• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Elenic
    AKF skrev 2016-01-18 19:12:08 följande:
    Förstår vad du menar, jag var ganska oförberedd på att jag skulle må som ha gör nu, hade ju tänkt jobba heltid länge till. Nu blir det troligtvis halvtid efter läkarbesök på MVC senare i veckan. Försök att tänka på att Du behöver den extra vilan nu, snarare än vad som kommer att funka på jobbet. Jag har brottats med liknande tankar sen barnmorskan sa att det nog är aktuellt med sjukskrivning och bokade in en tid till läkaren. Sköt om dig nu och skapa fina, behagliga vanor för den kommande tiden!
    Kram på dig! Hoppas att du också kan acceptera en sjukskrivning och att det gör att du mår bättre.

Det som komplicerar saker en aning för mig är att vi imorgon startar renovering av hela vår nedervåning (4 sovrum och vårt enda (än så länge) badrum). Kommer inte bli så vilosamt hemma närmsta 3 veckor... ;) Men det är klart, det är nog bättre än att jobba 100% iaf.

• Carabellis kusp
    Smilla80 skrev 2016-01-19 09:06:33 följande:

Tackar som frågar, det är bra med mig! :) Känner av halsbränna, får magont av järntabletterna och har svullna ben på kvällarna, annars mår jag helt ok. Så ska inte klaga! ;) Hur är det själv? Skönt att du jobbar lite mindre nu, mår du lite bättre nu o känner dig mindre stressad?

Visst känner man så INTE igen sig när d snackas BB-hotell o familjerum? Finns väl inte på kartan här?! Verkligen skillnad beroende på var man bor!

Kram alla!

Ah, jobbiga krämpor! Antar att du redan testat omeprazol? Det tycker jag är bra annars. Jag har stödstrumpor när jag jobbar för benens skull, sjukt sexigt Min bm sa att blodvolymen stabiliseras i tredje trimetern, så jag fick sluta med niferex, men du kanske ligger jättelågt?

Jag mår mycket bättre. Har börjat boa och tänka positiva saker, läsa förlossningsböcker och annat. Kanske har med jobbet att göra, att jobba mindre.

Hur ser det ut på ditt bb? Måste mannen fara hem efter att man fött?
  • Madski
    Elenic skrev 2016-01-19 12:43:47 följande:
    Hahaha, ja - det blir lite knepigt.. Minns att vid förra graviditeten så funkade det hjälpligt, men då hade jag en liten nisch att sitta på i duschen. (Födde 28:e augusti så att inte ha fixad bikinilinje var liksom inte en option...) Håller med om att benrakningen är klart utmattande! Jag brukar vara ganska noga och nojjig med kroppsbehåringen, men nu låter jag det växa både här och där i betydligt fler dagar än annars.. ;)
    Samma lika för mig, var/kändes enklare förra gången :) var också höggravid på sommaren då så det var bara att kämpa på.. Körde vaxning av bikinilinjen sista tiden.. Funderar på att testa brasiliansk bara för att slippa hålla på och fixa, men vet inget bra ställe och känner mig iof inte helt bekväm med det heller, är egentligen kbge pryd, men ändå liksom.. Dessa i-landsproblem, men ack ändå problem ;)
  • Smilla80

Jag har köpt Gaviscon mot halsbrännan, lugnar för stunden. Den kommer bara då och då iaf, är inte konstant tack o lov. Jag försöker också använda stödstrumpor! Men svårt att hitta nga bekväma, vill gärna ha hel strumpbyxa. Har benen högt en stund på kvällen. Samlar nog mkt vätska nu! Galet att man redan är i åttonde månaden, nu får tiden lugna sig lite..:) vilken vecka är du i?

Jag har 120 i hb - vet inte riktigt om det är bra eller dåligt? :) Men hon sa att jag ska fortsätta med niferexen iaf...

Pappan kan stanna över på BB om det finns plats, dock ligger man i sal med andra. Med första barnet var min man över 2 nätter, med andra 1 natt... Har jag för mig..! :) Men om det inte finns plats får mannen snällt åka hem. Vi har nog haft tur, haft salen för oss självs ngt dygn under vistelsen.

Skönt att du mår bättre nu, så glädjande! Och skönt att kunna förbereda sig lite inför ankomsten, känner att jag inte hinner med nånting sånt som jobbar heltid... Så det är dig väl unt!

Carabellis kusp skrev 2016-01-19 13:07:38 följande:

Ah, jobbiga krämpor! Antar att du redan testat omeprazol? Det tycker jag är bra annars. Jag har stödstrumpor när jag jobbar för benens skull, sjukt sexigt Min bm sa att blodvolymen stabiliseras i tredje trimetern, så jag fick sluta med niferex, men du kanske ligger jättelågt?

Jag mår mycket bättre. Har börjat boa och tänka positiva saker, läsa förlossningsböcker och annat. Kanske har med jobbet att göra, att jobba mindre.

Hur ser det ut på ditt bb? Måste mannen fara hem efter att man fött?

• Carabellis kusp
    Smilla80 skrev 2016-01-19 16:52:09 följande:

Jag har köpt Gaviscon mot halsbrännan, lugnar för stunden. Den kommer bara då och då iaf, är inte konstant tack o lov. Jag försöker också använda stödstrumpor! Men svårt att hitta nga bekväma, vill gärna ha hel strumpbyxa. Har benen högt en stund på kvällen. Samlar nog mkt vätska nu! Galet att man redan är i åttonde månaden, nu får tiden lugna sig lite..:) vilken vecka är du i?

