• Anonym (Ellinor)

Varför går jag inte ner i vikt?

Hej,

jag har försökt gå ner i vikt i 6 månader men går bara upp... jag äter ganska lite och promenerar med min hund varje dag.

vad gör jag för fel? vill bara dö...

jag är 169cm och väger 97kilo....

har varit hos läkaren och är ganska frisk förutom högt blodtryck..

snälla ge mig tips.

• Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?
  • Anonym (Du skojar)

Två paket bacon? Då får du inte äta något mer än det den dagen om du ska gå ner i vikt.
    Och det är en dålig diet. 

• Anders 386

Jag tror du behöver en "metod" för att gå ner i vikt, nåt som får dig att ta kontrollen över ditt ätande. Sen är det inte jättenoga vilken metod, det viktiga är att du får ett styrinstrument..

tex LCHF, periodisk fasta, eller VLCD, eller kanske viktväktarna.

Jag valde LCHF och är skitnöjd med det, men periodisk fasta är ju väldigt "inne" nu. Men vill man ha en kickstart så varför inte VLCD i tre veckor så du kommer igång.

• SpanskaFlugan
    Anders 386 skrev 2015-08-13 15:18:37 följande:
    Mycket frukt blir massor av socker - det är inte alls nyttigt, betrakta frukt mer som en söt efterrätt.

Oboyen är väl det första som ska bort helt och hållet, det är att betrakta som godis. nästa som ska bort helt är bananerna och frukten.)
    Jag tror inte TS är seriös i sin frågeställning men ditt inlägg måste jag svara på. 

Frukt är inte godis, oavsett vad 80-talets tandläkare försökte slå i oss. Att jämföra ett äpple med en söt efterrätt är bara fel. Det finns inga likheter i hur en NORMAL människa reagerar på fruktsockret i ett äpple och på det vita, raffinerade sockret i en glass eller chokladkaka. Frukt innehåller inte "massor" med socker, i alla fall inte om du jämför med majoriteten av andra livsmedel tillgängliga. Vill man ha ett mellanmål som är nyttigt, kalorisnålt och håller en mätt ett litet tag är en frukt ett bra val. Att försöka få folk att tro att det är onyttigt att äta frukt är bara kontraproduktivt. 

Bananer är lite annorlunda eftersom det är väldigt energitäta, men att äta en banan tll mellanmål är ändå oändligt mycket bättre än att äta en risifrutti, eller en kanelbulle vilket ofta är det som folk står och väljer mellan. Och för många känns det även bättre att äta en banan än att äta 5 mandlar som verkar vara LCHF gängets favorit. 
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • Zadre
    jagärjagvemärdu skrev 2015-08-12 01:33:45 följande:
    Du äter extremt onyttigt! Skippa kolhydraterna (pasta, potatis, ris, mackor osv). Satsa på portioner med mycket grönsaker och kött. Jag håller inte med om att du ska sluta äta frukt, frukt ÄR nyttigt. Visst det innehåller FRUKTsocker men det är fortfarande inte onyttigt. Hur många personer är egentligen överviktiga som äter en massa frukt?
    Nja, mycket onyttigt fruktsocker och väldigt lite vitaminer i dagens hård"avlade" frukter. Som exempel så är det knappt hälften kh och mer än dubbelt så mycket C-vitamin i paprika än i en apelsin så jag vet vad jag väljer om jag skulle bli sugen på nåt mellanmål.
    Anonym (sekt) skrev 2015-08-12 13:07:00 följande:
    Den där LCHF propagandan kan du köra upp någonstans då det inte är hälsosamt för någon i långa loppet!

Det är bra ycket hälsosammare än den fettfria och kolhydratstinna dieten som de senaste decennierna skapat skenande övervikt och ökat hjärt- kärlsjukdomarna. Mättat fett är bra för kroppen och är det kroppen behöver.
    Och jag säger inte att alla ska äta LCHF, däremot så bör folk dra ner på kolhydraterna och inte vara så rädda för riktigt fett så som smör och grädde.

