• Muslimsktjej

Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?

Ni som brukar ge tiggare pengar, ungefär hur mycket pengar brukar ni ge?

Känns som om de flesta ger ca 10-20 kr till tiggare, men jag tycker att det är så pinsamt om jag skulle ge så lite. Som att jag hånar dem för att de inte har pengar, liksom, vad ska de göra med 10 kr? Köpa mat? 

Har dessutom ingen egen ekonomi då jag fortfarande går i skola (1050 kr i månaden, studiebidraget), så skulle inte ha råd att ge ca 50-100 kr till varje tiggare jag ser.

Hur gör ni?? Tycker ni inte det känns lite fult att ge dem så lite pengar?
    För jag vill jättegärna ge dem, får så dåligt samvete när jag går förbi utan att ge pengar. 

Notera att jag inte _påstår_ att det är fult att ge så lite pengar, utan jag _frågar_ ifall det är det eftersom det _känns_ så. 

• Svar på tråden Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?
  • Anonym (finger)
    Anonym (A) skrev 2015-07-01 11:00:43 följande:
    Visa lagstöd för att det är olagligt att tigga.
    Tror du verkligen på fullaste allvar att du kan bekämpa bort tiggeriet genom att bekämpa tiggaren.
    Är du så kortsynt så du tror det är så enkelt.
    Dom är här för att dom måste inte för att dom vill. 

Underligt, måste, vad gjorde dom för ynka fem år sen när dom inte visste att Sverige var dom korkades paradis?

Givetvis, om tiggaren inte får in tillräckligt med pengar kommer dom åka nån annanstans, problem solved, hur dom sedan löser sina egna problem får dom tänka på lite själva, så länge dom inte gör det på våra gator.

• Nerfherder
    Anonym (Äckligt) skrev 2015-07-01 11:06:54 följande:
    Ja, som sagt. Det är ett stort problem. Det blir väldigt dyrt för kommun och markägare att städa upp deras bajs och skräp.
    Om de ockuperar mark olagligt, nuförtiden så blir de avhysta, om du inte har följt med i nyheterna på sista tiden. Sen är det rätt kul att det är nu 2 som påstår att det är olagligt, men ni vill inte styrka det med vare sig lagtext eller andra länkar. Intervjun med SD Kenth Ekeroth räknas inte, eftersom det är en intervju...

Mao, det är INTE olagligt och ni 2 ljuger hejdlöst.
  • Anonym (Äckligt)
    Nerfherder skrev 2015-07-01 11:11:37 följande:
    Om de ockuperar mark olagligt, nuförtiden så blir de avhysta, om du inte har följt med i nyheterna på sista tiden. Sen är det rätt kul att det är nu 2 som påstår att det är olagligt, men ni vill inte styrka det med vare sig lagtext eller andra länkar. Intervjun med SD Kenth Ekeroth räknas inte, eftersom det är en intervju...

Mao, det är INTE olagligt och ni 2 ljuger hejdlöst.
    Det är svårt att diskutera när du ljuger. Jag har inte sagt det du påstår.
    Jag säger att deras skräp är ett problem, inget annat.
    Vänligen håll god ton.
  • Anonym (A)
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 11:04:47 följande:

Står högre upp att det inte är så.
    Det kostar att upprätthålla lagar, det i slutändan skulle fortfarande vara billigare än att behöva städa efter deras läger.

Absolut, dom har hemländer att bo i, det finns sedan utsatta platser man kan kampa på i landet, det är inte i stadsparker eller privat mark.

Dom är inte här för att det är kul, dom är här för att folk ger dom pengar på gatan, i sina hemländer måste dom jobba vilket är tydligen sämre alternativ, däremot att påstå att dom inte har nått val är bara dumt.

Ingen attackerar tiggarna genom att ha en basal önskan att dom ska följa lagar i länder dom vistas i.
    Heller attackerar man inte dom om man önskar dom ska lämna vara gator i orörd skick och åka hem till jobb.

Gör det, vart då, vart har du länken till lagstödet som visar att det är olagligt att tigga i Sverige.
    Jag vet att det är olagligt med organiserat tiggeri men det är det ingen som har kunnat bevisa att det handlar om heller.
    Och då ska man inte heller anklaga dom för det, i Sverige är vi oskyldiga tills motsatsen bevisats.

Nej, dom kan inte bo i sina hemländer, det är hela poängen, dom har ingen möjlighet att försörja sig där, alltså kommer dom hit i ren desperation. 
    Vad för ställen exakt tycker du dom ska bo på, betänk att det måste vara i rimlig närhet till en stad nu. 
    Här vet jag att dom campat i skogen och det är väl ok, men där finns ju vare sig sanitetsutrustning eller sopstationer då blir det lätt misär.
    Jag tycker det vore bättre då att göra som i Helsingborg, låt dom campa på en campingplats till en rimlig summa som dom har råd med och låt det finnas vakter och guider som visar hur det går till i Sverige och som ser till att ordningen hålls.

