• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Madski
    Elenic skrev 2016-01-22 11:38:21 följande:
    Åh, en sån suktade jag lite efter... Men sen bestämde jag mig för att det inte var värt pengarna och köpte en beggad buffalo istället. Men jag tycker att dieselklädseln är så SJUKT snygg! (Däremot tycker jag inte hjulen på det chassit är helt jättesnygga..)

Var så nöjd med att ha sparat några tusenlappar, men sen ett par dagar senare gick min tekniktokige make och köpte en ny iPad (vi hade två sedan innan..) och då kände jag att den besparingen kanske var onödig. (Hade hellre haft vagnen en än att han skulle få senaste versionen av iPad liksom...) ;)

Är också LÅNGT efter med förberedelserna inför bebis. Men tröstar mig med att allt funkar bara man har blöjor, babyskydd och kläder. Måste bara komplettera lite på det sistnämnda så kan bebis komma så får vi i värsta fall ordna med allt annat efter förlossningen.
    Beställde faktiskt vår från Holland, har flera kompisar som gjort det så det blev 2000kr billigare så jag ser det som babyskyddet på köpet :) haha.. Jag är mest såld på chassit och liggdelen, tveksam till sittdelen just nu, så om jag inte gillar sittdelen när det väl är dags för den så borde jag kunna gå +/- 0kr iom rabatten i Holland, haha.. Eller så köper jag nytt tyg till sittdelen!? Time Will tell..

Tänker som dig att allting löser sig med babyskydd, kläder och blöjor.

Förlåt att jag skrattar, men jag vet precis hur det är när man själv sparar in på något och ens respektive köper något relativt onödigt.. Prioriteringarna ser minst sagt olika ut ibland.. Funderar på att lämna över ansvar av inköp av babyskydd inkl bas till sambon helt så slipper jag fundera på för- och nackdelar samt pris., han kör efter devisen, bäst i test/märke/säkerhet och sen till kassan.. Haha.. Själv jämför jag som bara den., men med babyskydd så är såklart säkerheten viktigast så då kan han få fixa.. Vet inte om det är värt att kolla erbjudanden bara för att spara några hundralappar/en tusenlapp!? Tror det i slutändan jämnar ut sig oavsett.,
  • Reflexen

Skönt att höra att det är flera som inte är klara med allt! Jag har överlåtit införskaffande av babyskydd samt säng helt på mannen. Har sagt att mitt enda krav är att sängen ska vara monterad och klar när vi kommer hem från BB!

Blöjor, salvor, bh-inlägg osv finns på Apoteket på sjukhuset eller på närmaste Ica, så det kan fixas när som.

• Tessie83

Har också kvar en del. Dock har vi fixat ganska mycket ändå. Vagn och babyskydd är beställt, små kläder, filtar, skötbädd, skötväska osv är nästan färdiginköpt, babynest har mamma sytt och skötbord har pappa byggt.

Har kvar det som behövs till badrummet; badbalja och skötsaker, samt allt som ska inhandlas på Ikea. Så dom säng, madrass, sovpåse, massa små handdukar osv.

Skönt jag har 8-9 veckor kvar

• AKF

Mysigt att läsa om allas inköp, tips och planering av inköp. Vi känner att vi har det mesta på plats. Vi köpte adapter till babyskyddet idag, på Blocket som mycket annat. Bland annat har vi köpt en Kronan City, en bedside crib och en Stokke newborn-stol. Skötbord, babynest, åkpåsar och en hel del kläder har vi kvar från vårt första barn, men säsongen är lite fel då hon föddes i högsommarvärme, så jag har shoppat en del nytt, lite begagnat och reafynd. Älskar verkligen barnkläder så det har varit ett rent nöje, haha. Kvar är att vi ska köpa täcke och kudde, en skötbädd och ett spjälskydd till sängen.

Mitt bästa köp till första barnet var nog babynestet, och sen hade vi mycket användning för babygymet som vi ärvde och som jag först tyckte var konstigt... Se så rätt det kan bli ändå.

Jag är i vilket fall glad att vi ordnat så mycket redan för nu är foglossningen ett helvete. Blev sjukskriven 50% idag men läkaren tror att jag behöver 100% snart, helst ville han ge mig det redan nu, men jag vill dock avsluta och lämna över på jobbet först, så vi prövar 50% någon vecka.

Ha en fin helg alla!

• NellieMeja

Åå jag vet inte vad det är med mig har börjat noja mig över att bebisen inte ska lägga sig neråt. Vill verkligen inte ha kejsarsnitt. Tycker att bebisen är över allt i magen å buffar. Men vet att barnet fixerar sig senare när man är omföderska. Gick in i v33 iallafall idag. 7 veckor kvar. Å det är skönt. Har en del kvar å handla men det fixar sig det är bara små saker. Babyskydd kommer vi att hyra på sjukhuset vi har här. Å vagn har vi kvar sen dom andra barnen. Å säng har vi oxå kvar förutom madrass så dom stora sakerna är fixade .

• Reflexen

NellieMeja: min bm har bokat in två extra ul för att kolla så att min lilla inte ligger i säte (pga min oro efter att första låg i (oupptäckt) säte). Det blir inget fancy ul, bara på lokala mvc, med min ordinarie bm, men borde funka för att se läget för bäbisen iaf!

Kolla om du kan få sånt ul också!

• Reflexen

Skönt att du vet vad planen är nu för den närmaste veckan, Aztec! Hoppas nya medicinen funkar!

• Reflexen

Någon som har koll på vad de senaste forskningsrönen säger om bäddningen och säkerhet?

Sovpåse till bäbis - är det bra eller dåligt? Kudde eller inte?

Täcke eller inte?

Filt?

Sova på rygg eller mage?

• aztec

Ingen förändring än med mera medicinering :/ dock så är han fixerad redan, 34+2, känns tidigt? :)

Känns skönt att vi fixat allt nu inför ankomst :)

• Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-01-23 10:08:24 följande:

Någon som har koll på vad de senaste forskningsrönen säger om bäddningen och säkerhet?

Sovpåse till bäbis - är det bra eller dåligt? Kudde eller inte?

Täcke eller inte?

Filt?

Sova på rygg eller mage?

Jag googlade lite igår. Hittade egentligen inte något om sovpåse, men minns att min BVC-tant för 3 år sedan var mycket negativ eftersom den inte kan sparkas av. Då sa man att man inte skulle ha kudde, men det vet jag är tvärtom idag för att förebygga platt bakhuvud.

Min tanke kring sovplats är att lägga en liten tunn kudde i babynestet och en tunn bomullsfilt istället för täcke. Man känner ju om bebisen är för kall, men detta räckte ned förra barnet som föddes i december när vädret var mycket kallarenän det kan förväntas vara i mars.

Hur gjorde du sist?
Svar på tråden Marsbebis 2016