• Muslimsktjej

Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?

Ni som brukar ge tiggare pengar, ungefär hur mycket pengar brukar ni ge?

Känns som om de flesta ger ca 10-20 kr till tiggare, men jag tycker att det är så pinsamt om jag skulle ge så lite. Som att jag hånar dem för att de inte har pengar, liksom, vad ska de göra med 10 kr? Köpa mat? 

Har dessutom ingen egen ekonomi då jag fortfarande går i skola (1050 kr i månaden, studiebidraget), så skulle inte ha råd att ge ca 50-100 kr till varje tiggare jag ser.

Hur gör ni?? Tycker ni inte det känns lite fult att ge dem så lite pengar?
    För jag vill jättegärna ge dem, får så dåligt samvete när jag går förbi utan att ge pengar. 

Notera att jag inte _påstår_ att det är fult att ge så lite pengar, utan jag _frågar_ ifall det är det eftersom det _känns_ så. 

• Svar på tråden Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?
  • Nerfherder
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 13:00:33 följande:

Suck.

Precis och dessa organisationer har inte sökt tillstånd i och med dom fick politiskt korrekt frikort här.
    Skulle dom ha sökt tillstånd vilket dom inte har skulle dom stolt uppvisa dessa i otåliga intervjuer dom har gett.
    Detta har inte hänt, allt jag hör i intervjuer är hur dom stoltserar med sin ignorans och lagbrott.
    Stoltserar under tiden myndigheter/politiker står handfallna och tittar på.

Men länka då, till en sådan intervju. Och förresten, missade du att det var tal i riksdagen om att förbjuda tiggeri. Googla vettja
  • Anonym (finger)
    Nerfherder skrev 2015-07-01 13:09:19 följande:
    Men länka då, till en sådan intervju. Och förresten, missade du att det var tal i riksdagen om att förbjuda tiggeri. Googla vettja

Knappa lönt då du ändå skiter i länkar postade.
    Men istället för att posta hundra olika länkar om samma sak så går vi till källan.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6014632

Eftersom regler inte följs av berörda myndigheter så vet yrkestiggare inte ens vad dom säger när dom berättar om vistelser som går upp mot året.

Inte för att du kommer läsa detta men här har du ännu en artikel, ge pengar hjälper ingen, tvärt om, rent praktiskt så skadar det.

www.svt.se/nyheter/inrikes/ska-man-ge-pengar-till-tiggare-eller-inte

" Agenda sade hon att tiggeriet inte är någon lösning på lång sikt.

? För en månad sedan var jag i Rumänien och besökte en familj där föräldrarna turas om att komma till Jönköping och tigga. De har åtta barn och nu växer en ny generation upp i tron att det är så här man ska leva, sade hon och fortsatte:

? Vi måste angripa orsaken till problemet och det gör vi inte genom att ge pengar när de kommer hit. Det är trots allt ett mycket begränsat antal som kommer hit. Vi måste satsa på att ge barnen möjlighet att förändra sin situation.

Att lära romernas barn att läsa och skriva är det absolut viktigaste, menade hon.

? Huvudproblemet är att många vuxna inte kan det. Men detta är inget man löser på några veckor."

Det är heller inget man löser genom att ge dom pengar.

• Nerfherder
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 13:37:21 följande:

Knappa lönt då du ändå skiter i länkar postade.
    Men istället för att posta hundra olika länkar om samma sak så går vi till källan.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6014632

Eftersom regler inte följs av berörda myndigheter så vet yrkestiggare inte ens vad dom säger när dom berättar om vistelser som går upp mot året.

Inte för att du kommer läsa detta men här har du ännu en artikel, ge pengar hjälper ingen, tvärt om, rent praktiskt så skadar det.

www.svt.se/nyheter/inrikes/ska-man-ge-pengar-till-tiggare-eller-inte

" Agenda sade hon att tiggeriet inte är någon lösning på lång sikt.

? För en månad sedan var jag i Rumänien och besökte en familj där föräldrarna turas om att komma till Jönköping och tigga. De har åtta barn och nu växer en ny generation upp i tron att det är så här man ska leva, sade hon och fortsatte:

? Vi måste angripa orsaken till problemet och det gör vi inte genom att ge pengar när de kommer hit. Det är trots allt ett mycket begränsat antal som kommer hit. Vi måste satsa på att ge barnen möjlighet att förändra sin situation.

Att lära romernas barn att läsa och skriva är det absolut viktigaste, menade hon.

? Huvudproblemet är att många vuxna inte kan det. Men detta är inget man löser på några veckor."

Det är heller inget man löser genom att ge dom pengar.

Jag har inte sagt att man löser något genom att ge pengar, jag gör det för att förbättra deras situation, tillfällligt. Men du, du påstår ju att du har sett massor med intervjuer där du ser att de "stoltserar med sina brott" Varför kan du inte länka dem? Jag har visst läst, igenom dina länkar så du kan inte påstå något annat.

Här är förresten en debattartikel om att man bör förbjuda organiserat tiggeri. Varför skriva en sådan artikel, om det redan är förbud mot det...

http://www.dn.se/nyheter/politik/m-forbjud-organisering-av-tiggeri/
  • Anonym (finger)
    Nerfherder skrev 2015-07-01 13:49:48 följande:
    Jag har inte sagt att man löser något genom att ge pengar, jag gör det för att förbättra deras situation, tillfällligt. Men du, du påstår ju att du har sett massor med intervjuer där du ser att de "stoltserar med sina brott" Varför kan du inte länka dem? Jag har visst läst, igenom dina länkar så du kan inte påstå något annat.

