• Muslimsktjej

Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?

Ni som brukar ge tiggare pengar, ungefär hur mycket pengar brukar ni ge?

Känns som om de flesta ger ca 10-20 kr till tiggare, men jag tycker att det är så pinsamt om jag skulle ge så lite. Som att jag hånar dem för att de inte har pengar, liksom, vad ska de göra med 10 kr? Köpa mat? 

Har dessutom ingen egen ekonomi då jag fortfarande går i skola (1050 kr i månaden, studiebidraget), så skulle inte ha råd att ge ca 50-100 kr till varje tiggare jag ser.

Hur gör ni?? Tycker ni inte det känns lite fult att ge dem så lite pengar?
    För jag vill jättegärna ge dem, får så dåligt samvete när jag går förbi utan att ge pengar. 

Notera att jag inte _påstår_ att det är fult att ge så lite pengar, utan jag _frågar_ ifall det är det eftersom det _känns_ så. 

• Svar på tråden Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?
  • Nerfherder
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 12:11:06 följande:

Det är bara att sluta spela dum och klicka på insamling av pengar i länken jag gav dig.

Du kan även sluta göra dig dum för från första början så har jag anmärkt att det finns lokala regler som ska följas men det blundas för.

Lokala regler kan inte gå emot nationella lagar men i brist på nationella lagar är dom lika giltiga.

Så, efter många totalt meningslösa inlägg kan vi konstatera det jag har sagt från början, yrkestiggeri är olaglig.

Ja, detta var en debattartikeln, läs den, du kanske lär dig nått och slutar ge betala dom för att skita på våra gator.

Fast där ljuger du. Igen. Yrkestiggeri är fortfarande inte olagligt. Brist på nationella lagar eller ej, ett uttryck som du precis hittade på. Förstår du ens skillnaden mellan lagar och ordningsföreskrifter?
  • Anonym (finger)
    Anonym (Tom Peng) skrev 2015-07-01 12:07:43 följande:
    Det finns ett antal trådar här på familjeliv där tiggeriets laglighet har förklarats. Så länge som det handlar om passiv insamling träffas tiggeriet inte av den ordningsföreskrift (dvs härstammande från ordningslagen) som du hänvisar till, enligt den syn som rättsordningen har för närvarande.

Beträffande olovliga toalettbesök (som diskuterats tidigare i tråden) finns relativt enkla lösningar i form av portabla toaletter, som sannolikt blir betydligt billigare än att sanera. Kan tilllägga att även jag anser att det är oerhört viktigt att sådant beteende, i den mån det förekommer, förhindras med alla medel.

För att återknyta till ts, har jag upprepade gånger funderat på att ge ett par kronor till tiggaren utanför den lokala matbutiken. Men när jag läser den här tråden och andra liknande trådar inser jag att det finns andra som ser till att tiggarna har det bra och som bistår med mat och pengar (någon nämnde hundratals kronor), så känner jag inte längre något behov att ge något själv.

Jaha?
    Då finns det en tråd till där tiggeriets illegala aspekt förklaras klart och tydligt.
    Trist att det politiskt korrekta väger mer i Sverige än lagar och invånares välmående.

Det finns en enklare lösning, sluta dalta med dom, hindra dom från att bosätta sig, avhysa dom innan dom hinner förstöra eller söla ner.
    Tycker inte att dom ska ha några förmåner i form av portabla toaletter på vår bekostnad, inga sådana skulle ställas ut för en svensk gruppering och jag tycker inte om särbehandling.

• Anonym (finger)
    Nerfherder skrev 2015-07-01 12:14:30 följande:
    Fast där ljuger du. Igen. Yrkestiggeri är fortfarande inte olagligt. Brist på nationella lagar eller ej, ett uttryck som du precis hittade på. Förstår du ens skillnaden mellan lagar och ordningsföreskrifter?

sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6reskrift

En föreskrift är bindande regler som skapats genom ett beslut i något offentligt organ.

Den enda som sprider lögner här är du.
    Jag anmärkte att brist på handling har kritiserats länge på riksdagsnivå där lokala regler anmärktes, efter det så fick du en länk till Stockholms lokala regler, och nu att dom är bindande.
    Förnekelsen når nya höjder här.

• Anonym (Tom Peng)
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 12:15:09 följande:

Jaha?

Då finns det en tråd till där tiggeriets illegala aspekt förklaras klart och tydligt.

Trist att det politiskt korrekta väger mer i Sverige än lagar och invånares välmående.

Det finns en enklare lösning, sluta dalta med dom, hindra dom från att bosätta sig, avhysa dom innan dom hinner förstöra eller söla ner.

Tycker inte att dom ska ha några förmåner i form av portabla toaletter på vår bekostnad, inga sådana skulle ställas ut för en svensk gruppering och jag tycker inte om särbehandling.

Nu var det ju iof ingen lag du hänvisade till, men det oaktat får alla föreskrifter sitt innehåll när de prövas rättsligt, ytterst av en domstol. I tiggeri-fallet har saken prövats av en domstol i södertälje som förklarade det jag skrev om passiv insamling. Vid sidan av detta avgörande samt ett JO-beslut finns mig veterligen inget annat rättsmaterial som belyser situationen. Du är nog därför tvungen att acceptera detta.

