• Anonym (???)

Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?

Exakt på vilket sätt kommer barnen främst? Jag undrar detta varje gång jag hör uttrycket. Ingen vettig människa skulle ju be sin partner "välja" mellan barnen och partnern så på vilket sätt menar ni att barnen kommer först?

• Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?
  • Tow2Mater
    Mymlan L skrev 2015-06-26 01:37:29 följande:
    Klart att du inte har problem med något du aldrig upplevt.
    Självklart står barn och föräldrar varandra nära om det är en sund familj.
    Och självklart att det sociala arvet formar människor. Du tycker inte att barnen är det viktigaste i livet - det beror på din egen erfarenhet.
    Läs #176 igen, det står inget om att barnen inte är viktigast. Själv tycker jag sextiotalist har ganska sunda åsikter här.
    Själv står jag mycket nära mina foräldrar, men det är aldrig dem jag skulle vända mig till i kris om jag absolut inte måste. Bland det värsta som finns är väl att ha en partner som ventilerar problem med sina foräldrar!
  • Mymlan L
    Tow2Mater skrev 2015-06-26 01:45:50 följande:
    Läs #176 igen, det står inget om att barnen inte är viktigast. Själv tycker jag sextiotalist har ganska sunda åsikter här.
    Själv står jag mycket nära mina foräldrar, men det är aldrig dem jag skulle vända mig till i kris om jag absolut inte måste. Bland det värsta som finns är väl att ha en partner som ventilerar problem med sina foräldrar!
    Där halkade du inte lite väl slarvigt på ett bananskal!
    Det var inte dig jag vände mig till. 
  • Tow2Mater
    Mymlan L skrev 2015-06-26 02:51:09 följande:
    Jag vet det. #176 är skrivet av den du vände dig till. Läste du ens det inlägget?
  • Brumma
    Mymlan L skrev 2015-06-26 02:51:09 följande:

Det är ett diskussionsforum. Vill du inte ha svar från mer än en speciell person kanske du istället får ta det privat?

Varenda inlägg som skrivs är ju vänt till antingen TS eller ngn som redan svarat TS. Sedan hakar andra människor som blir intresserade av inlägget på.

Ditt inlägg som sextiotalist först svarade på var tex skriver till en "anonym (mm)"...
  • sextiotalist
    Mymlan L skrev 2015-06-26 01:37:29 följande:

Ja, stackars dig!

Klart att du inte har problem med något du aldrig upplevt.

Självklart står barn och föräldrar varandra nära om det är en sund familj.

Och självklart att det sociala arvet formar människor. Du tycker inte att barnen är det viktigaste i livet - det beror på din egen erfarenhet.

Det är ju bra att du kan känna trygghet hos din partner, men vad händer den dag han försvinner?

Du vet väl att det finns Skype, Messenger och vanlig telefon? Och tåg, flyg och båt som kan ta en dit man vill? Man behöver inte vara isolerad från varandra för att det är tusentals mil som skiljer en åt.

Dessutom finns det något som heter vänner.

Och visst har din/dina tidigare relationer inte hållit utan ersatts av en ny sambo/pojkvän.

Varför inte erkänna att pojkvänner du haft har bytts ut mot nya i dina tidigare förhållanden?  Dina tidigare älsklingar är ju en del av statistiken över avbrutna förhållanden.

Så lite du vet om mig. Jag har inte en rad pojkvänner som byts ut på löpande band. Jag har haft två längre förhållande. Varav detta som är över 20 år. Jag har ett enda samboförhållande och det är mitt nuvarande. Jag har aldrig haft några problem med att vara singel och var det i fyra år

Vänner har jag flera stycken. Den äldsta vänskapen är över 40 år.

Jag har ett barn och som jag fick när jag var över 35

Däremot har sett hur föräldrar klamrar sig fast vid sina barn så de gått in i en depression när barnen flyttar hemifrån och föräldrarna tappar fotfästet.

Jag har vänner som har kämpat för att slippa ha en förälder som bästa kompis.
  • Anonym (trött)
    Mymlan L skrev 2015-06-25 21:46:28 följande:

Vad menar du med "skiter sig"?

Att ett förhållande tar slut finns det lika många anledningar till som det finns förhållanden.

Och att barnlösa i förhållande skulle leva lyckligare än de med barn är en sanning med modifikation.

Själv är jag bra mycket gladare ensam med mina barn än i något tidigare förhållande.

Småbarnsföräldrar har högre skilsmässofrekvens än andra par.
  • Regndamen
    villbaraveta skrev 2015-06-25 21:29:01 följande:
    Nej, vill inte ha :)
    Det förklarar saken. Jag hade ansett det varit värre om mitt barn dog än om min make dog.
  • Anonym (xx)

Och medan ni dividerar så flyr flera tusen människor över medelhavet. Hittills har 1700 dött i år.

• BioBonus
    Anonym (trött) skrev 2015-06-26 06:30:09 följande:
    Småbarnsföräldrar har högre skilsmässofrekvens än andra par.
    Ja, och det är ju inte så konstigt. Småbarnsåren kan ställa högre krav på ett förhållande än vad det klarar av. Dessutom förändras många när barnen kommer in i bilden. Men det kan man ju inte lasta barnen för.
  • Ess

Så länge man lever i den sk kärnfamiljen så har man nog oftast samma syn på hur stor uppoffring barnen är värda.

Problemen börjar när föräldern träffar en ny partner som hellre räddat sig själv än barnet, som aldrig skulle få för sig att riskera sitt liv för barnet.
    Som heller inte vill avstå från sin egen aktivitet för att sitta på en meningslös fotbolls turnering och glo på en massa ungar som jagar en boll.

För fakta är att man hellre offrar sin aktivitet (sitt liv) för att se sitt eget barn bli glad, än att man avstår för en unge som inte betyder något för en, som man kanske inte ens tycker om.

Svar på tråden Ni som säger att barnen kommer före eran partner!?