• Anonym (Ellinor)

Varför går jag inte ner i vikt?

Hej,

jag har försökt gå ner i vikt i 6 månader men går bara upp... jag äter ganska lite och promenerar med min hund varje dag.

vad gör jag för fel? vill bara dö...

jag är 169cm och väger 97kilo....

har varit hos läkaren och är ganska frisk förutom högt blodtryck..

snälla ge mig tips.

• Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?
  • Anonym (Ellinor)

Tack så jätte mycket!

Anonym (angelica) skrev 2015-08-11 23:08:58 följande:

Jag tycker att det låter som att du äter för mycket, på din beskrivning av dagen. Du kan ju prova att äta mindre, tycker inte att du behöver sluta dricka oboy helt, men kanske bara till frukost?

Om jag hade haft tillgång till samma mat som dig idag så hade jag ätit:

Frukost (ca klockan 7): 1 ägg, en rostad macka med ost och oboy till.

Mellanmål (om behövs, ca klockan 10): en frukt, ev. risifrutti.

Lunch (ca klockan 13): Pasta med skinksås, en portion (för mig så skulle det vara två nävstorlekar med pasta och tillräckligt med skinksås till det.

Mellanmål (ca klockan 16): en banan och ev. vatten/te

Kvällsmat (ca klockan 19): Köttbullar (6 st) och pulvermos.

Jag hade själv inte ätit något efter det, men om jag kände för det, kanske en frukt eller bara en kopp te.

Jag går ofta efter mina nävar när jag mäter upp mat, inte för att jag behöver kontrollera hur mycket jag äter egentligen, men jag har insett att det ger ett ganska bra mått på var jag behöver/orka äta. Två nävstorlekar med grönsaker, en nävstorlek protein och en nävstorlek pasta/potatis och sen tillhörande sås om det finns sånt. När det inte är några grönsaker inblandade brukar jag ta mer...vet inte varför men det gör jag (lite olydig).

• EliseHjalmar

[quote=75627613][quote-nick]Anonym (korvspad) skrev 2015-08-11 23:04:55 följande:[/quote-nick]

Vad elak du är mot TS. Alla kan inte det är med mat och kalorier. Hen kanske åt mycket mer innan nu efter som hen säger att hen bantat i 6 mån. Isf är det ju jättebra?

Okej. Jag vet att det var kanske elakt, men det kändes konstlat. Och kanske det är så att detta är ett reducerat intag mot tidigare i hennes liv. Jag tycker det är konstigt att man kan ha missat att SOCKER är den stora boven o viktuppgång. OCH att DDT finns så otroligt mycket socker överallt. Som en stooor man på mitt jobb sa "jag ska dra ner lite på maten så jag äter inte mackor på em-fika längre. Tar hellre youghurt och müsli". Hej sockerbomb.

• HäckHäxan
    Anonym (Ellinor) skrev 2015-08-11 22:38:44 följande:
    Vårdcentralen testade allt, jag va frisk förutom blodtrycket. Jag dricker bara oboy 2 gånger om dagen. Men vad är LCHF? Jag får googla det.
    Oboy 2 gånger om dagen? Allvarligt, sluta drick oboy. Det är rena godiset och en sockerbomb. Fine om du skulle vilja belöna dig med ett glas oboy på lördagar som rent godis liksom. Men skall du gå ner så kan du inte dricka sån skit två gånger om dagen.
    Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
  • Mascaraklumpar
    Anonym (Ellinor) skrev 2015-08-11 23:08:02 följande:

Hur får man tag på en dietist?

Du ringer din vårdcentral bara och förklarar situationen. Antingen har de dietister anställda eller så kan de tala om var du ska vända dig.
  • HäckHäxan
    Anonym (Ellinor) skrev 2015-08-11 22:48:12 följande:
    Har

till frukost åt jag två paket bacon och 2ägg med en rostad macka med ost. ett glas oboy.
    till lunch åt jag pasta med skinksås.

jag åt två bananer till mellanmål.

sen till middag åt jag köttbullar och en påse pulvermos.
    sen till kvällsmat har jag ätit 4 rost mackor med ost. med 2 glas oboy. kommer nog ta två bananer innan jag lägger mig
    .
    jag äter mycket frukt och nyttig bra mat. men det är kanske oboyen som ställer till det?
    Hur får du i dig allt det där? Jag kan äta stora portioner ibland absolut, men 2 paket bacon, två ägg plus rostad macka och oboy till frukost Stekt ett paket bacon och två ägg och ett glas vatten, riv en morot till om så är, skit i oboyen och brödet.
  • Anonym (Ellinor)

Nu har jag bantat i 6 månader, innan så åt jag mycket mer

HäckHäxan skrev 2015-08-11 23:15:30 följande:

Hur får du i dig allt det där? Jag kan äta stora portioner ibland absolut, men 2 paket bacon, två ägg plus rostad macka och oboy till frukost Stekt ett paket bacon och två ägg och ett glas vatten, riv en morot till om så är, skit i oboyen och brödet.

• HäckHäxan
    Anonym (Ellinor) skrev 2015-08-11 23:17:45 följande:
    Nu har jag bantat i 6 månader, innan så åt jag mycket mer
    Nå jag förstår det nu när jag läst igenom tråden. Men gör som mascaraklumpar skriver. Kontakta en dietist. det skadar inte och de kan hjälpa till att göra matschema och annat, samt ha kolla på vad du äter och inte äter och utefter det göra matschemat så du ändå får i dig all näring.
  • Anonym (Ellinor)

okej, tack så mycket! gör det imorgo. men vad ska jag äta nu innan jag lägger mig?istöllet för 2 bananer

HäckHäxan skrev 2015-08-11 23:20:03 följande:

Nå jag förstår det nu när jag läst igenom tråden. Men gör som mascaraklumpar skriver. Kontakta en dietist. det skadar inte och de kan hjälpa till att göra matschema och annat, samt ha kolla på vad du äter och inte äter och utefter det göra matschemat så du ändå får i dig all näring.

• Anonym (angelica)
    Anonym (Ellinor) skrev 2015-08-11 23:22:07 följande:
    okej, tack så mycket! gör det imorgo. men vad ska jag äta nu innan jag lägger mig?istöllet för 2 bananer
    Man behöver inte äta precis innan man går och lägger sig, det är väl till och med något man avråds från om man vill gå ner i vikt?

Ta ett glas vatten :)
  • HäckHäxan
    Anonym (Ellinor) skrev 2015-08-11 23:22:07 följande:
    Drick vatten och ät en morot om du är hungrig.

Det är inte bra att äta såhär sent och absolut inte om du bantar. Så drick ett stort glas vatten och är en skalad morot långsamt så du får tugga riktigt ordentligt.

Nu är ju jag en tjockis själv och helt ätstörd och äter helt kallt när jag är hungrig, men så går jag inte på diet heller och den mängden mat du skrev innan för en dag är vad jag kan äta på två dagar och det är om jag äter duktigt och bra.

Vatten är förresten alltid bra att dricka även mellan målen.
Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?