Ang toaletterna är det en kostnads/sanitetsaspekt som jag tycker bör få företräde framför ev. lämplighetsöverväganden i det här fallet.
  • Nerfherder
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 12:20:20 följande:

En föreskrift är bindande regler som skapats genom ett beslut i något offentligt organ.

Den enda som sprider lögner här är du.
    Jag anmärkte att brist på handling har kritiserats länge på riksdagsnivå där lokala regler anmärktes, efter det så fick du en länk till Stockholms lokala regler, och nu att dom är bindande.
    Förnekelsen når nya höjder här.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lag

Kul länk, som inte ens styrker det du säger.

Så här står det i wikipedia i den här artikeln

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ordningslagen_(Sverige)"
    "En lokal ordningsföreskrift får inte stå i kontrast mot en nationell lag"

Visa mig den nationella lag som förbjuder tiggeri. Förklara hur regler om pengainsamling kan tolkas som tiggeri.
  • Anonym (finger)
    Anonym (Tom Peng) skrev 2015-07-01 12:31:53 följande:
    Nu var det ju iof ingen lag du hänvisade till, men det oaktat får alla föreskrifter sitt innehåll när de prövas rättsligt, ytterst av en domstol. I tiggeri-fallet har saken prövats av en domstol i södertälje som förklarade det jag skrev om passiv insamling. Vid sidan av detta avgörande samt ett JO-beslut finns mig veterligen inget annat rättsmaterial som belyser situationen. Du är nog därför tvungen att acceptera detta.

Ang toaletterna är det en kostnads/sanitetsaspekt som jag tycker bör få företräde framför ev. lämplighetsöverväganden i det här fallet.

Vi får alla acceptera att än så länge så är det bara svenskar som ska följa lagar i Sverige, alla andra får frikort.
    Väldig trist utveckling med en konsekvens att folk flyter över till sd men fram tills man sätter alla andra före svensken så får vi snällt leva med det.
    Det enda man kan göra är att upplysa att det faktiskt finns regler emot detta och uppmana folk att tänka med hjärnan, inte göda den självgoda delen av sig.

Vist, om man ska välja mellan pest och kolera så är det kanske billigare att bjuda på portabla toaletter framför att behöva städa månader av skitande men fortfarande, vi ska inte behöva välja mellan pest och kolera, finns smidigare lösningar på detta och det är att se till dom inte är här överhuvudtaget.
    Då inte ge dom pengar eller göra det minsta för att underlätta.

• Anonym (finger)
    Nerfherder skrev 2015-07-01 12:35:31 följande:
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Lag

Kul länk, som inte ens styrker det du säger.

Så här står det i wikipedia i den här artikeln

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ordningslagen_(Sverige)"
    "En lokal ordningsföreskrift får inte stå i kontrast mot en nationell lag"

Visa mig den nationella lag som förbjuder tiggeri. Förklara hur regler om pengainsamling kan tolkas som tiggeri.
    Suck, har du fastnat i loop eller?
    Klicka på vissa endast så kan du komma ikapp för detta börjar bli störtlöjligt.

I alla fall, bra du bekräftar det jag skriver.
    Eftersom dom organiserat och systematiskt samlar in pengar utan tillstånd så förklara för mig hur denna regeln inte ska tillämpas?
    Insamling av pengar och yrkestiggeri är sak samma.
    Jag bryr mig inte om yrkestiggaren har namnskylt och firmanamn på ryggen eller bara en kudde med ett lögn på en lapp framför sig, målet för dessa är samma.
  • Nerfherder
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 12:49:01 följande:
    Suck, har du fastnat i loop eller?
    Klicka på vissa endast så kan du komma ikapp för detta börjar bli störtlöjligt.

I alla fall, bra du bekräftar det jag skriver.
    Eftersom dom organiserat och systematiskt samlar in pengar utan tillstånd så förklara för mig hur denna regeln inte ska tillämpas?
    Insamling av pengar och yrkestiggeri är sak samma.
    Jag bryr mig inte om yrkestiggaren har namnskylt och firmanamn på ryggen eller bara en kudde med ett lögn på en lapp framför sig, målet för dessa är samma.
    Whee!

Yrkestiggeri, är inte samma sak som insamling av pengar. Insamling av pengar gör organisationer som söker tillstånd för detta. Vad vet du om att tiggarna har sökt tillstånd eller ej? Om det nu skulle vara så att de måste göra det, dvs.
  • Anonym (finger)
    Nerfherder skrev 2015-07-01 12:53:11 följande:
    Whee!

Yrkestiggeri, är inte samma sak som insamling av pengar. Insamling av pengar gör organisationer som söker tillstånd för detta. Vad vet du om att tiggarna har sökt tillstånd eller ej? Om det nu skulle vara så att de måste göra det, dvs.

Suck.

Precis och dessa organisationer har inte sökt tillstånd i och med dom fick politiskt korrekt frikort här.
    Skulle dom ha sökt tillstånd vilket dom inte har skulle dom stolt uppvisa dessa i otåliga intervjuer dom har gett.
    Detta har inte hänt, allt jag hör i intervjuer är hur dom stoltserar med sin ignorans och lagbrott.
    Stoltserar under tiden myndigheter/politiker står handfallna och tittar på.

Svar på tråden Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?