• Muslimsktjej

Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?

Ni som brukar ge tiggare pengar, ungefär hur mycket pengar brukar ni ge?

Känns som om de flesta ger ca 10-20 kr till tiggare, men jag tycker att det är så pinsamt om jag skulle ge så lite. Som att jag hånar dem för att de inte har pengar, liksom, vad ska de göra med 10 kr? Köpa mat? 

Har dessutom ingen egen ekonomi då jag fortfarande går i skola (1050 kr i månaden, studiebidraget), så skulle inte ha råd att ge ca 50-100 kr till varje tiggare jag ser.

Hur gör ni?? Tycker ni inte det känns lite fult att ge dem så lite pengar?
    För jag vill jättegärna ge dem, får så dåligt samvete när jag går förbi utan att ge pengar. 

Notera att jag inte _påstår_ att det är fult att ge så lite pengar, utan jag _frågar_ ifall det är det eftersom det _känns_ så. 

• Svar på tråden Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?
  • Anonym (finger)
    nihka skrev 2015-07-01 18:40:10 följande:

Den här tråden är inte till för dig. Den vänder sig till:
    Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?

Det är omkring det vad insatta hjälporganisationer säger, ge fan i att ge dom pengar, ni hjälper inte.

Så ju mer ni ger ju mer korkade ni är som går emot folk som vet vad som behövs i den givna situationen

• Ewald01

Ger aldrig pengar till tiggare ... men om man vill donera pengar kan man ge stöd till Greek Bailout Fund som hjälper att få ihop pengar som Grekland behöver för att betala sina skulder ....

https://www.indiegogo.com/projects/greek-bailout-fund#/story

Killen som startade kampanjen kom fram att man skulle kunna betala en Kredit hos IMF om verje Europäare donerar ca. 3 EUR till Greek Bailout Fund.

• nihka
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 18:53:39 följande:

Det är omkring det vad insatta hjälporganisationer säger, ge fan i att ge dom pengar, ni hjälper inte.

Så ju mer ni ger ju mer korkade ni är som går emot folk som vet vad som behövs i den givna situationen

Den här tråden är fortfarande inte till för dig. Den vänder sig till:
    Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni? Capisce?
  • Voluptuous Shalimar
    Påven Johanna skrev 2015-06-30 20:33:24 följande:
    Ger oftast en tjugolapp eller en hundralapp men har även gett femhundra kronor vid några tillfällen.
    HjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärta
  • Anonym (Marie)
    Gathenhielm skrev 2015-07-02 00:55:25 följande:
    Jag ger ett par femtioöringar ibland.
    50-öringen finns ju inte längre. Jag antar att du med "ett par femtioöringar" menar en krona.

On topic, TS, jag har som mest gett 20 kr, oftast bara några mynt, 10 kr eller mindre.

Om alla som går förbi skulle ge en krona så skulle det nog bli en hel del.
  • Anonym (NEJ TACK!)

Ger dem inte en krona då de själva till stor del bär skulden för sin situation. Väljer man en livstil som innebär att man inte går i skolan och lär sig läsa och skriva, följt av en utbildning och ett jobb, så har man ofta valt det själv. 

Att trots detta sätt att begränsa sina egna möjligheter i livet, sätta mellan 8-12 ungar till värden, som även de tvingas växa upp på samma sätt,  är inget annat än vansinne och fruktansvärt egoistiskt.

Genom att föda en tiggarkultur på våra gator, bidrar man medvetet till Romernas fortsatta utanförskap. Om alla skulle sluta ge, skulle ingen komma hit och tiggandet skulle upphöra.

Fast jag hoppas att ett förbud kommer inom kort. Sanitära olägenheter och direkta lagöverträdelser som kommer med på köpet, är inget vi skall behöva acceptera i Sverige. Inte heller är det vårt ansvar att ta hand om andra EU-länders medborgare.

