• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Frida Li
    aztec skrev 2016-01-23 10:32:03 följande:

Ingen förändring än med mera medicinering :/ dock så är han fixerad redan, 34+2, känns tidigt? :)

Känns skönt att vi fixat allt nu inför ankomst :)

Det var min dotter oxå o hon föddes några dagar senare
  • AKF
    Carabellis kusp skrev 2016-01-23 14:41:41 följande:

Jag antar att man märker vad som är lagom. Lite för kall är ju bättre än gör varm. Jag har några såna där söta bomullsmössor med knyt också!

Visst ska det bli skönt att föda efter vintern istället för precis när den börjar? Vårt första barn var inte alls planerat, men jag tänkte direkt att om jag kan planera ett barn nån gång, så satsar jag på mars. inte minst för att slippa snödrivorna på trottoarerna...

Har resonerat precis så, även om vi försökt bli gravida en längre tid så har jag nog önskat mig en vårbebis. Mitt första kom efter en lång varm sommar och vintern var väldigt snörik, vissa dagar kom jag inte ut pga höga snödrivor. Ska bli toppen med en tidig vårbebis och en sommar som ligger framför oss!
  • aztec
    Frida Li skrev 2016-01-24 10:31:47 följande:

Det var min dotter oxå o hon föddes några dagar senare

Oj, så tidigt alltså? x) tur jag ligger på sjukhus då ifall det skulle dra igång ;) nu blev jag lite nojig även om jag vet att alla är olika..
  • AKF

Har inte läst några nya rön om bäddningen, men en tunn kudde och täcke eller filt borde ju funka. Vi växlade lite mellan täcke och filt i både sängen och vagnen den första tiden med dottern, det var sensommar och tidig höst. Sen åkpåsar i vagnen när det blev kallare. Någon som testat den där pandakudden Candide?

• Reflexen
    Carabellis kusp skrev 2016-01-24 10:07:12 följande:

Jag kan tipsa om gudrun abascals böcker om förlossning och smärta om du vill få lite idéer om hur man kan förhålla sig till smärtan. För egen del så ville jag inte ta epidural och kunde ta mig igenom värkarna med hennes mentala strategier och lustgas

Tack för tipset! Jag har köpt Susanna Helis "föda utan rädsla", men inte tagit mig igenom hela ännu (nackdelen med att ha för mkt att göra i vardagen, finns liksom inte tid för att sitta still o läsa för mig. Ska dock ta ta tag i det nu, känns som om det är dags nu )

Skönt att höra att du fick strategierna att funka genom värkarna!
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-01-24 11:30:53 följande:

Tack för tipset! Jag har köpt Susanna Helis "föda utan rädsla", men inte tagit mig igenom hela ännu (nackdelen med att ha för mkt att göra i vardagen, finns liksom inte tid för att sitta still o läsa för mig. Ska dock ta ta tag i det nu, känns som om det är dags nu )

Är den värd att läsa? Har hört gott om den också. Inte för att jag är rädd, men lite extra tilltro till kropp och psyke ligger ju knappast en i fatet.
  • Frida Li
    aztec skrev 2016-01-24 11:09:16 följande:
    Oj, så tidigt alltså? x) tur jag ligger på sjukhus då ifall det skulle dra igång ;) nu blev jag lite nojig även om jag vet att alla är olika..
    Nej förlåt, hon var fixerad i v 35 o kom v 36+1, så det var inte så tidigt hon kom. Men därför tror jag att det är ganska normalt att de är fixerade där i v 34-35. Min bebis ligger långt ner nu sa Bm ( v 30+4) så lillasyster kanske fixerar sig snart. Har inte forskat så mycket om just fixering, det får jag nog göra :)
  • Reflexen

Carabellis: boken är bra hittills.

Enkel men bra fakta och beskrivningar! Ska börja på kapitlet om metoder nu, så får se om jag gillar det!

• Tessie83
    AKF skrev 2016-01-24 11:09:33 följande:

Har inte läst några nya rön om bäddningen, men en tunn kudde och täcke eller filt borde ju funka. Vi växlade lite mellan täcke och filt i både sängen och vagnen den första tiden med dottern, det var sensommar och tidig höst. Sen åkpåsar i vagnen när det blev kallare. Någon som testat den där pandakudden Candide?

Har också funderat på det där med bäddningen. I vagnen blir det fårskinn och filtar i olika tjocklekar (ev kudde). Till hösten blir det åkpåse i sittdelen. I sängen får hon till en början ligga i babynestet (i spjälsängen som jag ska ställa intill min säng) och en filt som jag trycker in runt babynestet. Att bebisen ska få täcke/ filt över huvudet och kvävas är mardrömmen. Sen tänkte vi köra sovpåse med body under eller bara pyjamas beroende på den aktuella temp i sovrummet. Så sen där pandakudden. Tänkte nog också köpa den. Mamma som är BVC-sköterska tipsade om en kudde som heter mimos men den kostar runt 700kr :/ tittade på den dock men pandakudden ser likadan ut typ.
  • LisaKMB
    Reflexen skrev 2016-01-24 11:30:53 följande:

Jag har också köpt "Föda utan rädsla" och ska börja läsa så fort den kommit. Har hört mycket bra om den! Tror att den passar oss som redan gått igenom en eller flera förlossningar. Dessutom finns det tydligen ett avsnitt som är riktat till partnern och som ska vara bra.
Svar på tråden Marsbebis 2016