• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Smilla80

Grattis Aztec, så underbart! Otroligt skönt att allt gick så bra! Vad stor han är, så fiiiin!! hoppas de får bukt på hjärtat imorgon! Lycka till, kram <3

• Frida Li
    aztec skrev 2016-01-28 19:06:53 följande:

8.28 imorse kom lillkillen ut :) 3036g och 46cm "lång" ;) så han var inte så liten!

Snittet gick jättebra och har inte alls ont som jag trodde. Han fick komma direkt till neo intensiven för underhåll, pga hjärtat. Så efter min bedövning släppte där runt 11 så har jag legat där hela dagen med honom på bröstet då han mått så bra (förutom hjärtat)

Vid 17 så försökte de slå om hans hjärtrytm, men det fungerade inte så de gör ett nytt försök imorgon FM. Håller tummarna.

Jag och mannen är på BB nu och bebisen är kvar på neo. Men känns ändå overkligt och underbart! Världens finaste bebis ;)

Ja, stor kille! Bra!:) stort grattis!!
  • CatEyes

Grattis Aztec!! Skönt att det gick bra :) hoppas att allt går bra med lillen :)

Nu längtar man ännu mera :)

• aztec

Känts otroligt bra i snittet än så länge, men så var vi uppe och gick där vid 22 tiden, jag tänkte en sista gång innan jag somnar...

Svartnade för ögonen och sus i öronen. Skyndar mig tillbaka till sängen och dricker en massa vatten. Aj faaaaaan. Så ont jag får, magen och ryggen. Inte haft så ont på hela dagen! Vid 24 börjar det "gå över" och jag dricker en klunk vatten igen. Fan, så ont igen! :/ kan inte vara snittet som gör ont, måste vara tarmarna. Var bara att ha ont igen... Har fortfarande inte kunnat somna :/ verkligen stort fail. Önskar någon hade varnat mig om detta. Och hoppas jag somnar snart :(

• Frida Li

Jag har lite funderingar kring det här med graviditetspenning o ha syskonen på förskolan. Jag fick godkänt, är förskollärare o jobbar sista dagen idag. Jag ser det ju som att graviditetspenning är en form av sjukskrivning o att jag då är beviljad heltid för min dotter på hennes förskola. MEN självklart ska hon INTE gå heltid. Hon fyller fyra i maj och jag känner att jag vill inte ta bort henne från hennes förskola där hon trivs så bra, har sina kompisar o rutiner Men att hon o jag ska umgås mer nu när jag ändå är hemma. Har haft diskussioner här på jobbet om detta. Den äldre generationen tycker det är fel att hon ör i förskolan, de hade haft sina barn hemma. En i samma ålder för mig hade satt henne på 15 timmar. Jag har valt ca 24 timmar för henne. Jag har aldrig varit med om ett fall i mitt yrke där mamman blivit godkänd graviditetspenning, men jag ser det som en sorts sjukskrivning. Hade jag inte blivit godkänd hade jag försökt bli sjukskrivingen, jag har foglossning o det är väldigt tungt arbete på jobbet.

• Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-01-29 12:24:09 följande:

Jag har lite funderingar kring det här med graviditetspenning o ha syskonen på förskolan. Jag fick godkänt, är förskollärare o jobbar sista dagen idag. Jag ser det ju som att graviditetspenning är en form av sjukskrivning o att jag då är beviljad heltid för min dotter på hennes förskola. MEN självklart ska hon INTE gå heltid. Hon fyller fyra i maj och jag känner att jag vill inte ta bort henne från hennes förskola där hon trivs så bra, har sina kompisar o rutiner Men att hon o jag ska umgås mer nu när jag ändå är hemma. Har haft diskussioner här på jobbet om detta. Den äldre generationen tycker det är fel att hon ör i förskolan, de hade haft sina barn hemma. En i samma ålder för mig hade satt henne på 15 timmar. Jag har valt ca 24 timmar för henne. Jag har aldrig varit med om ett fall i mitt yrke där mamman blivit godkänd graviditetspenning, men jag ser det som en sorts sjukskrivning. Hade jag inte blivit godkänd hade jag försökt bli sjukskrivingen, jag har foglossning o det är väldigt tungt arbete på jobbet.

Jag tycker att med hänsyn till din hälsa bör hon vara på föris, eftersom det är svårt för dig att aktivera henne utan att bli riktigt illa däran själv. Dessutom har ju barn över 3 år rätt till allmän förskola för sina egna behov. 24 timmar/v låter väl toppen! Hon är iväg och har kul och lär sig, du får vila några timmar, men behöver ändå inte stressa med henne för att passa tider på föris.

Jag har grav penning på 50% och jobbar antingen 8-12 eller 13-17. Jag lämnar 09 när jag jobbar em och hämtar kl 15 när jag jobbar fm. Det beror på att vår förskola vill att alla barn är där mellan 9-15.
  • NellieMeja
    Frida Li skrev 2016-01-29 12:24:09 följande:

Jag jobbar oxå på förskola och har oxå fått gravpeng . Och man har rätt å ha barnet som du skulle ha jobbat ses som sjukskrivning. I allafall i våran kommun. Men jag har valt å ha 15 timmars. Det gjorde jag sist med största tjejen. Vill ha tid med lilltjejen som jag hade med den stora å hon behöver det med.
  • Tessie83

Tanken med havandeskapspenning är ju att du ska få vila nu när man blir tung och får olika komplikationer. Härligt att höra att du vill ha din dotter ändå hemma så mycket som möjligt :) 24timmar tycker jag låter jättebra.

Jobbar som förskolelärare i Stockholm och fattar eg inte systemet här. Bodde och arbetade i Linköping förut och där är det ju 15 h/ vecka vid föräldraledighet och annars efter föräldrarnas arbetsschema. Här är det istället 30 h/ vecka som gäller. Fast storasyskon får gå sin vanliga tid första månaden efter att bebisen kommit. Har vart med om 2-åringar som gått 7.30-17.30 hela första månaden efter att han/hon fått syskon även fast båda föräldrarna är hemma. Heltid betyder att barnen får gå på förskolan när föräldrarna vill. Föräldrar har semester och lämnar sina barn hela dagen. Vanligt är att de kommer och hämtar 1 min före stängning i gymkläder eller med shoppingpåsar. Tydligen så har stockholmsföräldrar det mycket jobbigare och behöver mer omsorg än övriga Sverige.

Svar på tråden Marsbebis 2016