• Anonym (Ellinor)

Varför går jag inte ner i vikt?

Hej,

jag har försökt gå ner i vikt i 6 månader men går bara upp... jag äter ganska lite och promenerar med min hund varje dag.

vad gör jag för fel? vill bara dö...

jag är 169cm och väger 97kilo....

har varit hos läkaren och är ganska frisk förutom högt blodtryck..

snälla ge mig tips.

• Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?
  • Anonym (Kolla)
    Mascaraklumpar skrev 2015-08-11 23:01:10 följande:

Metoder som LCHF tycker jag man kan testa om man har en viss baskunskap. Här finns det nog en viss risk att TS kommer tillbaka om sex månader och undrar varför hennes tänder börjat ramla ut när hon bara ätit fett och inte enda frukt eller grönsak på hela tiden.

Att få prata med en dietist och få hjälp med de mest grundläggande kunskaperna tror jag vore bättre i det här fallet.

För övrigt innehåller hemgjord apelsinjuice lika mycket socker som den köpta.

Absolut! Jag rekommenderar TS att läsa på. Hur gör du hemmagjord apelsin juice?
  • Mascaraklumpar
    Anonym (Kolla) skrev 2015-08-11 23:38:49 följande:

Absolut! Jag rekommenderar TS att läsa på. Hur gör du hemmagjord apelsin juice?

Med en vanlig citruspress, givetvis. Gör du på något annat sätt?
  • Anonym (Kolla)
    Mascaraklumpar skrev 2015-08-12 00:05:29 följande:

Med en vanlig citruspress, givetvis. Gör du på något annat sätt?

Nej samma här :) Jag må vara okunning jag med, trodde att hemmagjord juice inte innehöll samma mängd socker, undviker däremot eventuella tillsatser och det är ju bra.

FYI

Det är mycket trevligare med att ge en förklaring när man tillrättavisar än att enbart påpeka felet. Det blir en trevligare ton i kommentarsfältet på det sättet.
  • Jemp
    Anonym (Kolla) skrev 2015-08-12 00:52:30 följande:

Nej samma här :) Jag må vara okunning jag med, trodde att hemmagjord juice inte innehöll samma mängd socker, undviker däremot eventuella tillsatser och det är ju bra.

FYI

Det är mycket trevligare med att ge en förklaring när man tillrättavisar än att enbart påpeka felet. Det blir en trevligare ton i kommentarsfältet på det sättet.

Det beror väl på om man jämför med köpejuice med tillsatt socker eller sån som bara är gjord på färsk frukt.
  • jagärjagvemärdu
    Anonym (Ellinor) skrev 2015-08-11 22:48:12 följande:

Har

till frukost åt jag två paket bacon och 2ägg med en rostad macka med ost. ett glas oboy.

till lunch åt jag pasta med skinksås.

jag åt två bananer till mellanmål.

sen till middag åt jag köttbullar och en påse pulvermos.

sen till kvällsmat har jag ätit 4 rost mackor med ost. med 2 glas oboy. kommer nog ta två bananer innan jag lägger mig

.

jag äter mycket frukt och nyttig bra mat. men det är kanske oboyen som ställer till det?
    Du äter extremt onyttigt! Skippa kolhydraterna (pasta, potatis, ris, mackor osv). Satsa på portioner med mycket grönsaker och kött. Jag håller inte med om att du ska sluta äta frukt, frukt ÄR nyttigt. Visst det innehåller FRUKTsocker men det är fortfarande inte onyttigt. Hur många personer är egentligen överviktiga som äter en massa frukt?
  • mumsigmuffin

Jag skulle vilja tipsa om att gå med i Viktväktarna där du får äta all mat - men inte alltid. Varje livsmedel har ett visst antal poäng. Du får dagliga poäng tilldelade, hur många beror på hur mycket du ska gå ner, ålder, längd, vikt och hur mycket du rör dig. Man lär sig att planera sitt matintag under dagen och jag föredrar att väga och mäta all mat för då ser man exakt hur många poäng maten "kostar" dig. Om man endast uppskattar med ögonen hur mycket maten väger så blir det faktiskt nästan alltid fel.

En viktnedgång ska vara permanent och då krävs det att man ändrar sitt förhållande till mat för att man inte ska gå upp i vikt igen. Genom att det inte finns några förbud så kan man alltid unna sig oboy eller vad man nu tycker om, bara att man får planera matintaget beroende på hur många poäng man har kvar den dagen och veckan.

Läs mer på Viktväktarnas hemsida. Jag är supernöjd med VV iaf! :)

• Anonym (Mindre!)

Har

till frukost åt jag två paket bacon och 2ägg med en rostad macka med ost. ett glas oboy.

sen till kvällsmat har jag ätit 4 rost mackor med ost. med 2 glas oboy. kommer nog ta två bananer innan jag lägger mig

.

jag äter mycket frukt och nyttig bra mat. men det är kanske oboyen som ställer till det?

Jag äter lika mycket under en hel dag som du äter till frukost. Halvera ditt matintag och sluta äta vitt bröd. Drick vatten. Spring istället för att gå en av motionsrundorna.
  • Anonym (Kolla)
    Anonym (Mindre!) skrev 2015-08-12 12:25:58 följande:

Jag äter lika mycket under en hel dag som du äter till frukost. Halvera ditt matintag och sluta äta vitt bröd. Drick vatten. Spring istället för att gå en av motionsrundorna.

Håller med, men är man tung så är det bättre men promenader tills några kilon har försvunnit. Bättre för kroppen så det inte belastar ben och rygg :)
  • Anonym (M)
    Har

.
    Beroende på mängder blir ca 2500 - 3000 kalorier när jag lägger in det i Viktklubbs loggbok. Frukosten är ca 900 kalorier och totalt blir dina mellanmål + kvällsmål ca 1200 kalorier.

Halvera frukosten och mellanmål/kvällsmål, plus skippa all Oboy - drick vatten istället. Byt ut brödet mot grovt fullkornsbörd och pulvermoset mot fullkornsris, potatis eller fullkornspasta. Då kommer du ner i ca 1500 kalorier och kommer gå ner i vikt.
  • Anonym (sekt)
    Anonym (Kolla) skrev 2015-08-11 22:33:28 följande:

Kolla upp din sköldkörtel, om du har för låg funktion (låg ämnesomsättning). Se över om du har PCOS som också är en hormonrubbning.

Vet inte vad du äter men små portioner är bra, men det är frågan om vad du äter. All livsmedel innehåller i princip socker, uteslut ALL socker! Vi snackar om mjölksocker, fil yougurt, marmelad, ketchup, oboy, sylt etc etc, det du inte tror innehåller socker gör nog det. All färdig mat som färdiga såser, allt i burk, allt som

Köps och inte tillagas. Sen kan ju även mjölkprotein göra det svårt att gå ner i vikt.

Har du testat LCHF tex? Titta på kostdoktorn.se så kan du få bra tips!

Den där LCHF propagandan kan du köra upp någonstans då det inte är hälsosamt för någon i långa loppet!
Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?