Du väljer att framställa det som att dom är här för ren skär ekonomisk vinning och att dom skulle kunna jobba likagärna i sina hemländer, men att dom är för lata och inte vill jobba.
    Jag förstår att du vill se det så, det legitimerar den smutskastning och det hat som dina inlägg genomsyrar.
    Du vill inte ha nån lösning, du vill nita tiggare. 
    Det är att angripa tiggaren och inte se helheten och komplexiteten och du bryr dig inte om att det kommer drabba oskyldiga redan oerhört utsatta människor.
    Det är riktigt illa.
  • Anonym (finger)
    Anonym (A) skrev 2015-07-01 11:04:51 följande:
    Kan du inte försöka hålla dig för god för sån där vulgärargumentation, så vi kan ha en seriös debatt.

Detta var nästan roligt, läs artiklar, kolla på foton, sen kan du fundera lite om ordet vulgär passar och i vilket sammanhang.

Min fråga var legitim, ni som betalar folk för att skita på våra gator, varför städar ni inte själva efter dom?
    Varför är det nån stackars anställd som får åka på att få sin arbetsplats omvandlad till toalett och åker på sanering?

Er förnekelse däremot är osmaklig.

• Nerfherder

Anonym (finger) skrev 2015-07-01 11:16:16 följande:

Detta var nästan roligt, läs artiklar, kolla på foton, sen kan du fundera lite om ordet vulgär passar och i vilket sammanhang.

Min fråga var legitim, ni som betalar folk för att skita på våra gator, varför städar ni inte själva efter dom?
    Varför är det nån stackars anställd som får åka på att få sin arbetsplats omvandlad till toalett och åker på sanering?

Det är mer osmakligt att komma med påståenden man inte kan  styrka. Jag har läst dina artiklar du länkar till, de som funkar och inte är debattartiklar dvs.  Och det finns inte ett enda dugg i dem som styrker det du säger.

• Anonym (A)
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 11:09:51 följande:

Underligt, måste, vad gjorde dom för ynka fem år sen när dom inte visste att Sverige var dom korkades paradis?

Givetvis, om tiggaren inte får in tillräckligt med pengar kommer dom åka nån annanstans, problem solved, hur dom sedan löser sina egna problem får dom tänka på lite själva, så länge dom inte gör det på våra gator.

För fem år sen då hade vi väl inte öppna gränser för EU-medborgare.
    Jag antar att dom svalt och försökte hanka sig fram bäst dom kunde.
    För romerna i Rumänien var det faktiskt bättre när Ceausesco satt vi makten, då hade dom statliga uppdrag att sköta, typ slavuppdrag visserligen till en mycket låg ersättning, men dom hade ändå någon form av inkomst då.
    När han föll lämnades också romerna till sig själva och det förtryck och diskriminering och hat som dom lever under, utan möjlighet att försörja sig själva och sina barn.
    Men det skiter ju du i, sålänge du slipper se det så bryr du dig inte.
    Jag funkar inte som du jag har medkänsla och empati med andra.
    Att köra ut dom ur Sverige löser ingenting, det är bara att skyffla problemet på nån annan.
    Och människor kommer fortsätta lida.
    DET är problemet som vi borde fokusera på, inte på vilka olägenheter det skapar för dig och dina likasinnade 
  • Anonym (A)
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 11:16:16 följande:

Vem betalar folk för att skita på gatorna?
    Jag gör det inte, och jag tror inte Nerfherder gör det heller, däremot händer det att vi ger bort en slant av medlidande och empati med andra människor.
    Vilket är något helt annat, varför ska vi städa för att vi visar empati?

Vart har du länken som visar lagstöd för att det är olagligt att tigga?
  • Anonym (Äckligt)
    Nerfherder skrev 2015-07-01 11:20:50 följande:
    Det är mer osmakligt att komma med påståenden man inte kan  styrka. Jag har läst dina artiklar du länkar till, de som funkar och inte är debattartiklar dvs.  Och det finns inte ett enda dugg i dem som styrker det du säger.

Absolut. Du kallar mig lögnare och hävdar att jag sagt saker jag aldrig sagt.
    Osmakligt.
  • Nerfherder
    Anonym (Äckligt) skrev 2015-07-01 11:28:41 följande:

Absolut. Du kallar mig lögnare och hävdar att jag sagt saker jag aldrig sagt.

Osmakligt.

Intressant. Peka på de inlägg du menar, med citatsnr, så ska vi se om vi inte kan reda ut detta missförstånd.
Svar på tråden Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?