• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Smilla80
    Elenic skrev 2016-02-06 16:04:52 följande:

Vår BM tipsade också honom om den. (Jag gillar den med.) Den står hemma i bokhyllan men han har inte direkt visat intresse för att läsa den. Ärligt talat, just nu är jag lite sur över hur sjukt oengagerad han är i det här att jag på allvar funderar på om jag vill ha någon annan med mig vid förlossningen som kan vara ett stöd åt mig på riktigt.

Så jobbigt, har du berättat för honom hur du känner?
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-02-06 16:55:36 följande:
    Kan det vara för att han känner att du har ett övertag med tanke på att du är en erfaren mamma och föderska? Vad säger han själv om saken?

Du kan ju om inte annat ha med nån mer till förlossningen? Om maken behöver pepp
    Jo, det ligger nog lite i det. Han säger ju att han räknar med att jag berättar allt för honom om bebisar etc, vilket jag så klart gärna gör. Jag har dock sagt till honom att under förlossningen så kommer jag inte vilja behöva ha fokus på att berätta allt för honom om vad som händer, och jag vill att personalen ska kunna ägna sig åt mig och inte honom - så om han ska ha nåt att bidra med och inte vara en belastning så bör han läsa på lite.. Tror dock att han inte riktigt fattat att det kommer bli en förlossning och en bebis av det här, han har liksom svårt att ta in att jag är gravid typ... ;)
  • Elenic
    Reflexen skrev 2016-02-06 20:11:50 följande:

Min man är inte heller så jättepå eller vad man ska kalla det, Elenic. Tänker sätta honom på att läsa några kapitel i boken jag läser.

Jag känner mig dock ganska lugn och hoppas att jag har rätt i min förhoppning om att han kommer att göra "rätt" när vi väl är i skarpt läge!

Skönt att det känns så! :) Att det blir bra ändå alltså. Jag är nog inte riktigt lika säker, men vet ändå att jag klarar mig bra på egen hand. Har aldrig riktigt fattat det där med att ha partnern med sig. Jag skulle faktiskt nästan hellre ha typ min mamma och min bästis med mig, som liksom vet vad det handlar om... :)
  • Elenic
    Reflexen skrev 2016-02-06 20:00:50 följande:

Visst är det lite tråkigt att inte få hjälp med att sättas ihop m andra mammor, Carabellis! Jag gillade mammagruppen m första barnet, även om jag inte var där så jättemycket. Vår lilla hade helt andra vakentider än resten av barnen, så när de träffades på fm (vilket var typ alltid) passade det ej oss. Vi bor ju på landet också, så risken är ju att man blir ganska isolerad. Nu hoppas jag att mannen får ledigt hela sommarlovet så har vi iaf sällskap av varandra hemma.

Har nån slags bild av hur mycket vi ska hinna fixa i huset och på gården... Känner att det är ganska stooor risk för att den bilden kommer att raseras!

Jag har aldrig varit ett jättefan av mammagrupper etc. (Är ingen gruppmänniska öht ;) ) men förstår att det känns jättetråkigt om man skulle vilja det att det inte ordnas. Verkligen! Stöd av andra i samma situation kan ju vara ovärdeligt.

Härligt om ni får hela sommaren tillsammans Reflexen, min make har nyss börjat på nytt jobb och får nog bara 2-3 veckor. :( Han har å sin sida massa tankar kring allt han ska hinna göra när han är pappaledig, och jag VET att den bilden kommer raseras. ;)
  • Elenic
    Smilla80 skrev 2016-02-06 20:53:45 följande:
    Så jobbigt, har du berättat för honom hur du känner?
    Faktiskt inte i klartext... Den tanken, att jag nog inte känner att jag kanske får så mycket stöd av honom, vaknade nog för bara ett par dagar sedan. Helt klart är det något vi borde prata om, men det gör mig ledsen att det ska behövas. Jag hade väl nån förhoppning om att han skulle vara mer engagerad och nyfiken liksom...
  • Frida Li
    Reflexen skrev 2016-02-06 13:55:22 följande:
    Aha, jag tänkte genast på de mer ambitiösa hemmaskrivna breven/listorna som en del skriver för att lämna vid inskrivningen på förlossningen. BM tipsade om ett sånt när vi gick på föräldraträffarna innan första barnet, men jag skrev inget då heller. Hade ju iaf inte hjälpt nåt, det enda jag inte ville ha/var rädd för var ryggbedövning o snitt. Vilket var precis exakt vad jag fick!

Är det nån som går på nån slags förberedelsekurs eller liknande nu, förresten? Här erbjuds de bara till förstagångsföräldrar, så vi går inte på nån.
    Vi ska på en föreläsning på sjukhuset om två veckor. De välkomnar både första o omföderskor. Ska bli intressant!:) har ert sjukhus Kanske oxå något sånt?
  • Reflexen
    Frida Li skrev 2016-02-06 22:36:14 följande:

Vi ska på en föreläsning på sjukhuset om två veckor. De välkomnar både första o omföderskor. Ska bli intressant!:) har ert sjukhus Kanske oxå något sånt?

Det finns föreläsningar på Jönköpings sjukhus. Har varit på en ang amning, ska se om jag hinner gå på den om förlossningen. Jag hör till Värnamo sjukhus, men där finns inga föreläsningar.
  • AKF
    Carabellis kusp skrev 2016-02-03 21:54:10 följande:

Jag kanske inte har rätt om du kollat. Fick för mig att vab är på sjukpenningsnivå. Talet för fp är ju högre.

Precis, jag hade ju för mig att det var så, men började undra när jag försökte börja planera på försäkringskassans hemsida. Jag får ringa och kolla. De har precis fastställt min sgi iaf.
  • mammave

Aztec: men vilket hemskt dåligt ställe o bemötande! Vet inte om du orkar, men protestera o kräv att få prata med en chef o berätta allt. Man är ju så utsatt som nyförlöst o särskilt om ngt inte är helt ok med bebisen. Usch, vad arg jag blir av att läsa om din situation. Och ha INTE dåligt samvete! Kram i massor!

På tal om oengagerade män har jag en till här. Försökte få honom att läsa fl-brevet jag skrivit. "sena

Svar på tråden Marsbebis 2016