• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Reflexen
    Elenic skrev 2016-02-02 11:01:55 följande:

Jag tycker bara att det är synd att MVC, BB och BVC är så dåliga på att få varje mamma att känna sig trygg och säker i sitt val, att få stöd för det val man gör så att man slipper dåligt samvete etc. Men också att de är så dåliga på att presentera reella fakta. Typ att napp och flaska oftast stör amningen på ett eller annat sätt. Vilka som är tidiga signaler på sök/amningslust hos barnet, så att man verkligen ammar på rätt signaler och inte missar amningstillfällen (som kan leda till för liten viktuppgång, magont etc.). Att amning inte ska göra ont, ever. Och hur man gör om det gör ont för att det inte ska göra det. Men också hur man flaskar på bästa sätt. Hur man gör flaskningen så amningslik som möjligt. Hur man pumpar på bästa sätt om man vill ge bröstmjölk istället för ersättning. Med mera med mera med mera.

Jag hoppas verkligen att amningen fungerar bra den här gången också. Och hoppas också på att det här barnet kanske kan acceptera utpumpad bröstmjölk från mugg eller flaska från c:a 6 mån ålder. Jag ammar gärna länge, men kan tänka mig att ?riska? långtidsamningen från c:a 6 mån ? blir det bara ett års amning den här gången gråter jag inga jättetårar. Blir det amning i 2-3 år så är det också ok, iom att man från 6 mån ändå är mindre låst pga. att barnet börjar med annan föda. Så tänker jag typ?

Håller helt med dig! Tyckte aldrig att det var särskilt störande att dottern behövde mig/mina bröst var tredje timme. Det mesta gick ju att lösa ändå :)

Det där med att mvc/ BVC är dåliga på att presentera all fakta och skapa trygghet känner jag tyvärr igen. Jag har haft tur med bra sköterskor, men vet vänner som träffat på riktiga stolpskott. Som förespråkat amning till varje pris, trots att bäbisen går ner i vikt, som är nedlåtande i ton och tilltal mm.

Sen förvånade det mig när jag på mvc/kvinnohälsan enbart fick rådet att skaffa p-piller eller spiral. "Jag vill inte ha hormonella preventivmedel och har kraftiga blödningar, finns det inga andra alternativ alls?" Näpp, det fanns det inte... Konstigt att de som ändå är de som möter hela kommunens tjejer och kvinnor inte är mer pålästa.

Jag fick även berätta för läkaren på sjukhuset hur jag hade använt mig av tempning för att se när jag hade ägglossning. Visade henne appen o mina kurvor. Hon hade aldrig sett sånt förut, men verkade iaf intresserad.
  • Reflexen

Jag har inte provat, men vill ha bäbisen i säng intill min säng. Tycker det verkar riktigt smidigt och säkert. Mannen har i uppdrag att fixa detta (senast) tills vi kommer hem från BB

Har sett moses-korgar på nätet, men inte fattat vad som är speciellt med dem. Nån som vet om de är speciellt bra eller nåt?

• Carabellis kusp
    AKF skrev 2016-02-03 20:14:30 följande:

Det är så alltså? Fantastiskt i så fall. :) Försökte testräkna i planeringen på fk, men då såg det ut som att en dag gav mindre än en vabdag så jag blev lite konfunderad.

Kom på nu att fp ju är på 7 dagar i veckan och vab på 5 dagar, så rimligen är det som du säger; att en vab-dag ger mer. Får skylla på gravidhjärnan..,!
  • sanna1975

Hej! Får jag hoppa in här, väntar mitt fjärde barn den 31/3. Så förhoppningsvis blir det i mars!

Mina barn är 21, 11 och 8 år, jag har en tjej och två pojkar. Nu kommer en lillasyster, om man ska våga lita på ultraljudet... ( Man har ju hört talas om att de sett fel ibland! )

Vi bor strax norr om Stockholm.

• Elenic
    aztec skrev 2016-02-02 15:49:38 följande:

Hej, vi ligger fortfarande kvar på neo, men kommit ur intensiven nu iaf och ligger på samvårdsavdelningen ist :) hjärtat är mycket bättre nu och om det fortsätter så här så får vi komma hem i slutet av denna vecka! (med massa mediciner och efterkoller förstås) men skulle vara underbart! Trött på sjukhus nu :( förstår inte hur de som måste vara där månader orkar!