Här är förresten en debattartikel om att man bör förbjuda organiserat tiggeri. Varför skriva en sådan artikel, om det redan är förbud mot det...

http://www.dn.se/nyheter/politik/m-forbjud-organisering-av-tiggeri/

Det är precis det du inte gör, du ger pengar för din egen skull.
    Du funderar inte en sekund på baksidor av tiggeriet eller konsekvens dina slantar har i muggen.
    Ordmärkeri verkar vara en "giltig argument" här, vill du ha citat från enskilda får du googla, jag länkade till en artikel där Migrationsverket uttalar sig om att nån kontroll finns inte, 

Det rapporteras till Migrationsverket utan att nått händer.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6156025

"samarbetet har inte riktigt klickat" heter det, under tiden man igen gör från myndigheters hål allt för att underlätta det för yrkestiggarna och avskaffar behov för dom att registera sig så man kan hålla koll.

Jadu, det är så svensk politik har sett ut senaste 8 åren, har sd anmärkt nått så har det ogiltighetsförklarats, så nu måste man formulera om sig, om moderater skapar ännu en lag för att ersätta den första så har det varit moderaternas initiativ och då helt plötsligt är det rumsrent.
    Att sd har länge velat tillämpa befintliga lagar för att lösa problemen här, det är inget vi måste tänka på, det är bara plocka fram paraplyn och låtsas som om det regnar.

• Nerfherder
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 14:16:39 följande:

Det är precis det du inte gör, du ger pengar för din egen skull.

Du funderar inte en sekund på baksidor av tiggeriet eller konsekvens dina slantar har i muggen.

Ordmärkeri verkar vara en "giltig argument" här, vill du ha citat från enskilda får du googla, jag länkade till en artikel där Migrationsverket uttalar sig om att nån kontroll finns inte, 

Det rapporteras till Migrationsverket utan att nått händer.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6156025

"samarbetet har inte riktigt klickat" heter det, under tiden man igen gör från myndigheters hål allt för att underlätta det för yrkestiggarna och avskaffar behov för dom att registera sig så man kan hålla koll.

Jadu, det är så svensk politik har sett ut senaste 8 åren, har sd anmärkt nått så har det ogiltighetsförklarats, så nu måste man formulera om sig, om moderater skapar ännu en lag för att ersätta den första så har det varit moderaternas initiativ och då helt plötsligt är det rumsrent.

Att sd har länge velat tillämpa befintliga lagar för att lösa problemen här, det är inget vi måste tänka på, det är bara plocka fram paraplyn och låtsas som om det regnar.

Förstår du nu att det faktiskt är lagligt att tigga, och att du har fel när du påstår att det är olagligt?
  • Anonym (finger)
    Nerfherder skrev 2015-07-01 14:26:38 följande:
    Förstår du nu att det faktiskt är lagligt att tigga, och att du har fel när du påstår att det är olagligt?
    Du läser inte vad jag skriver innan du kommenterar nej, gör du inte.
    Lagar finns på plats, har funnits lika länge som dom övriga partier hoppades att att skit skulle lösa sig av sig självt.
    Nu när dom inser att man måste ta itu med det, inte ens i dagens läge ger man sd rätt, man vill skapa ny lag istället.
    Det är dagis nivå.
  • Slickers

Jag brukar tänka så här: vill vi ha fler tiggare så ska man ge så mycket man kan. För varje skänkt slant blir det lite lite intressantare att kommhha hit. Annars tycker jag man ska engagera sig i organisationer som är verksamma på plats i Rumänien, t.ex hjärta till hjärta.

• Slickers

Jag brukar tänka så här: vill vi ha fler tiggare så ska man ge så mycket man kan. För varje skänkt slant blir det lite lite intressantare att kommhha hit. Annars tycker jag man ska engagera sig i organisationer som är verksamma på plats i Rumänien, t.ex hjärta till hjärta.

• Nerfherder
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 14:34:44 följande:
    Du läser inte vad jag skriver innan du kommenterar nej, gör du inte.
    Lagar finns på plats, har funnits lika länge som dom övriga partier hoppades att att skit skulle lösa sig av sig självt.
    Nu när dom inser att man måste ta itu med det, inte ens i dagens läge ger man sd rätt, man vill skapa ny lag istället.
    Det är dagis nivå.
    Men geeeesus. Fatta någon gång. Artikeln är skriven av Beatrice Ask och Tobias Tome! Vet du vem Beatrice Ask är???? En fd justitieminister borde ha jävligt bra koll innan man skriver en sån artikelt.
  • Anonym (finger)
    Nerfherder skrev 2015-07-01 14:41:02 följande:
    Men geeeesus. Fatta någon gång. Artikeln är skriven av Beatrice Ask och Tobias Tome! Vet du vem Beatrice Ask är???? En fd justitieminister borde ha jävligt bra koll innan man skriver en sån artikelt.

Jag vet vilket idiot detta är skrivet av mycket riktigt, skam för Sverige.
    Var det inte denna lilla dam som idiotförklarade hela landet och gjorde oss till ett skämt när hon kommenterade en satir artikel om cannabis dödlighet?
    Hon har noll koll om man säger så, vilka lagar vi har bör hon i alla fall kunna, där har man detaljenatt dom har målat in isig i ett hörn och vill inte tappa ansiktet genom att ge motståndarsida rätt.

Slickers skrev 2015-07-01 14:39:54 följande:

Kort och gott kan man förenkla det så, vill man att detta ska fortsätta så ger man pengar, tyvärr verkar det enkla faktum inte komma genom till vissa.
    dom tror att dom hjälper genom att ge, när dom i själva verket bara lockar hit fler "fattiga" människor "utan val"

Svar på tråden Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?