• Anonym (Ellinor)

Varför går jag inte ner i vikt?

Hej,

jag har försökt gå ner i vikt i 6 månader men går bara upp... jag äter ganska lite och promenerar med min hund varje dag.

vad gör jag för fel? vill bara dö...

jag är 169cm och väger 97kilo....

har varit hos läkaren och är ganska frisk förutom högt blodtryck..

snälla ge mig tips.

• Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?
  • xxxxBOYxxxx
    Anonym (Ellinor) skrev 2015-08-11 22:48:12 följande:

Har

till frukost åt jag två paket bacon och 2ägg med en rostad macka med ost. ett glas oboy.

till lunch åt jag pasta med skinksås.

jag åt två bananer till mellanmål.

sen till middag åt jag köttbullar och en påse pulvermos.

sen till kvällsmat har jag ätit 4 rost mackor med ost. med 2 glas oboy. kommer nog ta två bananer innan jag lägger mig

.

jag äter mycket frukt och nyttig bra mat. men det är kanske oboyen som ställer till det?

Inte konstigt att du inte går ner för det där var inte nyttigt någonstans. Du kan ju börja med att äta mer näringsrika råvaror som inte innehåller massa onödiga mängder mättade fetter och socker
  • Anonym (Kolla)
    Anonym (sekt) skrev 2015-08-12 13:07:00 följande:

Den där LCHF propagandan kan du köra upp någonstans då det inte är hälsosamt för någon i långa loppet!

Och varför ska du vara otrevlig? Är det verkligen nödvändigt? Det skapar en sån förbaskad otrevligt stämning med såna kommenterar som såna som du vräker ur sig. Det gynnar ingen!!

Jag ställde en fråga till TS och rekommenderade en sida på internet som är så mycket mer än bara LCHF snack. Jag rekomenderar TS att läsa på och lära sig om mat! Sen vad TS väljer, är helt upp till henne, efter hon har läst på och har kunskapen att välja!
  • Primmeling

Har

till frukost åt jag två paket bacon och 2ägg med en rostad macka med ost. ett glas oboy.

sen till kvällsmat har jag ätit 4 rost mackor med ost. med 2 glas oboy. kommer nog ta två bananer innan jag lägger mig

.

jag äter mycket frukt och nyttig bra mat. men det är kanske oboyen som ställer till det?
    Du äter jättemycket, onyttigt och alldeles för många kalorier. Äter själv inte särskilt bra men inte så dåligt som det du beskriver.
    Mitt tips som inte är extremt åt något håll:

Ät två ägg och en rostmacka till frukost. Te, kaffe eller vatten till.

Ät en stor sallad med mycket protein typ tonfisk eller räkor till lunch.

Avocado, liiite nötter eller en proteinbar till mellis.

Ät tex fisk med lite ris eller potatis med en stor sallad till middag. Inget senare på kvällen! Och inget annat att dricka än vatten, kaffe, te eller örtte.

Det går du ner i vikt på!
  • Primmeling

Fyra bananer per dag ger mer kalorier än en Big Mac. Fyra banamer ger ca 600 kalorier och en Big Mac ca 540. Just saying. Och energin är enbart kolhydrater. Inget fett eller protein. Sen är bananer nyttigt och innehåller vitaminer och mineraler så är du galen i bananer, ät en banan då och då men knappast oftare om du nu vill gå ner i vikt.

• Anonym (Oj)
    Anonym (angelica) skrev 2015-08-11 23:08:58 följande:

Jag tycker att det låter som att du äter för mycket, på din beskrivning av dagen. Du kan ju prova att äta mindre, tycker inte att du behöver sluta dricka oboy helt, men kanske bara till frukost?

Om jag hade haft tillgång till samma mat som dig idag så hade jag ätit:

Frukost (ca klockan 7): 1 ägg, en rostad macka med ost och oboy till.

Mellanmål (om behövs, ca klockan 10): en frukt, ev. risifrutti.

Lunch (ca klockan 13): Pasta med skinksås, en portion (för mig så skulle det vara två nävstorlekar med pasta och tillräckligt med skinksås till det.

Mellanmål (ca klockan 16): en banan och ev. vatten/te

Kvällsmat (ca klockan 19): Köttbullar (6 st) och pulvermos.

Jag hade själv inte ätit något efter det, men om jag kände för det, kanske en frukt eller bara en kopp te.

Jag går ofta efter mina nävar när jag mäter upp mat, inte för att jag behöver kontrollera hur mycket jag äter egentligen, men jag har insett att det ger ett ganska bra mått på var jag behöver/orka äta. Två nävstorlekar med grönsaker, en nävstorlek protein och en nävstorlek pasta/potatis och sen tillhörande sås om det finns sånt. När det inte är några grönsaker inblandade brukar jag ta mer...vet inte varför men det gör jag (lite olydig).

Oj det där du föreslår är ju sjukt mycket mat.
  • AlexandraR

Har

.

Kvinna! Du äter ca 3785 kcal! Det är inte ett dugg nyttigt. Läs på om LCHF eller liknande. Snacka om att leve i förnekelse!
  • tobbe01

Har

.

jag äter mycket frukt och nyttig bra mat. men det är kanske oboyen som ställer till de
    Ja du det är nog Oboyen. Sluta med den så blir du smal som en vidja. Kanske säger bara KANSKE skulle du överväga att minska ned baconintaget vid frukost till ETT paket..................eller så inte. Lycka till
  • Lena

Jemp: juice får inte ha tillsatt socker då kallas den nektar istället

• Anonym (angelica)
    Anonym (Oj) skrev 2015-08-12 23:30:15 följande:
    Oj det där du föreslår är ju sjukt mycket mat.
    Jag utgick ifrån vad TS verkar känna att hon behöver, det är enklare att ta små steg än stora ibland. Jag hade inte ätit några mellanmål alls med sån typ av mat till lunch och frukost eftersom det mättar rejält.
  • mamaleona

Ellinor. är du verkligen på allvar seriös här så är jag det också. Du kan inte gå ner med den där mängden föda, det är fakta. Det är enorma mängder det du äter. Skulle leva 3-4-5 dgr på detdär. Ngr exempel:
    byt ut rostbröd vid frukost till rågbröd, stek ev 2-3 skivor bacon o ta ett kokt ägg, lägg på gurka o tomat på brödet o drick MJÖLK. Ta en sallad som lunch, mycket grönsaker och till det lax, tonfisk, höna el kött. Drick vatten. Som mellanmål en frukt. Middagen vanlig husmanskost (ex mos o köttbullar ngr stycken men fyll halva tallriken med sallad el ugnsgrönsaker). Inför natten ex kvarg med bär /mysli. Drick 2-3liter vatten, den biten är oerhört viktig. 
    Gick själv ner 12 kilo mars-maj. Hållit det över sommaren o skalll nu satsa på 3 kilo till.Min en normal dag kan se ut såhär
    frukost: naturell yougort, egenlagad mysli, osockrad apelsinjuice
    lunch: sallad el ev 2 rågbröddsmörgåsar
    middag: vanlig mat ex lax potatis gräddfilssås mjölk
    kvällsbit: kvarg med mysli el bär, ELLER en banan ELLER en proteinshake
    Proteindelen är jätteviktig - väger du ex 90kilo bör du få i dig 90g rent protein /dygn. Lika viktig är vatten, man skall dricka 2-3 liter varje dag. 

Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?