Är bara hemma och byter kläder och packar ner nödvändigheter innan det är dags att åka tillbaka :)

Jag hade beslutat redan innan jag blev gravid att det skulle bli enbart flaskmatning denna gång. Var orolig att de på sjukhuset skulle pressa mig men varit förvånad hur lite kommentarer som fälls ;) (de äldre sjuksyster som fäller någon kommentar) men jag mådde inte alls bra utav amningen med mitt första barn och hon gick inte upp till sin födelsevikt på de tre första , skrek de tre vecktrns 24/7 så näää, vill jag inte uppleva igen. Aldrig sett någon mjölk ur mina bröst ändå ;) men som Elenic påpekade så gäller det att hitta andra/liknande sätt för att få all den närhet som kanske amning ger.

Jag är mycket för fri amning, men eftersom jag ger på flaska så känns det att bästa sättet för mig att få det är att ha en flaska som ej rinner (typ alla i butiken?) så har amningsflaska från medela där bebisen måste suga själv, som ett bröst kör vi iaf på ;) haha.

Dock äter ju vår lillkillen varannan timme nu i sond x) så får börja med det när han växt till sig!

Hoppas det går bra för alla! Trots kämpor ;)

Åh så skönt att höra att det går åt rätt håll! Har tänkt massor på er.

Så skönt att ditt beslut kring amningen inte ifrågasätts. Kram!
  • Elenic
    Frida Li skrev 2016-02-02 16:18:10 följande:
    De dagar barnen bor hos sin pappa får de gå på fritids.
    Tack Frida Li! Gick också in på Täbys (där vi bor) hemsida och kollade och tydligen är fritids ok vid föräldraledighet. Skönt för sonen, om han nu vill fortsätta.
  • Elenic
    Emzaan skrev 2016-02-02 20:48:17 följande:

Tjoho, nu har jag blivit beviljad grav penning. Vilken lättnad. Var hos barnmorskan idag och hon ville boka läkarbesök för sjukskrivning men jag ville vänta på besked, och så låg det hemma och väntade. Plötsligt är det bara 8 arbetsdagar kvar, märkligt men skönt.

Fritis har jag inte tänkt på, måste kolla upp vad som gäller i stockholm. Jag hoppas att dottern får gå litegrann.

Åh så skönt, grattis!
  • NellieMeja

Nu gör jag bara denna arbetsdag och imorgon sen är det hemgång med graviditetspenning så himla skönt. Har idag så fruktansvärt ont att jag knappt kunde lyfta foten ett tag å tårarna är inte långt borta. Å jättekul å få den här kommentaren att det är ju självförvållat inte F-N väljer jag att få så här ont bara för att jag vill ha ett barn. Blev riktigt irriterad å sa ifrån. Var tvungen å gnälla av mig. Var hos B-m igår har gått upp 5 kg på en månad vad är detta när jag klarade julen på 2kg. Men orkar inte direkt å leva nyttigt när jag så här ont. Å bus bebis låg med huvudet upp. Men den rör sig hur mycket som helst fortfarande. Så den får skärpa sig å lägga sig rätt till nästa besök.

• Frida Li
    Elenic skrev 2016-02-04 11:01:26 följande:
    Tack Frida Li! Gick också in på Täbys (där vi bor) hemsida och kollade och tydligen är fritids ok vid föräldraledighet. Skönt för sonen, om han nu vill fortsätta.
    Ja det är olika för kommun till kommun. Men fritids gäller alltid om föräldrar separerat o bor växelvis hos föräldrarna. Att barnen får gå på fritids den veckan de är hos pappan efter han inte är föräldraledig:)
  • Carabellis kusp
    NellieMeja skrev 2016-02-04 12:46:09 följande:

Nu gör jag bara denna arbetsdag och imorgon sen är det hemgång med graviditetspenning så himla skönt. Har idag så fruktansvärt ont att jag knappt kunde lyfta foten ett tag å tårarna är inte långt borta. Å jättekul å få den här kommentaren att det är ju självförvållat inte F-N väljer jag att få så här ont bara för att jag vill ha ett barn. Blev riktigt irriterad å sa ifrån. Var tvungen å gnälla av mig. Var hos B-m igår har gått upp 5 kg på en månad vad är detta när jag klarade julen på 2kg. Men orkar inte direkt å leva nyttigt när jag så här ont. Å bus bebis låg med huvudet upp. Men den rör sig hur mycket som helst fortfarande. Så den får skärpa sig å lägga sig rätt till nästa besök.

Vad skönt att du ska få vila. Du kommer säkert må lite bättre när du kan dra ner på tempot!

Vikten är ett svårt kapitel, men det går ju att lösa oavsett hur mycket/lite det blir. Försök fokusera på att må så bra som möjligt, det är du värd!
Svar på tråden Marsbebis 2016