• Muslimsktjej

Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?

Ni som brukar ge tiggare pengar, ungefär hur mycket pengar brukar ni ge?

Känns som om de flesta ger ca 10-20 kr till tiggare, men jag tycker att det är så pinsamt om jag skulle ge så lite. Som att jag hånar dem för att de inte har pengar, liksom, vad ska de göra med 10 kr? Köpa mat? 

Har dessutom ingen egen ekonomi då jag fortfarande går i skola (1050 kr i månaden, studiebidraget), så skulle inte ha råd att ge ca 50-100 kr till varje tiggare jag ser.

Hur gör ni?? Tycker ni inte det känns lite fult att ge dem så lite pengar?
    För jag vill jättegärna ge dem, får så dåligt samvete när jag går förbi utan att ge pengar. 

Notera att jag inte _påstår_ att det är fult att ge så lite pengar, utan jag _frågar_ ifall det är det eftersom det _känns_ så. 

• Svar på tråden Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?
  • Anonym (lupin)

Allt mellan 5-500:- har jag gett men oftast köper jag en påse med matvaror och annat de behöver.

Två av dem har nu anställning och lägenhet genom mina kontakter.

• Litet My

Brukar bli de få mynt jag har, ibland bara ett par kronor. Har sällan kontanter på mig.

• Nerfherder
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 08:52:42 följande:

Dom tillfällen jag var utan anställning tog jag verkligen inte tillfället i akt och åkte tusentals kilometer för pengar jag inte hade för att illegalt bosätta mig i ett land där jag sket på lagar och regler och krävde pengar av förbipasserande.

Jag bryr mig inte om det är zigenare amerikanare eller tyskar som gör det, så lägg bara ner med floskler som människosyn och annat irrelevant skit.

Faktum kvarstår att folk är lagom pantade som gör tiggeri lönsamt och med det ser till att det fortsätter.

Det är inte olagligt att tigga. De är inte här olagligt, heller för den delen. Eller känner du inte till EUs regler om fri rörlighet?
  • Anonym (finger)
    Nerfherder skrev 2015-07-01 09:38:03 följande:
    Det är inte olagligt att tigga. De är inte här olagligt, heller för den delen. Eller känner du inte till EUs regler om fri rörlighet?
    Det är det.
    Dom bosätter sig illegalt där dom behagar eller har du missat skriverier om hundratals bosättningar som lämnar ton av avfall och mänsklig avföring efter sig?
    Fri rörlighet med ett undantag, dom får vistas här i tre månader, nått som inte följs av dom eller kollas av oss, i allt för många intervjuer har jag hört dom själva rapportera om vistelse på upp till året.
  • Nerfherder
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 09:43:24 följande:
    Det är det.
    Dom bosätter sig illegalt där dom behagar eller har du missat skriverier om hundratals bosättningar som lämnar ton av avfall och mänsklig avföring efter sig?
    Fri rörlighet med ett undantag, dom får vistas här i tre månader, nått som inte följs av dom eller kollas av oss, i allt för många intervjuer har jag hört dom själva rapportera om vistelse på upp till året.
    Nej. Det är inte olagligt att tigga. Om de bosätter sig någonstans där de är iväg, tex på trottoaren blir de numera avhysta.
  • Anonym (finger)
    Nerfherder skrev 2015-07-01 09:46:32 följande:
    Nej. Det är inte olagligt att tigga. Om de bosätter sig någonstans där de är iväg, tex på trottoaren blir de numera avhysta.
    Som det har påpekats för dumblinda politiker i riksdagen om och om igen så finns det lokala ordningslagar som förbjuder det som pågår på gatan.
    Politiskt korrekthet är däremot viktigare än lagar i Sverige.
    Där dom är i vägen, där dom inte är i vägen tillåts dom att illegalt ockupera mark, från ställen dom blir avhysta från väntar dom bara på att städningen ska bli klar så kommer dom tillbaka.
  • Nerfherder
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 09:56:25 följande:
    Som det har påpekats för dumblinda politiker i riksdagen om och om igen så finns det lokala ordningslagar som förbjuder det som pågår på gatan.
    Politiskt korrekthet är däremot viktigare än lagar i Sverige.
    Där dom är i vägen, där dom inte är i vägen tillåts dom att illegalt ockupera mark, från ställen dom blir avhysta från väntar dom bara på att städningen ska bli klar så kommer dom tillbaka.
    Jaha. Du igen. Lokala ordningslagar heter det nu alltså. Det är inte lokal lag, utan en stadga, som inte är tvingande. Och rikslagar har alltid företräde över lokala lagar. Dumblinda politiker. Upplys dem de. Åk till riksdan och föreläs. Ist för att sitta här och sprida lögner.
  • Anonym (Äckligt)

Har ni sett avfallshögarna vid deras läger?

• Anonym (finger)
    Nerfherder skrev 2015-07-01 10:05:36 följande:
    Jaha. Du igen. Lokala ordningslagar heter det nu alltså. Det är inte lokal lag, utan en stadga, som inte är tvingande. Och rikslagar har alltid företräde över lokala lagar. Dumblinda politiker. Upplys dem de. Åk till riksdan och föreläs. Ist för att sitta här och sprida lögner.

Jag igen?

nyheter24.se/debatt/796562-kent-ekeroth-sd-moderaterna-stjal-var-politik

SD: ?Genom att kräva att ordningsreglerna efterföljs samt även införa nya sådana vid behov kan man [...] stävja tiggeriproblematiken.?

Uppenbarligen så finns det ordningsregler man bortser ifrån här.
    Det enda vi har då rikstäckande lagar mot detta blev avskaffade för nån decennium sen tyvärr.

Svar på tråden Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?