Man kan inte förbjuda fattigdom, men man kan med sanktioner sätta människor som inte begriper sitt eget bästa, på rätt köl. Första steget är att EU klämmer åt Rumänien och Bulgarien, genom att stoppa alla bidrag. Nästa steg, om än mer hårdnackat, är att kasta ut dem ur EU.

Det som också borde angripas, är den strukturella rasism mot Romer som förekommer i hela Östeuropa. Rumänien, Bulgarien, Ungern, Tjeckien och Slovakien. Alla har dessa länder gemensamt, och det är att de behandlar sina minoriteter som skit. Det gör de för att ingen hindrar dem, eller låter handlandet få konsekvenser.

Satsningar på att få Romerna bort från utanförskap har gjorts i många av dessa länder, från myndigheternas sida, dock har dessa i de flesta fall varit fruktlösa. 

• tobbe01
    Muslimsktjej skrev 2015-06-30 16:51:35 följande:

Ni som brukar ge tiggare pengar, ungefär hur mycket pengar brukar ni ge?

Känns som om de flesta ger ca 10-20 kr till tiggare, men jag tycker att det är så pinsamt om jag skulle ge så lite. Som att jag hånar dem för att de inte har pengar, liksom, vad ska de göra med 10 kr? Köpa mat? 

Har dessutom ingen egen ekonomi då jag fortfarande går i skola (1050 kr i månaden, studiebidraget), så skulle inte ha råd att ge ca 50-100 kr till varje tiggare jag ser.

Hur gör ni?? Tycker ni inte det känns lite fult att ge dem så lite pengar?
    För jag vill jättegärna ge dem, får så dåligt samvete när jag går förbi utan att ge pengar. 

Notera att jag inte _påstår_ att det är fult att ge så lite pengar, utan jag _frågar_ ifall det är det eftersom det _känns_ så. 

Jag ska egentligen inte svara för jag ger aldrig pengar till tiggare men det jag tycker du ska göra i din situation är att be ngn gå och handla mat åt dig så du slipper få ditt samvete hårt ansatt varje gång du passerar tiggare. Övrig shopping är ju inte livsnödvändig! Du kan ju göra gott på annat vis t ex genom att skaffa ett fadderbarn i ngt fattigt land. Min dotter har ett sådant och det kostar henne 200:-/månad. Överkomligt?
  • Liillelis

Jag slutade att ge tiggare pengar när jag mötte en romsk familj i Grekland, som jag delade buss med en gång. Innan de gick på bussen så stod pappan i familjen utanför och rökte, han hade på sig en dyr märkesjacka, sneakers och jeans. Mamman var klädd i hela och rena kläder också. Ganska unga, kanske i 25 års åldern. Med sig så hade de en liten flicka, kanske 6-7 år gammal. Hon var hur smutsig som helst, skitig i hela ansiktet, rufsigt och tovigt hår, barfota med sår på fötterna och dåliga tänder. Familjen satte sig snett bakom oss, och stirrade på oss hela tiden. 

Efter ett tag så skickade dem fram den lilla flickan för att tigga av oss. Hon var motvillig och skämdes, ville inte och såg skamsen ut när hon sträckte fram handen. Mamman och pappan bara satt och skrattade, flinade åt henne. Jag vände mig om och fick ögonkontakt med dem, men de kollade bara tillbaka nonchalant, brydde sig inte. Flickan fortsatte sträcka fram handen och "föräldrarna" uppmuntrade henne med några ord. Min svärfar, blödig som han är gav till slut flickan en peng. Jag vägrade, tänk att uppmuntra ett litet barn - som dessutom skäms för det - till ett sådant leverne. När hon hade fått pengen så fnissade föräldrarna och barnet satte sig bredvid dem igen. 

Förstår fortfarande inte varför min svärfar gav dem något. Kommer aldrig att glömma hur elak flickans pappa såg ut. Fattar inte hur de kan låta sitt barn vara klädd så dåligt och utnyttja henne till att tigga. Fy fan säger jag bara. 

Skulle aldrig ge pengar till någon annan än en svensk hemlös. Vill inte uppmuntra tiggarkultur. 

Svar på tråden Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?