TS. Att gå ner i vikt tar tid. Det finns ingen quickfix. Du vill gå ner i vikt utan att behöva krångla med nån "konstig diet". Tyvär är det så att viktnedgång är 80% - 90% kost. Med LCHF så kan du sitta på soffan hela dagen, äta dej mätt utan att bry dej om kalorier och ÄNDÅ gå ner i vikt (generellt sett. En del har hormoniella problem som fuckar upp mättnaden och andra saker, men generellt sett är det så). Men om du inte vill prova LCHF så är det fortfarande KOSTEN det handlar främst om när man ska gå ner i vikt och inte så mycket att röra på sej (det hjälper men man går inte ner i vikt även om man tränar om man fortfarande äter en massa skit). Och kalorier in/kalorier ut är en seglivad myt.
  • Anonym (Också mullig)

Sover du  bra? jag gick ner i vikt en sommar då jag fick vila ordentligt. Åt ryvita knäckebröd med smör och makrill  med  tomatsås, kycklingben jag värmde,  riskakor och mörk choklad. Samt C vitamin brus & kokos yoghurt som dryck nästan dagligen.
    Och det funkade. Nu har jag problem med vikten igen.
    Är det någon som vet hur pass onyttiga chilinötter är? sådana som man kan köpa på coop för 27 kr.. det känns som vad jag än äter så är det onyttigt.
    Äter jag frukt, för mycket socker. Äter jag nötter, för mycket fett! att bara äta kött och grönsaker blir dyrt i längden om man inte äter gris.
    Potatis är lika med kolhydrater som man ska dra ner på som tjock.
    Salta pinnar innehåller en massa palmolja och har inga näringsämnen.
    Är för övrigt känslig för mjölkprotein. Kan dock inte utesluta det skulle göra min tillvaro ännu fattigare, är arbetslös. Hur har någon råd att vara mjölkprotein allergiker? vad ska man leva på? vatten och soja yoghurt?
    Jag har inte råd att ha dieten som funkade för min viktminskning förut i längre sikt, då makrill i tomatsås inte är billigt. Och så kan jag inte längre dricka vanlig yoghurt.  Står på kö till sömnapnè utredning också, just pga att jag snarkar och har vaknat förut mitt i natten av att jag inte har andats och fått andnings uppehåll.
    Kanske du har sömnapné också? det kan också påverka.

Jag är 165cm och väger 91kg.

• saralainn

Jag förstår att det inte är lätt med kaloriräkning etc, men för att du ska få ett hum om hur många kalorier din nedan beskrivna dag innehåller, så kan du se här:

till frukost åt jag två paket bacon och 2ägg med en rostad macka med ost. ett glas oboy.

2 paket bacon: 600 kcal, 2 ägg: 300 kcal, macka; ca 150 kcal, Oboy: ca 150 kcal
    Bara din frukost är nästan 1400 kcal!!Förvånad

till lunch åt jag pasta med skinksås.

Ca 400 kcal!

jag åt två bananer till mellanmål.
    Ca 200 kcal!

sen till middag åt jag köttbullar och en påse pulvermos.
    Ca 400 kcal!

sen till kvällsmat har jag ätit 4 rost mackor med ost. med 2 glas oboy. kommer nog ta två bananer innan jag lägger mig
    Mackor: 600 kcal, Oboy 300 kcal, bananer 200 kcal!

Så, om vi nu lägger ihop alla kalorier på dagens mål landar vi på ungefär, svindlande: 3500 kcal!
    Och mycket, MYCKET av det ovan är ju bara en massa socker!!! Rostmackor, oboy, banan etc.... 

En kvinna i din ålder samt längd och som inte tränar massor, bör absolut inte äta mer än 1500 kcal. 

Och, en sak som skrämmer mig lite; det verkar som du äter absolut inga grönsaker heller. Du måste göra en helomvändning vad gäller din kost. för om du fortsätter så här så kommer nog dina blodvärden att snabbt ändras till det sämre, och du löper risk att ev få typ 2 diabetes etc. 

Be din husläkare om hjälp, jag tror du skulle behöva få träffa en dietist som kan hjälpa dig!

Lycka till!

• Anonym (Också mullig)

kan tipsa om surkål, från polen. Det älskar jag och gör att jag mår toppen. Av grönsaker.

• tobbe01

Om man äter två paket bacon till frukost och tycker det är normalt så har man en lång väg att gå till viktminskning. Kanske Viktväktarna är en bra idé? De har väl en pedagogisk ingång där de talar med lärda på latin och med bönder på bönders språk?

• Anonym (Ellinor)

Vad elaka ni är. Om ni tycker att det jag äter är mycket så skulle ni inte tro på vad jag åt innan.

• aztec
    Anonym (Ellinor) skrev 2015-08-16 14:10:41 följande:

Vad elaka ni är. Om ni tycker att det jag äter är mycket så skulle ni inte tro på vad jag åt innan.

Du ÄTER mycket. Inget elakt med att säga det till dig.
  • Anonym (Ellinor)

Många har kallat mig korkad och obildad.

aztec skrev 2015-08-16 14:16:40 följande:

Du ÄTER mycket. Inget elakt med att säga det till dig.

