• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Carabellis kusp
    Tessie83 skrev 2016-01-29 13:39:47 följande:

Tanken med havandeskapspenning är ju att du ska få vila nu när man blir tung och får olika komplikationer. Härligt att höra att du vill ha din dotter ändå hemma så mycket som möjligt :) 24timmar tycker jag låter jättebra.

Jobbar som förskolelärare i Stockholm och fattar eg inte systemet här. Bodde och arbetade i Linköping förut och där är det ju 15 h/ vecka vid föräldraledighet och annars efter föräldrarnas arbetsschema. Här är det istället 30 h/ vecka som gäller. Fast storasyskon får gå sin vanliga tid första månaden efter att bebisen kommit. Har vart med om 2-åringar som gått 7.30-17.30 hela första månaden efter att han/hon fått syskon även fast båda föräldrarna är hemma. Heltid betyder att barnen får gå på förskolan när föräldrarna vill. Föräldrar har semester och lämnar sina barn hela dagen. Vanligt är att de kommer och hämtar 1 min före stängning i gymkläder eller med shoppingpåsar. Tydligen så har stockholmsföräldrar det mycket jobbigare och behöver mer omsorg än övriga Sverige.

Fast om syftet vore att man ska vila så skulle ju alla gravida få det, inte bara vi kroppsarbetare

Håller med om att det är skumt med föräldrarna på förskolan här i Sthlm. Dels den gruppen du beskriver; tränar och shoppar medan barnen inhyses på föris. Men en annan läskig grupp är de där båda jobbar 75% och går omlott med flex så att barnen går 9-15 och sedan tittar snett på oss som tvingas ha barnen där ca 7.30 till 16 pga att en är student och den andre måste jobba heltid... Känns som att många föräldrar antingen ser barnen som nån slags belastning som man ska ha på föris maximalt och andra dömer ut de som inte har möjlighet till flex och deltid, känner du igen det? Är det söder du jobbar på?
  • Tessie83

Men det handlar ju om först och främst vilket sorts arbete man har. På förskola får man inte en ledig stund. Det som ska göras måste göras, vare sig det är att hjälpa 15 barn på med kläder, sitta på megalåga pallar och golv eller bära tungt, att man hela tiden i rörelse och på "alerten".

Ja, arbetar på söder. Inte för att verka så men väldigt sällan jag möter på dem som flexar så som du beskriver. Jag förstår absolut de som har behovet av att ha sina barn på förskolan under hela dagen. Jag bara kan störa mej på dem som inte arbetar heltid eller inte alls under en dag men där barnen ändå går 7-17.30. Barnen mår bra av att få vara hos oss, men de behöver också sina föräldrar.

• Carabellis kusp
    Tessie83 skrev 2016-01-29 14:12:30 följande:

Men det handlar ju om först och främst vilket sorts arbete man har. På förskola får man inte en ledig stund. Det som ska göras måste göras, vare sig det är att hjälpa 15 barn på med kläder, sitta på megalåga pallar och golv eller bära tungt, att man hela tiden i rörelse och på "alerten".

Ja, arbetar på söder. Inte för att verka så men väldigt sällan jag möter på dem som flexar så som du beskriver. Jag förstår absolut de som har behovet av att ha sina barn på förskolan under hela dagen. Jag bara kan störa mej på dem som inte arbetar heltid eller inte alls under en dag men där barnen ändå går 7-17.30. Barnen mår bra av att få vara hos oss, men de behöver också sina föräldrar.

Nej, det är ju ett otroligt tungt jobb, jag orkar knappt klä på min lilla tjej med stor mage och allt. Ni är bäst!

Men vad intressant att det skiljer sig så; här på Östermalm/Gärdet är det otroligt vanligt med de där flex-föräldrarna, vilket ju är toppen för barnen, men svårt att matcha. Som tur är vet jag ju att min dotter har det bra på föris, men det är jobbigt att hon ofta kommer först och går bland de sista trots 7.30-16... Jätteskönt nu dock, när jag gått ner i tid!

Är det ens tillåtet att shoppa/träna etc när barnet är på föris? Jag råkade gå på bageriet och handla ett bröd på väg till hämtning en gång och fick jättedåligt samvete
  • Smilla80
    Reflexen skrev 2016-01-26 23:31:09 följande:

Tack för fler bra bädd- och kuddtips!

Tror att jag får provbädda babynestet för att se hur det kan funka med kudde, lakan, filt osv

Har inte koll på vad en cocoonababy är för något, så kan tyvärr inte ge nån input på den!

