• Muslimsktjej

Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?

Ni som brukar ge tiggare pengar, ungefär hur mycket pengar brukar ni ge?

Känns som om de flesta ger ca 10-20 kr till tiggare, men jag tycker att det är så pinsamt om jag skulle ge så lite. Som att jag hånar dem för att de inte har pengar, liksom, vad ska de göra med 10 kr? Köpa mat? 

Har dessutom ingen egen ekonomi då jag fortfarande går i skola (1050 kr i månaden, studiebidraget), så skulle inte ha råd att ge ca 50-100 kr till varje tiggare jag ser.

Hur gör ni?? Tycker ni inte det känns lite fult att ge dem så lite pengar?
    För jag vill jättegärna ge dem, får så dåligt samvete när jag går förbi utan att ge pengar. 

Notera att jag inte _påstår_ att det är fult att ge så lite pengar, utan jag _frågar_ ifall det är det eftersom det _känns_ så. 

• Svar på tråden Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?
  • Nerfherder
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 14:49:06 följande:

Jag vet vilket idiot detta är skrivet av mycket riktigt, skam för Sverige.

Var det inte denna lilla dam som idiotförklarade hela landet och gjorde oss till ett skämt när hon kommenterade en satir artikel om cannabis dödlighet?

Hon har noll koll om man säger så, vilka lagar vi har bör hon i alla fall kunna, där har man detaljenatt dom har målat in isig i ett hörn och vill inte tappa ansiktet genom att ge motståndarsida rätt.

Kort och gott kan man förenkla det så, vill man att detta ska fortsätta så ger man pengar, tyvärr verkar det enkla faktum inte komma genom till vissa.

dom tror att dom hjälper genom att ge, när dom i själva verket bara lockar hit fler "fattiga" människor "utan val"

Tobias Tome är medförfattare, hon har inte skrivit den själv. Återigen, varför skriva en sådan artikelnom att man bör förbjuda tiggeri, om det redan är olagligt?
  • Anonym (viktor)

Jag ger en tia. Oftast till henne utanför systemet.
    Om många ger en tia kan det bli mycket pengar.

• Anonym (finger)
    Anonym (viktor) skrev 2015-07-01 14:55:59 följande:

Jag ger en tia. Oftast till henne utanför systemet.
    Om många ger en tia kan det bli mycket pengar.

Långt mer än dom får för att jobba hemma, det är det som måste motarbetas på hemmaplan här.
    Så länge dom gör en förmögenhet enligt sina mått nätt kommer dom skita i att jobba och sitta kvar på våra gator med allt det innebär.

• Anonym (finger)
    Nerfherder skrev 2015-07-01 15:01:32 följande:
    Bra, då inser du att du har fel. Här är artikeln igen, om du nu missat att läsa den

http://www.dn.se/nyheter/politik/m-forbjud-organisering-av-tiggeri/

Jag har inte fel, jag flummar inte ut heller.

Pengainsamling är olagligt och hur mycket du än vill blunda för det kommer det förbli illegal, det enda positiva är att idioter börjar vakna till liv och vill ha klara och tydliga regler som inte kan flummas bort.
    Vi är vist så pass rik land att det är inga problem att skapa helt meningslösa dublettlagar bara för att.

• Velouria

Nej, jag tycker inte att det är fult. När jag väl ger pengar så blir det nån femma eller tia. Ibland tre, två eller fyra kronor. Jag har köpt lite ätbart till en tiggare en gång. Som mest har jag gett en femtilapp.

Good thoughts-Good words-Good deeds
  • Anonym (viktor)
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 14:59:44 följande:

Långt mer än dom får för att jobba hemma, det är det som måste motarbetas på hemmaplan här.
    Så länge dom gör en förmögenhet enligt sina mått nätt kommer dom skita i att jobba och sitta kvar på våra gator med allt det innebär.

Har du tänkt på att det lika gärna kunde vara du som satt där? Vi kan inte påverka var vi föds, kalla det ödet eller vad du vill. Ser jag någon som far illa så gör jag iaf något lite för att hjälpa.
  • Nerfherder
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 15:05:27 följande:

Jag har inte fel, jag flummar inte ut heller.

Pengainsamling är olagligt och hur mycket du än vill blunda för det kommer det förbli illegal, det enda positiva är att idioter börjar vakna till liv och vill ha klara och tydliga regler som inte kan flummas bort.
    Vi är vist så pass rik land att det är inga problem att skapa helt meningslösa dublettlagar bara för att.

Pengainsamling är inte samma sak som  tiggeri. Bra försök. Förut hette det organiserat tiggeri, enligt dig.
  • familjenstyg
    Muslimsktjej skrev 2015-06-30 16:51:35 följande:

Känns som om de flesta ger ca 10-20 kr till tiggare, men jag tycker att det är så pinsamt om jag skulle ge så lite. Som att jag hånar dem för att de inte har pengar, liksom, vad ska de göra med 10 kr? Köpa mat?

Grundidén med tiggeri är inte att en person (i detta fall du) ensam skall stå för deras försörjning utan att många personer skall lämna ett mindre bidrag så att det inte blir ekonomiskt kännbart för givaren och samtidigt blir ett ekonomiskt lyft för den som tigger (eller för den verksamet tiggaren tigger till). Många tior små gör en stor tusenlapp.
  • Nerfherder
    familjenstyg skrev 2015-07-01 15:07:29 följande:
    Grundidén med tiggeri är inte att en person (i detta fall du) ensam skall stå för deras försörjning utan att många personer skall lämna ett mindre bidrag så att det inte blir ekonomiskt kännbart för givaren och samtidigt blir ett ekonomiskt lyft för den som tigger (eller för den verksamet tiggaren tigger till). Många tior små gör en stor tusenlapp.
    Precis, därför ger jag gärna en 5:- eller en 10:- när jag har.
  • nihka
    Slickers skrev 2015-07-01 14:39:54 följande:

Jag brukar tänka så här: vill vi ha fler tiggare så ska man ge så mycket man kan. För varje skänkt slant blir det lite lite intressantare att kommhha hit. Annars tycker jag man ska engagera sig i organisationer som är verksamma på plats i Rumänien, t.ex hjärta till hjärta.

Jag brukar tänka så här: jag ger både på plats och här eftersom hjälpen på plats inte på långa väger räcker till, och så länge de fortsätter att komma hit påminns vi om det så fler hjälper till.
Svar på tråden Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?