• Muslimsktjej

Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?

Ni som brukar ge tiggare pengar, ungefär hur mycket pengar brukar ni ge?

Känns som om de flesta ger ca 10-20 kr till tiggare, men jag tycker att det är så pinsamt om jag skulle ge så lite. Som att jag hånar dem för att de inte har pengar, liksom, vad ska de göra med 10 kr? Köpa mat? 

Har dessutom ingen egen ekonomi då jag fortfarande går i skola (1050 kr i månaden, studiebidraget), så skulle inte ha råd att ge ca 50-100 kr till varje tiggare jag ser.

Hur gör ni?? Tycker ni inte det känns lite fult att ge dem så lite pengar?
    För jag vill jättegärna ge dem, får så dåligt samvete när jag går förbi utan att ge pengar. 

Notera att jag inte _påstår_ att det är fult att ge så lite pengar, utan jag _frågar_ ifall det är det eftersom det _känns_ så. 

• Svar på tråden Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?
  • Liillelis

Kan även tillägga att jag tycker det är helt sjukt att vi svenskar som betalar så mycket skatt, vilket även finansierar sanering från tiggarläger, allmänna platser där de slår upp läger, offentlig toalett och dusch, räddningstjänster som de är tvungna att använda (polis & brand främst) även känner oss tvingade att ge utomlands födda tiggare - rakt i handen - de skattade kronor som vi har kvar. Vi finansierar redan  hela deras uppehälle här genom skatt - varför måste vi ge dem fickpengar också? 

Ge hellre pengar till soppkök och andra organisationer som hjälper "på rätt sätt". Om ert samvete inte kan få er att först och främst värna om era egna landsmän - svenskarna som är hemlösa - utan ni prompt måste hjälpa ett annat folkslag, så kan ni säkert hitta en organisation som hjälper romerna direkt. 

• sofiashem

Jag ger det jag har på mig, kan vara mellan 10-100 kr, oftast kanske 20kr. Ger inte alltid (har inte alltid kontanter) men brukar ändå alltid hälsa på dom och ibland så frågar jag dom hur det är, känns så dumt att bara gå förbi.

• Tiiara

När jag har mynt i plånboken ger jag det, någon gång när jag har fått bra kontakt med någon av dem har jag dessutom köpt mat och gett typ en tjuga till dem. En kvinna berättade att hon behövde barnkläder och då samlade jag ihop en papperskasse med kläder och skor till hennes barn. Har jag mycket mynt i plånboken delar jag upp det lite och ger till olika personer. 
    Har jag inte pengar på mig försöker jag åtminstone se till att få ögonkontakt och hälsa vänligt, jag tycker att det är fult att låtsas att man inte ser dem. 

Kan tillägga att jag är ensamstående och studerande så jag har inte heller så bra ekonomi, men några mynt här och där kan jag absolut bistå med. Försök att inte skämmas för att du inte kan ge mer, och tänk på att om varenda person som går förbi bara ger en krona var kommer de ändå tjäna ihop en del. Lite mynt är bättre än ingenting! :)

• Tiiara

Men suck! Frågan lyder "Ni som ger pengar till tiggare...." så ni som inte ger behöver inte komma med idiotiska kommentarer. Jag är så trött på detta tiggarhat! Kan det inte få finnas EN jävla tråd utan hat mot MÄNNISKOR som har det svårt?? Skrikandes

• Anonym (Never)

Jag ger inte ett skit. Och kommer inte göra..
    Varför: Jo för hon som sitter nu utanför mat butiken har Ipone och masa guld örongängen, 
    Mitt råd är sälj av skiten så har du också pengar!

• Anonym (nej)
    Tiiara skrev 2015-07-02 12:16:01 följande:

Men suck! Frågan lyder "Ni som ger pengar till tiggare...." så ni som inte ger behöver inte komma med idiotiska kommentarer. Jag är så trött på detta tiggarhat! Kan det inte få finnas EN jävla tråd utan hat mot MÄNNISKOR som har det svårt?? Skrikandes

Du gör ingen skillnad mellan hat riktat mot människor vilket ofta inte är fallet och avsky mot vad dessa människor gör här?
    Det är bra att det uppmärksammas framför att folk avfärdar allt med så kallat tiggahat.
  • Anonym (Solveig)
    Tiiara skrev 2015-07-02 12:16:01 följande:

Men suck på dig själv. Jag anser faktiskt att det är tiggarna som är hatiska mot oss MÄNNISKOR som de ser som pengapungar, vandrande plånböcker som inte arbetar hårt för våra korvören och dessutom anser att vi har en skyldighet att försörja dem. 

Jag är så jävla trött på folk som anser att de har rätt att kalla andra människor hatiska enbart på grund av att de har olika åsikter än vad som anses vara "korrekt". Du har inte ensamrätt på tolkning av ämnet, enbart för att du anser att du är "en av de goda". 
  • Anonym (idioter)
    Anonym (Solveig) skrev 2015-07-02 12:38:16 följande:
    Men suck på dig själv. Jag anser faktiskt att det är tiggarna som är hatiska mot oss MÄNNISKOR som de ser som pengapungar, vandrande plånböcker som inte arbetar hårt för våra korvören och dessutom anser att vi har en skyldighet att försörja dem. 

Jag är så jävla trött på folk som anser att de har rätt att kalla andra människor hatiska enbart på grund av att de har olika åsikter än vad som anses vara "korrekt". Du har inte ensamrätt på tolkning av ämnet, enbart för att du anser att du är "en av de goda". 
    Hur jävla svårt ska det vara att hålla sig till topic?
  • sofiashem
    Anonym (Never) skrev 2015-07-02 12:29:58 följande:

Jag ger inte ett skit. Och kommer inte göra..
    Varför: Jo för hon som sitter nu utanför mat butiken har Ipone och masa guld örongängen, 
    Mitt råd är sälj av skiten så har du också pengar!

Ja, tänk! Hon är säkert miljonär men har lämnat sin familj, kanske barn, i sitt hemland för att sitta och förnedra sig själv för ett par kronor om dagen. Jag menar, vem vill inte det?!
  • Anonym (nej)
    sofiashem skrev 2015-07-02 13:04:12 följande:
    Ja, tänk! Hon är säkert miljonär men har lämnat sin familj, kanske barn, i sitt hemland för att sitta och förnedra sig själv för ett par kronor om dagen. Jag menar, vem vill inte det?!
    Så länge dessa enstaka kronor överstiger dagslön i hemlandet kommer dom fortsätta bedriva sitt yrke här med allt det innebär.
Svar på tråden Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?