• Anonym (Ellinor)

Varför går jag inte ner i vikt?

Hej,

jag har försökt gå ner i vikt i 6 månader men går bara upp... jag äter ganska lite och promenerar med min hund varje dag.

vad gör jag för fel? vill bara dö...

jag är 169cm och väger 97kilo....

har varit hos läkaren och är ganska frisk förutom högt blodtryck..

snälla ge mig tips.

• Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?
  • Anonym (Mr Kreosot)

Testa periodisk fasta. Det är egentligen avsett att främja hälsan och inte viktnedgång, men det har visat sig att många går ner i vikt.

5:2 är mest känd, men man blir tyvärr lite asocial under fastedagarna eftersom man inte kan äta vettigt både till lunch och tillsammans med familjen på kvällen.

Jag har kört 16:8-metoden ett tag (alla dagar i veckan), och den passar mig perfekt. Jag äter bara mellan 12-20 (man kan välja andra timmar). Jag vägde några kilo över min idealvikt, och nu ligger jag strax under. Poängen är att man under 16 timmar per dygn (i sträck!) inte äter eller dricker något som innehåller energi. Vatten är bäst, svart kaffe och te är också OK. Ät dig mätt en gång om dagen, men inte proppmätt! Jag räknar inte kalorier, men försöker åtminstone tänka på att inte stoppa i mig för mycket onyttgheter under mitt "ät-fönster".
    Man behöver inte proppa i sig massor precis innan fastan ska börja, och det går utmärkt att motionera i slutet av 16-timmarsfastan (det är faktiskt den bästa tidpunkten om man vill bränna fett).

• Anonym (korvspad)

Vad har du ätit idag TS?

• Anonym (Mr Kreosot)
    Anonym (Ellinor) skrev 2015-08-11 22:38:44 följande:

Vårdcentralen testade allt, jag va frisk förutom blodtrycket. Jag dricker bara oboy 2 gånger om dagen. Men vad är LCHF? Jag får googla det.

Sluta dricka Oboy och Mjölk! Drick vatten! Man ska äta och dricka för att man är hungrig eller törstig, inte för att det är gott eller att man är sugen!
    Ta en rå morot och knapra på om du absolut måste stoppa något i munnen.
  • Anonym (Ellinor)

Har

Anonym (korvspad) skrev 2015-08-11 22:43:01 följande:

Vad har du ätit idag TS?

till frukost åt jag två paket bacon och 2ägg med en rostad macka med ost. ett glas oboy.

till lunch åt jag pasta med skinksås.

jag åt två bananer till mellanmål.

sen till middag åt jag köttbullar och en påse pulvermos.

sen till kvällsmat har jag ätit 4 rost mackor med ost. med 2 glas oboy. kommer nog ta två bananer innan jag lägger mig

.

jag äter mycket frukt och nyttig bra mat. men det är kanske oboyen som ställer till det?
  • Anonym (Kolla)
    Anonym (Ellinor) skrev 2015-08-11 22:38:44 följande:

Vårdcentralen testade allt, jag va frisk förutom blodtrycket. Jag dricker bara oboy 2 gånger om dagen. Men vad är LCHF? Jag får googla det.

Oj..dessvärre måste du nog läsa på väldigt om vad livsmedel innehåller. Skippa oboyen!!!! Bums! Jag dricker tex bara juice på helgen, om den är köpt, jag gör jag egen apelsin juice kan jag även dricka på vardagarna. Men precis som oboy så hinnehåller köpt juice i princip bara socker.

Du måste verkligen, verkligen, verkligen plugga på vad maten du äter innehåller! Och byta ut den till ett bättre alternativ.

LCHF är mat som fokuserar på att kroppen ska bli mätt på fett (normal mängd) och inte socker.. Kroppen blir beroende av att leva på socker, ett socker beroende. Energin som kroppen tar upp av att dricka tex oboy ger ingenting eller väldigt kort verkan, de betyder att du blir snabbare hungrig. Lever kroppen på fett så får du ut mer energi och kroppen lever längre på det.

Du måste helt enkelt läsa på.
  • Anonym (Ellinor)

Jag ska läsa på om LCHF, tack för tipsen allihop!!

Anonym (Kolla) skrev 2015-08-11 22:48:32 följande:

Oj..dessvärre måste du nog läsa på väldigt om vad livsmedel innehåller. Skippa oboyen!!!! Bums! Jag dricker tex bara juice på helgen, om den är köpt, jag gör jag egen apelsin juice kan jag även dricka på vardagarna. Men precis som oboy så hinnehåller köpt juice i princip bara socker.

Du måste verkligen, verkligen, verkligen plugga på vad maten du äter innehåller! Och byta ut den till ett bättre alternativ.

LCHF är mat som fokuserar på att kroppen ska bli mätt på fett (normal mängd) och inte socker.. Kroppen blir beroende av att leva på socker, ett socker beroende. Energin som kroppen tar upp av att dricka tex oboy ger ingenting eller väldigt kort verkan, de betyder att du blir snabbare hungrig. Lever kroppen på fett så får du ut mer energi och kroppen lever längre på det.

Du måste helt enkelt läsa på.

• Anonym (Elisabeth)

Jag gick ner 20 kg på 5 månader med LCHF. Vägde 82 kg och väger nu 62 kg. Skippa all stärkelse, socker, läsk, godis, potatis, ris, pasta, bröd och ät mycket grönsaker, kött/fisk/ägg/kyckling, smör, bearnaise, oliver, ost, såser, bär, grädde

• Anonym (Ellinor)

finns det inget lättare sätt än att börja någon konstig diet?

• Kapitalismen
    Anonym (Ellinor) skrev 2015-08-11 22:48:12 följande:

Har

till frukost åt jag två paket bacon och 2ägg med en rostad macka med ost. ett glas oboy.

till lunch åt jag pasta med skinksås.

jag åt två bananer till mellanmål.

sen till middag åt jag köttbullar och en påse pulvermos.

sen till kvällsmat har jag ätit 4 rost mackor med ost. med 2 glas oboy. kommer nog ta två bananer innan jag lägger mig

.

jag äter mycket frukt och nyttig bra mat. men det är kanske oboyen som ställer till det?

Det där är i kalorimängd nästan dubbelt så mycket som jag ätit idag och jag är en man som inte försöker gå ner i vikt.

Det där är för övrigt också långt mer än 2000 kalorier

Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?