välja att vara särbo i andra hand att göra slut. Jag har själv växt upp med en svartsjuk och omogen styvmor och kommer aldrig utsätta mina barn för samma sak.

Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?