• Muslimsktjej

Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?

Ni som brukar ge tiggare pengar, ungefär hur mycket pengar brukar ni ge?

Känns som om de flesta ger ca 10-20 kr till tiggare, men jag tycker att det är så pinsamt om jag skulle ge så lite. Som att jag hånar dem för att de inte har pengar, liksom, vad ska de göra med 10 kr? Köpa mat? 

Har dessutom ingen egen ekonomi då jag fortfarande går i skola (1050 kr i månaden, studiebidraget), så skulle inte ha råd att ge ca 50-100 kr till varje tiggare jag ser.

Hur gör ni?? Tycker ni inte det känns lite fult att ge dem så lite pengar?
    För jag vill jättegärna ge dem, får så dåligt samvete när jag går förbi utan att ge pengar. 

Notera att jag inte _påstår_ att det är fult att ge så lite pengar, utan jag _frågar_ ifall det är det eftersom det _känns_ så. 

• Svar på tråden Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?
  • Anonym (NEJ TACK!)
    sofiashem skrev 2015-07-02 13:04:12 följande:
    Ja, tänk! Hon är säkert miljonär men har lämnat sin familj, kanske barn, i sitt hemland för att sitta och förnedra sig själv för ett par kronor om dagen. Jag menar, vem vill inte det?!
    Och då tycker du att det är en jättebra idé att fortsätta ge henne pengar, så att hennes förnedring kan få fortsätta? 
  • tobbe01
    Liillelis skrev 2015-07-02 11:03:43 följande:

Kan även tillägga att jag tycker det är helt sjukt att vi svenskar som betalar så mycket skatt, vilket även finansierar sanering från tiggarläger, allmänna platser där de slår upp läger, offentlig toalett och dusch, räddningstjänster som de är tvungna att använda (polis & brand främst) även känner oss tvingade att ge utomlands födda tiggare - rakt i handen - de skattade kronor som vi har kvar. Vi finansierar redan  hela deras uppehälle här genom skatt - varför måste vi ge dem fickpengar också? 

Ge hellre pengar till soppkök och andra organisationer som hjälper "på rätt sätt". Om ert samvete inte kan få er att först och främst värna om era egna landsmän - svenskarna som är hemlösa - utan ni prompt måste hjälpa ett annat folkslag, så kan ni säkert hitta en organisation som hjälper romerna direkt. 

Jag känner mig inte ett dugg "tvingad" att ge pengar till tiggare och jag väljer att inte se dem. Engagerar mig inte i Rumäniens problemfolk utan överlåter det till det landets regering. Det är de som äger frågan och problemet.
  • _smart_
    Anonym (NEJ TACK!) skrev 2015-07-02 04:13:20 följande:

Ger dem inte en krona då de själva till stor del bär skulden för sin situation. Väljer man en livstil som innebär att man inte går i skolan och lär sig läsa och skriva, följt av en utbildning och ett jobb, så har man ofta valt det själv. 

Att trots detta sätt att begränsa sina egna möjligheter i livet, sätta mellan 8-12 ungar till värden, som även de tvingas växa upp på samma sätt,  är inget annat än vansinne och fruktansvärt egoistiskt.

Genom att föda en tiggarkultur på våra gator, bidrar man medvetet till Romernas fortsatta utanförskap. Om alla skulle sluta ge, skulle ingen komma hit och tiggandet skulle upphöra.

Fast jag hoppas att ett förbud kommer inom kort. Sanitära olägenheter och direkta lagöverträdelser som kommer med på köpet, är inget vi skall behöva acceptera i Sverige. Inte heller är det vårt ansvar att ta hand om andra EU-länders medborgare.

Man kan inte förbjuda fattigdom, men man kan med sanktioner sätta människor som inte begriper sitt eget bästa, på rätt köl. Första steget är att EU klämmer åt Rumänien och Bulgarien, genom att stoppa alla bidrag. Nästa steg, om än mer hårdnackat, är att kasta ut dem ur EU.