Jag har 120 i hb - vet inte riktigt om det är bra eller dåligt? :) Men hon sa att jag ska fortsätta med niferexen iaf...

Pappan kan stanna över på BB om det finns plats, dock ligger man i sal med andra. Med första barnet var min man över 2 nätter, med andra 1 natt... Har jag för mig..! :) Men om det inte finns plats får mannen snällt åka hem. Vi har nog haft tur, haft salen för oss självs ngt dygn under vistelsen.

Skönt att du mår bättre nu, så glädjande! Och skönt att kunna förbereda sig lite inför ankomsten, känner att jag inte hinner med nånting sånt som jobbar heltid... Så det är dig väl unt!

Ah, men om det bara är då och då, så är väl gaviscon toppen! Omeprazol tas ju varje dag och det verkar inte förrän efter ett par timmar, men då håller det i sig i ett dygn. Jag tar det inte just nu dock, funkar helt ok ändå. Är i vecka 33+2.

110-149 är normalt hb för preggon, så du har ju normalt! Du får väl höra med bm om du kan minska eller sluta om det är jobbigt. Jag blir då konstiperad av niferex att jag inte orkade mer.

Ang stödstrumpor så finns det väl såna som går på hela benet? Jag kör dock tantversionen upp till knät.

Vad ålderdomligt det känns att pappan måste åka hem. Jag vet att vi sthlmare är bortskämda på det området! Jag tror dock jag vill att min man ska hem till storasyster så att hon inte känner sig övergiven.
  • Reflexen

Vad kul att ni skrivit så mycket idag!

Jag är en sån som inte bryr mig så mycket om håriga ben och bikinilinjer i vanliga fall, så det är inte så stor skillnad på mig

Jag brukar vaxa benen iofs, låter det växa emellan gångerna bara. Undrar om det är dumt/farligt att vaxa när man äter blodförtunnande? Det blir ju små miniblödningar i huden. Jag har nästan hela benen fulla med blåmärken, tror det är pga trombylen. Blöder näsblod nästan varje dag också.

Lite irriterande, men är tacksam så länge jag inte blöder från underlivet. Då skulle jag nog få rejäl panik!

• Reflexen

Jag antar att mannen får sova hemma den hör gången också. När dottern föddes (kl. 21) fick vi sova testen av natten på ett rum på förlossningen. Där fick mannen vara kvar. Han snarkade som en flodhäst och lilla knytet låg och hummade. Mitt emellan låg jag och var alldeles för uppe i varv för att kunna sova

Resten av tiden på BB fick han inte sova över, trots att jag hade ett enkelrum. Var dock flera andra pappor som sov över under de nätterna.

Det känns helt ok att jag får vara ensam på BB. Vi har ju dottern och många djur att ta hand om på hemmaplan, så han gör mer nytta där!

• Smilla80
    Carabellis kusp skrev 2016-01-19 18:34:45 följande:

Ah, men om det bara är då och då, så är väl gaviscon toppen! Omeprazol tas ju varje dag och det verkar inte förrän efter ett par timmar, men då håller det i sig i ett dygn. Jag tar det inte just nu dock, funkar helt ok ändå. Är i vecka 33+2.

110-149 är normalt hb för preggon, så du har ju normalt! Du får väl höra med bm om du kan minska eller sluta om det är jobbigt. Jag blir då konstiperad av niferex att jag inte orkade mer.

Ang stödstrumpor så finns det väl såna som går på hela benet? Jag kör dock tantversionen upp till knät.

Vad ålderdomligt det känns att pappan måste åka hem. Jag vet att vi sthlmare är bortskämda på det området! Jag tror dock jag vill att min man ska hem till storasyster så att hon inte känner sig övergiven.

Ja, tyvärr har niferexen samma effekt på mig, vilket inte alls är kul.. :( Så förstår att du inte orkade mer!

Hihi, jag kör också med tantversionen av stödstrumpor + hela. Har nyss beställt ett nytt par, svårt att hitta en bra sort som ändå sitter bekvämt och där man inte är genomsvett efter att ha tråcklat på dig dem!

Ja det känns onekligen lite ålderdomligt! Men i mån av plats kan de stanna och då tror jag prion ligger på förstföderskors män. Och det är ju rätt! Nu känner man ju ändå att det vore helt ok att vara själv, såvida förlossningen går bra och man inte mår dåligt.

Har ni kommit på ngt bra namn än? :)
  • Smilla80
    Reflexen skrev 2016-01-19 19:58:15 följande:

Jag antar att mannen får sova hemma den hör gången också. När dottern föddes (kl. 21) fick vi sova testen av natten på ett rum på förlossningen. Där fick mannen vara kvar. Han snarkade som en flodhäst och lilla knytet låg och hummade. Mitt emellan låg jag och var alldeles för uppe i varv för att kunna sova

Resten av tiden på BB fick han inte sova över, trots att jag hade ett enkelrum. Var dock flera andra pappor som sov över under de nätterna.

Det känns helt ok att jag får vara ensam på BB. Vi har ju dottern och många djur att ta hand om på hemmaplan, så han gör mer nytta där!

Visst är det så!

Tänk om vi ligger på BB samtidigt, är ju bara en veckas skillnad på BF för oss så det kan ju bli så! :)
Svar på tråden Marsbebis 2016