Frida Li skrev 2016-01-29 12:24:09 följande:
Jag har lite funderingar kring det här med graviditetspenning o ha syskonen på förskolan. Jag fick godkänt, är förskollärare o jobbar sista dagen idag. Jag ser det ju som att graviditetspenning är en form av sjukskrivning o att jag då är beviljad heltid för min dotter på hennes förskola. MEN självklart ska hon INTE gå heltid. Hon fyller fyra i maj och jag känner att jag vill inte ta bort henne från hennes förskola där hon trivs så bra, har sina kompisar o rutiner Men att hon o jag ska umgås mer nu när jag ändå är hemma. Har haft diskussioner här på jobbet om detta. Den äldre generationen tycker det är fel att hon ör i förskolan, de hade haft sina barn hemma. En i samma ålder för mig hade satt henne på 15 timmar. Jag har valt ca 24 timmar för henne. Jag har aldrig varit med om ett fall i mitt yrke där mamman blivit godkänd graviditetspenning, men jag ser det som en sorts sjukskrivning. Hade jag inte blivit godkänd hade jag försökt bli sjukskrivingen, jag har foglossning o det är väldigt tungt arbete på jobbet.
Jag tycker att med hänsyn till din hälsa bör hon vara på föris, eftersom det är svårt för dig att aktivera henne utan att bli riktigt illa däran själv. Dessutom har ju barn över 3 år rätt till allmän förskola för sina egna behov. 24 timmar/v låter väl toppen! Hon är iväg och har kul och lär sig, du får vila några timmar, men behöver ändå inte stressa med henne för att passa tider på föris.
Jag har grav penning på 50% och jobbar antingen 8-12 eller 13-17. Jag lämnar 09 när jag jobbar em och hämtar kl 15 när jag jobbar fm. Det beror på att vår förskola vill att alla barn är där mellan 9-15.