Det som också borde angripas, är den strukturella rasism mot Romer som förekommer i hela Östeuropa. Rumänien, Bulgarien, Ungern, Tjeckien och Slovakien. Alla har dessa länder gemensamt, och det är att de behandlar sina minoriteter som skit. Det gör de för att ingen hindrar dem, eller låter handlandet få konsekvenser.

Satsningar på att få Romerna bort från utanförskap har gjorts i många av dessa länder, från myndigheternas sida, dock har dessa i de flesta fall varit fruktlösa. 

Mycket intressant dokumentär! 
  • hennan

åh vad dumma en del är. mitt svar är. jag ger så mycket som jag känner att jag kan undvara den månaden det brukar vara 500-1000 . små barn förstår problemet. vuxna komplicerar det. jag har pengar bostad och mat. han på gatan har inte så han borde få av mig. så sa min yngsta när hon var 4.
    visst det finns rötägg överallt men inte tror jag att det är fler romer som är dumhuven än tex sverigedemokrater.....

• tobbe01
    hennan skrev 2015-07-02 16:00:02 följande:

åh vad dumma en del är. mitt svar är. jag ger så mycket som jag känner att jag kan undvara den månaden det brukar vara 500-1000 . små barn förstår problemet. vuxna komplicerar det. jag har pengar bostad och mat. han på gatan har inte så han borde få av mig. så sa min yngsta när hon var 4.
    visst det finns rötägg överallt men inte tror jag att det är fler romer som är dumhuven än tex sverigedemokrater.....

Du gör väl vad du vill med dina pengar? Vad menar du med att folk här är "dumma"? var och en får väl göra som den vill. Den som inte vill ge pengar till tiggare ska ha respekt för det ställningstagandet också. Det lärde min treåring mig.
  • Anonym (idioter)
    tobbe01 skrev 2015-07-02 16:07:52 följande:
    Du gör väl vad du vill med dina pengar? Vad menar du med att folk här är "dumma"? var och en får väl göra som den vill. Den som inte vill ge pengar till tiggare ska ha respekt för det ställningstagandet också. Det lärde min treåring mig.
    Och du ska ha respekt för vad tråden handlar om!
  • Anonym (nej)
    hennan skrev 2015-07-02 16:00:02 följande:

Du lär alltså ditt barn att tiggeri är ett legitimt yrke, strålande sickan strålande.

Kan du kanske svara på frågan varför du betalar folk att bedriva yrkeskriminell tillvaro och miljöförstöring?

www.familjeliv.se/forum/thread/75486007-varfor-bekostar-ni-kriminalitetyrkestiggeritiggeri

• tobbe01
    Anonym (idioter) skrev 2015-07-02 16:49:36 följande:
    Och du ska ha respekt för vad tråden handlar om!
    Jaha? Ja jag svarade på ett inlägg. Det fina med FL är väl att trådar sträcker ut i olika riktningar och det blir bredvid-diskussioner. Det är det som sker när trådar blir väldigt långa........som denna. Har du problem med det?
  • Anonym (idioter)
    tobbe01 skrev 2015-07-02 17:14:18 följande:
    Jaha? Ja jag svarade på ett inlägg. Det fina med FL är väl att trådar sträcker ut i olika riktningar och det blir bredvid-diskussioner. Det är det som sker när trådar blir väldigt långa........som denna. Har du problem med det?
    Inte bara jag, utan flera andra. Om du vill diskutera en annan sak, gör en egen tråd.
  • Anonym (nej)
    Anonym (idioter) skrev 2015-07-02 17:21:00 följande:
    Inte bara jag, utan flera andra. Om du vill diskutera en annan sak, gör en egen tråd.
    Man kan ju fråga sig vilket är mer givande, att läsa ett avstickarspår i en tråd eller se innehållslösa skräpinlägg som klagar på diskussionen.
Svar på tråden Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?