• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Reflexen
    Carabellis kusp skrev 2016-02-06 12:20:06 följande:

Det var typ den där mvc-sammanfattningen jag trodde var förlossningsbrevet, hehe. Min man fick läsa gudrun abascals bok som förberedelse, jag gillar hennes tankar och resonemang.

Aha, jag tänkte genast på de mer ambitiösa hemmaskrivna breven/listorna som en del skriver för att lämna vid inskrivningen på förlossningen. BM tipsade om ett sånt när vi gick på föräldraträffarna innan första barnet, men jag skrev inget då heller. Hade ju iaf inte hjälpt nåt, det enda jag inte ville ha/var rädd för var ryggbedövning o snitt. Vilket var precis exakt vad jag fick!

Är det nån som går på nån slags förberedelsekurs eller liknande nu, förresten? Här erbjuds de bara till förstagångsföräldrar, så vi går inte på nån.
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-02-06 13:55:22 följande:

Aha, jag tänkte genast på de mer ambitiösa hemmaskrivna breven/listorna som en del skriver för att lämna vid inskrivningen på förlossningen. BM tipsade om ett sånt när vi gick på föräldraträffarna innan första barnet, men jag skrev inget då heller. Hade ju iaf inte hjälpt nåt, det enda jag inte ville ha/var rädd för var ryggbedövning o snitt. Vilket var precis exakt vad jag fick!

Är det nån som går på nån slags förberedelsekurs eller liknande nu, förresten? Här erbjuds de bara till förstagångsföräldrar, så vi går inte på nån.

Jag har bara hört att ju mer man skriver desto större är risken att de inte hinner läsa. Jag visste inte heller vad jag ville, eftersom allt var så okänt. Nu vet jag att jag gillade varmt bad, värmekudde, Citodon och lustgas förra gången, men är ödmjuk inför att förutsättningarna kan vara annorlunda denna gång. Är rädd för epidural, så hoppas hitta en väg utan den.

Ingen föräldrakurs, ingen mammagrupp. Mest ledsen för mammagruppen, vill gärna hitta andra mammalediga att gråta/skratta/promenera/fika med. Hade ett stort behov av att prata om amning, sargad snippa, rädslor, stolthet osv på ett sätt som kan vara opassande i befintlig bekantskapskrets.
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2016-02-06 12:20:06 följande:
    Det var typ den där mvc-sammanfattningen jag trodde var förlossningsbrevet, hehe. Min man fick läsa gudrun abascals bok som förberedelse, jag gillar hennes tankar och resonemang.
    Vår BM tipsade också honom om den. (Jag gillar den med.) Den står hemma i bokhyllan men han har inte direkt visat intresse för att läsa den. Ärligt talat, just nu är jag lite sur över hur sjukt oengagerad han är i det här att jag på allvar funderar på om jag vill ha någon annan med mig vid förlossningen som kan vara ett stöd åt mig på riktigt.
  • Elenic
    Reflexen skrev 2016-02-06 13:55:22 följande:

Skrev jätteambitiöst brev med första barnet, vilket nog var bra men inte blev det som jag tänkt riktigt ändå. Med andra barnet minns jag inte ens om jag skrev nåt brev. Den här gången har jag ju erfarenhet av två förlossningar och vet att det som funkar för mig är vetevärmare, lustgas och att föda knästående - så om inte förutsättningarna kräver annat så är det väl det jag hoppas på. Och då känns det som att det räcker att skriva in det i MVC-journalen. :)
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2016-02-06 16:04:52 följande:

Vår BM tipsade också honom om den. (Jag gillar den med.) Den står hemma i bokhyllan men han har inte direkt visat intresse för att läsa den. Ärligt talat, just nu är jag lite sur över hur sjukt oengagerad han är i det här att jag på allvar funderar på om jag vill ha någon annan med mig vid förlossningen som kan vara ett stöd åt mig på riktigt.

Kan det vara för att han känner att du har ett övertag med tanke på att du är en erfaren mamma och föderska? Vad säger han själv om saken?

Du kan ju om inte annat ha med nån mer till förlossningen? Om maken behöver pepp
  • Reflexen

Visst är det lite tråkigt att inte få hjälp med att sättas ihop m andra mammor, Carabellis! Jag gillade mammagruppen m första barnet, även om jag inte var där så jättemycket. Vår lilla hade helt andra vakentider än resten av barnen, så när de träffades på fm (vilket var typ alltid) passade det ej oss. Vi bor ju på landet också, så risken är ju att man blir ganska isolerad. Nu hoppas jag att mannen får ledigt hela sommarlovet så har vi iaf sällskap av varandra hemma.

Har nån slags bild av hur mycket vi ska hinna fixa i huset och på gården... Känner att det är ganska stooor risk för att den bilden kommer att raseras!

• Reflexen

Min man är inte heller så jättepå eller vad man ska kalla det, Elenic. Tänker sätta honom på att läsa några kapitel i boken jag läser.

Jag känner mig dock ganska lugn och hoppas att jag har rätt i min förhoppning om att han kommer att göra "rätt" när vi väl är i skarpt läge!

• Smilla80
    Reflexen skrev 2016-02-06 20:00:50 följande:

Visst är det lite tråkigt att inte få hjälp med att sättas ihop m andra mammor, Carabellis! Jag gillade mammagruppen m första barnet, även om jag inte var där så jättemycket. Vår lilla hade helt andra vakentider än resten av barnen, så när de träffades på fm (vilket var typ alltid) passade det ej oss. Vi bor ju på landet också, så risken är ju att man blir ganska isolerad. Nu hoppas jag att mannen får ledigt hela sommarlovet så har vi iaf sällskap av varandra hemma.

Har nån slags bild av hur mycket vi ska hinna fixa i huset och på gården... Känner att det är ganska stooor risk för att den bilden kommer att raseras!

Vi kan väl sätta ihop en egen mammagrupp på BB!
  • Smilla80
    Elenic skrev 2016-02-05 08:29:25 följande:

Men såååååå enig! Alltså, offentlig amning eller offentlig matning av bebis - what's the difference! Tycker isf att det är äckligare med vuxna människor som sitter och äter och smaskar på typ tunnelbana och bussar... Eller som sörplar kaffe på caféer. Bröst är naturligt och normalt, och att bebisar äter från dem är sånt som vår art gör liksom. Det är däremot INTE normalt att fylla dem med silikon, exponera dem i allsköns sammanhang etc. men det är det ingen som reagerar på. Blir galen!

Ska bli intressant att se vad min make tycker om det här när det väl är dags... Han är ju inte pappa sen tidigare och är en sån som tycker att offentlig amning är lite weird. Är rätt övertygad om att han kommer ändra sig dock. ;) (Och gör han inte det så är det hans problem, jag kommer amma offentligt så länge mina barn ammas, så det så!)

Eller huuuur!! Håller med...tokig värd vi lever i!
Svar på tråden Marsbebis 2016