Reflexen skrev 2016-02-06 13:55:22 följande:
Aha, jag tänkte genast på de mer ambitiösa hemmaskrivna breven/listorna som en del skriver för att lämna vid inskrivningen på förlossningen. BM tipsade om ett sånt när vi gick på föräldraträffarna innan första barnet, men jag skrev inget då heller. Hade ju iaf inte hjälpt nåt, det enda jag inte ville ha/var rädd för var ryggbedövning o snitt. Vilket var precis exakt vad jag fick!
Är det nån som går på nån slags förberedelsekurs eller liknande nu, förresten? Här erbjuds de bara till förstagångsföräldrar, så vi går inte på nån.
Jag har bara hört att ju mer man skriver desto större är risken att de inte hinner läsa. Jag visste inte heller vad jag ville, eftersom allt var så okänt. Nu vet jag att jag gillade varmt bad, värmekudde, Citodon och lustgas förra gången, men är ödmjuk inför att förutsättningarna kan vara annorlunda denna gång. Är rädd för epidural, så hoppas hitta en väg utan den.
Ingen föräldrakurs, ingen mammagrupp. Mest ledsen för mammagruppen, vill gärna hitta andra mammalediga att gråta/skratta/promenera/fika med. Hade ett stort behov av att prata om amning, sargad snippa, rädslor, stolthet osv på ett sätt som kan vara opassande i befintlig bekantskapskrets.