Anonym (finger) skrev 2015-07-01 11:04:47 följande:
Står högre upp att det inte är så.
Det kostar att upprätthålla lagar, det i slutändan skulle fortfarande vara billigare än att behöva städa efter deras läger.
Absolut, dom har hemländer att bo i, det finns sedan utsatta platser man kan kampa på i landet, det är inte i stadsparker eller privat mark.
Dom är inte här för att det är kul, dom är här för att folk ger dom pengar på gatan, i sina hemländer måste dom jobba vilket är tydligen sämre alternativ, däremot att påstå att dom inte har nått val är bara dumt.
Ingen attackerar tiggarna genom att ha en basal önskan att dom ska följa lagar i länder dom vistas i.
Heller attackerar man inte dom om man önskar dom ska lämna vara gator i orörd skick och åka hem till jobb.
Gör det, vart då, vart har du länken till lagstödet som visar att det är olagligt att tigga i Sverige.
Jag vet att det är olagligt med organiserat tiggeri men det är det ingen som har kunnat bevisa att det handlar om heller.
Och då ska man inte heller anklaga dom för det, i Sverige är vi oskyldiga tills motsatsen bevisats.
Nej, dom kan inte bo i sina hemländer, det är hela poängen, dom har ingen möjlighet att försörja sig där, alltså kommer dom hit i ren desperation.
Vad för ställen exakt tycker du dom ska bo på, betänk att det måste vara i rimlig närhet till en stad nu.
Här vet jag att dom campat i skogen och det är väl ok, men där finns ju vare sig sanitetsutrustning eller sopstationer då blir det lätt misär.
Jag tycker det vore bättre då att göra som i Helsingborg, låt dom campa på en campingplats till en rimlig summa som dom har råd med och låt det finnas vakter och guider som visar hur det går till i Sverige och som ser till att ordningen hålls.
Du väljer att framställa det som att dom är här för ren skär ekonomisk vinning och att dom skulle kunna jobba likagärna i sina hemländer, men att dom är för lata och inte vill jobba.
Jag förstår att du vill se det så, det legitimerar den smutskastning och det hat som dina inlägg genomsyrar.
Du vill inte ha nån lösning, du vill nita tiggare.
Det är att angripa tiggaren och inte se helheten och komplexiteten och du bryr dig inte om att det kommer drabba oskyldiga redan oerhört utsatta människor.
Det är riktigt illa.