Visst är vi väl några som fortfarande jobbar heltid och inte har gravpenning beviljad? Jag känner att det funkar ännu, men jag blir tröttare o tröttare på kvällarna. Har iaf många semesterdagar kvar, så får gå hem 1 mars. känner att jag behöver tid för sista stöket, plocka i ordning i huset, städa garderober o sånt tråkigt nödvändigt. Hoppas jag kommer må tillräckligt bra för det!

Jag kör också heltid fortfarande. Kan längta efter att få vara hemma lite och rensa, stöka, boa, planera och förbereda mig mentalt, beställa babysaker, titta på förlossnings-TV, läsa gratistidningar och tvätta upp bebiskläder...
  • Smilla80

Oj, råkade skicka iväg innan jag var klar! Haha, gravidtidningar ska det vara, inte gratistidningar! Det jag mest ville ha sagt är att jag förstår din känsla. Har inte haft tid för nåt av det där ännu. Hoppas bebis inte kommer för tidigt så man får lite tid till sånt innan. Har iaf beställt babyskydd och vagn nu, såå glad och förväntansfull!

• Smilla80
    aztec skrev 2016-01-29 03:05:36 följande:

Känts otroligt bra i snittet än så länge, men så var vi uppe och gick där vid 22 tiden, jag tänkte en sista gång innan jag somnar...

Svartnade för ögonen och sus i öronen. Skyndar mig tillbaka till sängen och dricker en massa vatten. Aj faaaaaan. Så ont jag får, magen och ryggen. Inte haft så ont på hela dagen! Vid 24 börjar det "gå över" och jag dricker en klunk vatten igen. Fan, så ont igen! :/ kan inte vara snittet som gör ont, måste vara tarmarna. Var bara att ha ont igen... Har fortfarande inte kunnat somna :/ verkligen stort fail. Önskar någon hade varnat mig om detta. Och hoppas jag somnar snart :(

Usch vad jobbigt!! Hur känns det nu, har det blivit bättre?
  • aztec
    Smilla80 skrev 2016-01-29 14:49:24 följande:

Usch vad jobbigt!! Hur känns det nu, har det blivit bättre?

Det positiva idag är att läkarna lyckades få hans hjärta att slå rätt! <3 så nu ska allt vara bra med honom! :D dock får han ligga kvar åtminstone till imorgon för observation.

Jag där emot har haft en dålig dag (förutom hans hjärta då) så det hela väger upp! Det är först nu vid 16 som jag lyckas komma upp ur sängen och gå lite utan att svarta framför ögonen... Jaja, ska tillbaka till sängen och vila lite innan jag kan åka ner till han igen <3
  • Reflexen

Hurra! Åh, så skönt att höra att lillkillens hjärta rättade till sig!!

Men så illa att du mår dåligt, Aztec! Hoppas det blir bättre fort nu. Jag minns att jag också hade några såna "nu snurrar det visst lite"-episoder när jag var nysnittad. Inte lika illa som du dock.

Kommer också ihåg hur vidrigt det var att gå på toa o försöka göra nummer två efter operationen. Tror inte det blir roligare den här gången (oavsett förlossningssätt), när jag redan varit förstoppad typ hela graviditeten. Tror jag ska leva enbart på olika sorters lösande ämnen de sista veckorna!

• Smilla80

Å så skönt aztec, underbart att höra att hans hjärtrytm rättat till sig!!

Hoppas du också mår bättre snart! Tänker på er.

• Frida Li
    Carabellis kusp skrev 2016-01-29 14:20:15 följande:
    Nej, det är ju ett otroligt tungt jobb, jag orkar knappt klä på min lilla tjej med stor mage och allt. Ni är bäst!

Men vad intressant att det skiljer sig så; här på Östermalm/Gärdet är det otroligt vanligt med de där flex-föräldrarna, vilket ju är toppen för barnen, men svårt att matcha. Som tur är vet jag ju att min dotter har det bra på föris, men det är jobbigt att hon ofta kommer först och går bland de sista trots 7.30-16... Jätteskönt nu dock, när jag gått ner i tid!

Är det ens tillåtet att shoppa/träna etc när barnet är på föris? Jag råkade gå på bageriet och handla ett bröd på väg till hämtning en gång och fick jättedåligt samvete
    I vår kommun erbjuds barnomsorg endast när du arbetar, studerar eller om du är sjukskriven (är du bara sjukskriver 50% så är det endast 50% som blir godkänd hos oss) eller om man är föräldraledig (då endast 15h). Man får därför inte gå å träna eller shoppa o ha barnet hos oss. Men tyvärr...ibland möter vi föräldrar när vi själva är lediga (slutat tidigt) på vårt stora köpcentrum eller på Ica....
Svar på tråden Marsbebis 2016