• Anonym (Ellinor)

Varför går jag inte ner i vikt?

Hej,

jag har försökt gå ner i vikt i 6 månader men går bara upp... jag äter ganska lite och promenerar med min hund varje dag.

vad gör jag för fel? vill bara dö...

jag är 169cm och väger 97kilo....

har varit hos läkaren och är ganska frisk förutom högt blodtryck..

snälla ge mig tips.

• Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?
  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Ellinor) skrev 2015-08-11 22:59:29 följande:

finns det inget lättare sätt än att börja någon konstig diet?

Det är inget enkelt sätt att gå ner vikt på. Det är ingen quickfix. Du har inte satt på dig den här vikten på 1 dag. Eller hur? 

Antingen kör du en diet eller så halverar du dina kalorier. Men det är också en diet. Du måste göra en koständring! 
  • Mascaraklumpar
    Anonym (Kolla) skrev 2015-08-11 22:48:32 följande:

Oj..dessvärre måste du nog läsa på väldigt om vad livsmedel innehåller. Skippa oboyen!!!! Bums! Jag dricker tex bara juice på helgen, om den är köpt, jag gör jag egen apelsin juice kan jag även dricka på vardagarna. Men precis som oboy så hinnehåller köpt juice i princip bara socker.

Du måste verkligen, verkligen, verkligen plugga på vad maten du äter innehåller! Och byta ut den till ett bättre alternativ.

LCHF är mat som fokuserar på att kroppen ska bli mätt på fett (normal mängd) och inte socker.. Kroppen blir beroende av att leva på socker, ett socker beroende. Energin som kroppen tar upp av att dricka tex oboy ger ingenting eller väldigt kort verkan, de betyder att du blir snabbare hungrig. Lever kroppen på fett så får du ut mer energi och kroppen lever längre på det.

Du måste helt enkelt läsa på.

Metoder som LCHF tycker jag man kan testa om man har en viss baskunskap. Här finns det nog en viss risk att TS kommer tillbaka om sex månader och undrar varför hennes tänder börjat ramla ut när hon bara ätit fett och inte enda frukt eller grönsak på hela tiden.

Att få prata med en dietist och få hjälp med de mest grundläggande kunskaperna tror jag vore bättre i det här fallet.

För övrigt innehåller hemgjord apelsinjuice lika mycket socker som den köpta.
  • EliseHjalmar

Men allvarligt? Du försöker ju bara provocera och skapa debatt. Med det dagliga matintaget kan ingen-INGEN- inbilla sig att man går ner i vikt. Snarare väldigt förståeligt att du står still eller går upp.

• Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Ellinor) skrev 2015-08-11 22:48:12 följande:

Har

till frukost åt jag två paket bacon och 2ägg med en rostad macka med ost. ett glas oboy.

till lunch åt jag pasta med skinksås.

jag åt två bananer till mellanmål.

sen till middag åt jag köttbullar och en påse pulvermos.

sen till kvällsmat har jag ätit 4 rost mackor med ost. med 2 glas oboy. kommer nog ta två bananer innan jag lägger mig

.

jag äter mycket frukt och nyttig bra mat. men det är kanske oboyen som ställer till det?

Det verkar mer som du äter mycket fett OCH kolhydrater. Du kommer snarare gå upp i vikt.

Pulvermos NEJ

Pasta MYCKET kolhydrater

oboy SOCKER

banan SOCKER

4 rostmackor? Du måste skämta....

• Anonym (Elisabeth)

Nu skriver jag inget mer då du uppenbarligen är ett litet troll.. 

• Anonym (korvspad)
    EliseHjalmar skrev 2015-08-11 23:02:10 följande:

Men allvarligt? Du försöker ju bara provocera och skapa debatt. Med det dagliga matintaget kan ingen-INGEN- inbilla sig att man går ner i vikt. Snarare väldigt förståeligt att du står still eller går upp.

Vad elak du är mot TS. Alla kan inte det är med mat och kalorier. Hen kanske åt mycket mer innan nu efter som hen säger att hen bantat i 6 mån. Isf är det ju jättebra?
  • Anonym (korvspad)
    Anonym (Elisabeth) skrev 2015-08-11 23:02:47 följande:

Nu skriver jag inget mer då du uppenbarligen är ett litet troll.. 

Vad elakt skrivet till någon som kanske bara är okunnig...
  • Anonym (Ellinor)

Hur får man tag på en dietist?

Mascaraklumpar skrev 2015-08-11 23:01:10 följande:

Metoder som LCHF tycker jag man kan testa om man har en viss baskunskap. Här finns det nog en viss risk att TS kommer tillbaka om sex månader och undrar varför hennes tänder börjat ramla ut när hon bara ätit fett och inte enda frukt eller grönsak på hela tiden.

Att få prata med en dietist och få hjälp med de mest grundläggande kunskaperna tror jag vore bättre i det här fallet.

För övrigt innehåller hemgjord apelsinjuice lika mycket socker som den köpta.

• Anonym (angelica)
    Anonym (Ellinor) skrev 2015-08-11 22:59:29 följande:
    finns det inget lättare sätt än att börja någon konstig diet?
    Jag tycker att det låter som att du äter för mycket, på din beskrivning av dagen. Du kan ju prova att äta mindre, tycker inte att du behöver sluta dricka oboy helt, men kanske bara till frukost?

Om jag hade haft tillgång till samma mat som dig idag så hade jag ätit:

Frukost (ca klockan 7): 1 ägg, en rostad macka med ost och oboy till.

Mellanmål (om behövs, ca klockan 10): en frukt, ev. risifrutti.

Lunch (ca klockan 13): Pasta med skinksås, en portion (för mig så skulle det vara två nävstorlekar med pasta och tillräckligt med skinksås till det.

Mellanmål (ca klockan 16): en banan och ev. vatten/te

Kvällsmat (ca klockan 19): Köttbullar (6 st) och pulvermos.

Jag hade själv inte ätit något efter det, men om jag kände för det, kanske en frukt eller bara en kopp te.

Jag går ofta efter mina nävar när jag mäter upp mat, inte för att jag behöver kontrollera hur mycket jag äter egentligen, men jag har insett att det ger ett ganska bra mått på var jag behöver/orka äta. Två nävstorlekar med grönsaker, en nävstorlek protein och en nävstorlek pasta/potatis och sen tillhörande sås om det finns sånt. När det inte är några grönsaker inblandade brukar jag ta mer...vet inte varför men det gör jag (lite olydig).
  • Anonym (Ellinor)

Vad ska jag äta? Har inte bra koll på detta.

Anonym (Elisabeth) skrev 2015-08-11 23:02:14 följande:

Det verkar mer som du äter mycket fett OCH kolhydrater. Du kommer snarare gå upp i vikt.

Pulvermos NEJ

Pasta MYCKET kolhydrater

oboy SOCKER

banan SOCKER

4 rostmackor? Du måste skämta....

Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?