Reflexen skrev 2016-02-01 23:26:39 följande:
Jag var på föreläsning om amning idag. Intressant, men lite slätstruket och lite väl fokuserat på just amningen (kanske inte så konstigt m tanke på ämnet
)! De sade väl typ två meningar om flaskmatning. "Det blir fina barn av dem också..." Lite synd med såna formuleringar, det borgar för en känsla av misslyckande och otillräcklighet hos dem som inte vill, får eller kan amma.
Jag själv hoppas amningen kommer funka, gillade amningen jättemycket med dottern. Funkar det inte, så får vi mata med flaska och ge närhet ändå.
Hur vill/tänker ni göra?
Jaa du, det är ju så knepigt det där för sjukvården att prata amning/flaskning. De är ju rätt förpliktigade att prata enkom utifrån vetenskaplig fakta, och då är det så lätt att det blir ?fel? eller ömma tår.
Det är också så lätt att det blir skuldbeläggande och tokigt, då det här med barnens uppfödning är ett så känsligt och känslosamt ämne. Ingen vill ju vara en dålig förälder och ge sitt barn dålig mat liksom!
Som jag ser det finns det sjukt många fördelar med amning. Det är billigt, miljövänligt och perfekt mat anpassad individuellt just för mitt barn. Den är alltid tillgänglig och lagom varm, och fri från bakterier. Amningen ger mig också skydd mot äggstockscancer och bröstcancer, som jag tyvärr har genetiskt arv för.
Sen KAN amning underlätta anknytning och eventuellt också ha flera hälsofördelar för barnet, men där är ju forskningen inte lika tydlig.
Ersättning har väl säkert också sina fördelar. Mamman blir inte lika låst, man blir inte lika beroende av att mamman ska leverera mat, det kan ge en lugnare och mer psykiskt välmående mamma ? om man mår dåligt av de sakerna.
Jag tycker bara att det är synd att MVC, BB och BVC är så dåliga på att få varje mamma att känna sig trygg och säker i sitt val, att få stöd för det val man gör så att man slipper dåligt samvete etc. Men också att de är så dåliga på att presentera reella fakta. Typ att napp och flaska oftast stör amningen på ett eller annat sätt. Vilka som är tidiga signaler på sök/amningslust hos barnet, så att man verkligen ammar på rätt signaler och inte missar amningstillfällen (som kan leda till för liten viktuppgång, magont etc.). Att amning inte ska göra ont, ever. Och hur man gör om det gör ont för att det inte ska göra det. Men också hur man flaskar på bästa sätt. Hur man gör flaskningen så amningslik som möjligt. Hur man pumpar på bästa sätt om man vill ge bröstmjölk istället för ersättning. Med mera med mera med mera.
Jag hoppas verkligen att amningen fungerar bra den här gången också. Och hoppas också på att det här barnet kanske kan acceptera utpumpad bröstmjölk från mugg eller flaska från c:a 6 mån ålder. Jag ammar gärna länge, men kan tänka mig att ?riska? långtidsamningen från c:a 6 mån ? blir det bara ett års amning den här gången gråter jag inga jättetårar. Blir det amning i 2-3 år så är det också ok, iom att man från 6 mån ändå är mindre låst pga. att barnet börjar med annan föda. Så tänker jag typ?