• Muslimsktjej

Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?

Ni som brukar ge tiggare pengar, ungefär hur mycket pengar brukar ni ge?

Känns som om de flesta ger ca 10-20 kr till tiggare, men jag tycker att det är så pinsamt om jag skulle ge så lite. Som att jag hånar dem för att de inte har pengar, liksom, vad ska de göra med 10 kr? Köpa mat? 

Har dessutom ingen egen ekonomi då jag fortfarande går i skola (1050 kr i månaden, studiebidraget), så skulle inte ha råd att ge ca 50-100 kr till varje tiggare jag ser.

Hur gör ni?? Tycker ni inte det känns lite fult att ge dem så lite pengar?
    För jag vill jättegärna ge dem, får så dåligt samvete när jag går förbi utan att ge pengar. 

Notera att jag inte _påstår_ att det är fult att ge så lite pengar, utan jag _frågar_ ifall det är det eftersom det _känns_ så. 

• Svar på tråden Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?
  • Nerfherder
    Anonym (Äckligt) skrev 2015-07-01 10:44:33 följande:
    "Moget"? Har du inte insett att deras bajshögar är ett reellt problem?
    Tycker du att "hoppas de börjar bajsa utanför ditt hus" är speciellt moget inlägg?

Bajshögar hit och bajshögar dit. Samma argument, om och om igen. Öppna ditt hjärta va.
  • Anonym (Äckligt)
    Nerfherder skrev 2015-07-01 10:49:59 följande:
    Tycker du att "hoppas de börjar bajsa utanför ditt hus" är speciellt moget inlägg?

Bajshögar hit och bajshögar dit. Samma argument, om och om igen. Öppna ditt hjärta va.
    Du vet inget om mitt hjärta. Försök inte göra billiga poänger på att anklaga mig för påhittade saker.
    Deras bajshögar och avfallshögar ÄR ett problem.
  • Nerfherder
    Anonym (Äckligt) skrev 2015-07-01 10:51:25 följande:
    Du vet inget om mitt hjärta. Försök inte göra billiga poänger på att anklaga mig för påhittade saker.
    Deras bajshögar och avfallshögar ÄR ett problem.
    Oj, Vad har jag anklagat dig för nudå? Jasså, är det ett problem. Vardådå? I staden där du bor? Bajsar de utanför din port? Vad ska du göra åt det?
  • Anonym (A)
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 10:15:00 följande:

Förstår inte varför man inte håller dom ansvariga för brott dom begår här.
    Är väl inte svarare att arrestera dom, döma till samhällstjänst och låta dom städa undan sitt eget skit.
    Lite böter på det så man täcker i alla fall en del av omkostnader.

Vilka brott syftar du på.
    Vi har ju redan konstaterat att tiggeriet i sig är lagligt.
    Och att kontrollera hur länge dom varit här skulle troligen kosta mer än vad man får ut av det.
    Deras bosättningar är ju inte optimala men ge dom då alternativa ställen att vara på, dom måste ju bo nånstans.
    Dom är ju inte här för att det är så kul, dom är här för att dom inte ser nån annan möjlighet.
    Jag inser att tiggeriproblemet är jobbigt på många sätt och det ställer vårt tålamod på prov ibland.
    Men lösningen är ju inte att attackera dom som är dom största offren, tiggarna själva.
    Det är ju inte genom att ge sig på dom som man löser nånting alls, gör man det blir man bara en del av problemet istället för en del av lösningen
  • Anonym (finger)
    Nerfherder skrev 2015-07-01 10:49:59 följande:

Men suck.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6197947

www.mitti.se/centrumet-fylls-av-manniskobajs/

Du anser att detta inte är ett problem?
    Vad sägs att ta ansvar och städa efter när du betalar folk att skita på våra gator?

• Anonym (A)
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 10:25:03 följande:

Du kanske borde läsa artikeln innan du avfärdar den då det du var ute efter står i den, om du vill ha fler artiklar med samma innehåll får du googla själv.

Hur som är det inte tillåtet att tigga som dom gör, lika lite som det är tillåtet vistas här hur länge som helst, att skräpa ner och ockupera mark.
    I princip allt dom gör här är olagligt och bör bekämpas.
    Inte uppmuntras ekonomiskt.

Visa lagstöd för att det är olagligt att tigga.
    Tror du verkligen på fullaste allvar att du kan bekämpa bort tiggeriet genom att bekämpa tiggaren.
    Är du så kortsynt så du tror det är så enkelt.
    Dom är här för att dom måste inte för att dom vill. 
  • Nerfherder
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 10:59:22 följande:

Men suck.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6197947

www.mitti.se/centrumet-fylls-av-manniskobajs/

Du anser att detta inte är ett problem?
    Vad sägs att ta ansvar och städa efter när du betalar folk att skita på våra gator?

Wow! Där fick du minsann till det. Betala för att folk skiter på våra gator. Ska se om jag har en 5 krona till. Vänta en stund bara. Jösses.

Första länken funkar inte, andra är en debattartikel. Igen.
  • Anonym (finger)
    Anonym (A) skrev 2015-07-01 10:58:19 följande:
    Vilka brott syftar du på.
    Vi har ju redan konstaterat att tiggeriet i sig är lagligt.
    Och att kontrollera hur länge dom varit här skulle troligen kosta mer än vad man får ut av det.
    Deras bosättningar är ju inte optimala men ge dom då alternativa ställen att vara på, dom måste ju bo nånstans.
    Dom är ju inte här för att det är så kul, dom är här för att dom inte ser nån annan möjlighet.
    Jag inser att tiggeriproblemet är jobbigt på många sätt och det ställer vårt tålamod på prov ibland.
    Men lösningen är ju inte att attackera dom som är dom största offren, tiggarna själva.
    Det är ju inte genom att ge sig på dom som man löser nånting alls, gör man det blir man bara en del av problemet istället för en del av lösningen

Står högre upp att det inte är så.
    Det kostar att upprätthålla lagar, det i slutändan skulle fortfarande vara billigare än att behöva städa efter deras läger.

Absolut, dom har hemländer att bo i, det finns sedan utsatta platser man kan kampa på i landet, det är inte i stadsparker eller privat mark.

Dom är inte här för att det är kul, dom är här för att folk ger dom pengar på gatan, i sina hemländer måste dom jobba vilket är tydligen sämre alternativ, däremot att påstå att dom inte har nått val är bara dumt.

Ingen attackerar tiggarna genom att ha en basal önskan att dom ska följa lagar i länder dom vistas i.
    Heller attackerar man inte dom om man önskar dom ska lämna vara gator i orörd skick och åka hem till jobb.

• Anonym (Äckligt)
    Nerfherder skrev 2015-07-01 10:55:22 följande:
    Oj, Vad har jag anklagat dig för nudå? Jasså, är det ett problem. Vardådå? I staden där du bor? Bajsar de utanför din port? Vad ska du göra åt det?
    Ja, som sagt. Det är ett stort problem. Det blir väldigt dyrt för kommun och markägare att städa upp deras bajs och skräp.
Svar på tråden Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?