Reflexen skrev 2016-02-03 23:50:24 följande:
Håller helt med dig! Tyckte aldrig att det var särskilt störande att dottern behövde mig/mina bröst var tredje timme. Det mesta gick ju att lösa ändå :)
Det där med att mvc/ BVC är dåliga på att presentera all fakta och skapa trygghet känner jag tyvärr igen. Jag har haft tur med bra sköterskor, men vet vänner som träffat på riktiga stolpskott. Som förespråkat amning till varje pris, trots att bäbisen går ner i vikt, som är nedlåtande i ton och tilltal mm.
Sen förvånade det mig när jag på mvc/kvinnohälsan enbart fick rådet att skaffa p-piller eller spiral. "Jag vill inte ha hormonella preventivmedel och har kraftiga blödningar, finns det inga andra alternativ alls?" Näpp, det fanns det inte... Konstigt att de som ändå är de som möter hela kommunens tjejer och kvinnor inte är mer pålästa.
Jag fick även berätta för läkaren på sjukhuset hur jag hade använt mig av tempning för att se när jag hade ägglossning. Visade henne appen o mina kurvor. Hon hade aldrig sett sånt förut, men verkade iaf intresserad.

Ja, visst är det märkligt att mvc/kvinnohälsan inte kan ge info även om andra alternativ (och även såna smarta grejer som menskopp etc.). Jag fixar inte heller hormoner eller spiral och har helt kört på billingmetoden, vilket funkade finfint i 4 år tills vi bestämde oss för att börja göra bebis. Då kunde man ju använda den tvärtom! ;)
Ang. BVC och annan barnsjukvård och amning så är det som sagt skrämmande vad lite de vet, och vilken attityd de har. Har till och med för mig att amning är en frivillig kurs på barnläkarutbildningen... Och minns att det gjordes en undersökning där man ringde runt till massa BVC och ställde frågor kring amning, flaskning och matintroduktion för några år sedan, och av alla var det bara en eller två som svarade korrekt. Det är ju skrämmande, särskilt med tanke på hur alla litar på BVC..
Har själv bara träffat på riktiga stolpskott när (jag och) sonen låg inne för att han hade RS som tvåmånaders. De fick mig verkligen att tvivla på huruvida amningen var tillräcklig som mat för honom och om vi inte borde tillmata. Detta TROTS att han låg tre kurvor över normalen när vi kom in. TRE!! Men de ville väga före/efter amning för att se hur mkt han fick i sig, frågade typ "När ska du amma nästa gång?" (som att jag visste det) och såg förfärade ut när jag INTE visste det, undrade om jag verkligen orkade amma etc. Blä!
Har också "överhört" mammor som velat ha hjälp med amningen men som istället fått rådet "det är nog bättre att börja med ersättning" och mammor som desperat sökt stöd i att börja med ersättning (typ: "Men när det gör så ont att amma och när det är så jobbigt, visst är det väl ok att komplettera med lite ersättning?") men som då fått en klapp på huvudet och typ kommentarer som "det gör ont att amma och är jobbigt, bit ihop, det är det bästa för barnet". Såååååå mycket fel liksom! Irri!