• elinka

Om du tycker två glas oboy om dagen är lite, så äter du alldeles för mycket.... 2000 kalorier om dagen är på tok för mycket, du har massor med fettreserver så du behöver knappt äta något alls speciellt inte socker, Inget socker alls...

• Anonym (ererer)
    Anonym (Ellinor) skrev 2015-08-11 22:48:12 följande:

Har

till frukost åt jag två paket bacon och 2ägg med en rostad macka med ost. ett glas oboy.

till lunch åt jag pasta med skinksås.

jag åt två bananer till mellanmål.

sen till middag åt jag köttbullar och en påse pulvermos.

sen till kvällsmat har jag ätit 4 rost mackor med ost. med 2 glas oboy. kommer nog ta två bananer innan jag lägger mig

.

jag äter mycket frukt och nyttig bra mat. men det är kanske oboyen som ställer till det?
    Det är inte konstigt att du inte går ner när du äter som du gör. Inget av det du rabblade upp är nyttigt. (förutom banan då men det är 100 kcal i en banan och äter du 4 bananer på en dag är du alltså uppe i 400 kcal på bara det.) Skippa oboy och rostade mackor helt! Pulvermos med! Skulle aldrig ta in det i mitt hem ens!
  • solros68

Det kan kännas hårt att höra att man har fel och då upplever du att folk är elaka. Men du behöver ruskas om. Det du äter är väldigt fel. Din kropp mår inte bra att äta det. Jag har varit kraftigt överviktig(fet) och vet att det är jobbigt men ge inte upp! Och tänk mer att du ska ändra livsstil än att du ska banta.

• hej10
    Anonym (Ellinor) skrev 2015-08-11 23:09:20 följande:

Vad ska jag äta? Har inte bra koll på detta.

Du ska äta potatis och rotfrukter och grönsaker. Fisk och kött som du tillagar själv, helst kyckling och inte nöt eller gris. Gärna linser,bönor,kikärtor mm. Ägg också. Ät lite mjölkprodukter bara.

Inte färdig mat. Inte saft, oboy,riskakor,bröd,pålägg. Inte godis, chips,natur godis eller popcorn. Inte marmelad, inte nutella, inte kakor eller bullar. Inte risifrutti eller fruktyoghurt, smaksatt kvarg mm.

Är det någon mer mat du funderar på?
  • Zadre
    Anonym (Ellinor) skrev 2015-08-16 14:10:41 följande:

Men tar du till dej nånting av det folk skriver?
    Du vill gå ner i vikt och då är det en kostförändring som gäller. Som du skriver så ställer oboyen till det till viss det så bort med den. Men det är inte det enda.
    Folk skriver att du äter för mycket och att 2000 kalorier är alldeles för mycket. Jag säger att det beror på VAR kalorierna kommer ifrån för en kalori är inte en kalori och om 2000 kalorier är för mycket beror HELT OCH HÅLLET på VAD du äter.

Jag och ett par till rekommenderar LCHF eller annan ketogen kost, vilket faktiskt funkar (och nej, mättat fett är inte farligt), och andra anser att du ska tänka på kalorierna och då är det andra premisser som gäller.
    Men oavsett hur du väljer att äta, kolhydratbaserad kost eller en ketogen kost, så måste du sätta dej in i hur den kosthållning du väljer fungerar och rätta dej därefter. Nån snabbfix finns inte. Det som du skrev i tråden att du ätit en dag funkar inte oavsett vilken väg du väljer.
  • Anonym (Kolla)

Det jag har sagt hela tiden är att läs på! Googla på det folk har berättat och lär dig om mat! Det är krävande och jobbigt, men det behöver du för att kunna få en hälsosam livsstil. Alltså vet vad du stoppar i dig. En korv med bröd tex är inte bara korv med bröd, allt du äter reagerar kroppen på.

Det verkar som att du sitter på lite kunskap om mat. Kanske finns det en kurs du kan läsa på medborgarskolan eller liknande, jag gick en för flera år sedan tillexempel. Eller köp en kokbok med bra mat och börja enkelt.

Människor här på FL har alla olika erfarenheter, inget är mer rätt än det andra, så läs på och skapa dina egna erfarenheter så du vet vad som passar bäst för dig.

Lycka till!

• klyban
    Anonym (Ellinor) skrev 2015-08-16 14:21:33 följande:
    Många har kallat mig korkad och obildad.

Det kan ha med att göra, att du är helt clueless i vad du stoppar i dig.

Vad du än gör i framtiden, om du ska välja någon diet eller typ av fasta.
    Så måste du läsa upp dig, i det du ska välja.
    Då det vanligaste felet gör när man kör en diet.
    Är att man inte förstår den och äter fel, och man får ingen viktminskning utan tom kanske en viktökning.

Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?