• Anonym (Orolig)

Olämplig relation mor och son?

Jag behöver lite råd. Hoppas inte detta låter för underligt. Jag och min fru har en adoptivson på nu 11 år. Ända sen vi adopterade honom så har de båda badat och duschat tillsammans. Det var OK när han var mindre, men nu tycker jag att det vid 11 år inte är passande längre. Men min fru tycker bara jag är barnslig och menar att han själv säger till ifall han inte skulle vilja det.

Hon tycker också att han fortfarande behöver hjälp med att bli tvättat, att han inte klarar det själv ännu. Det ska väl ändå en 11-åring klara av? Och hur många mammor brukar duscha med sina söner vid den åldern? Han är ju faktiskt på väg in i puberteten. Å andra sidan så är han lite av "mammas pojke" och är väldigt bunden till henne.

vad tycker ni? Bör jag övertala min fru att sluta med duschandet och tvättandet med vår son, eller är det jag som överdriver allt? När är det "normalt" för ett barn att sluta bada tillsammans med sin förälder?

• Svar på tråden Olämplig relation mor och son?
  • Brumma
    symer skrev 2015-08-24 13:35:35 följande:

Även om det bara är naturligt så tycker jag inte det känns särskilt hälsosamt. 

Skulle det vara okej om en pappa duschade med sin 11-åriga dotter?

Ja. Varför inte?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Mamman) skrev 2015-08-24 08:36:52 följande:

Hej!

Jag har en grabb på 11 år. Han duschar inte varje dag , när han duschar så gör han det själv .

Han sa till själv när han ville duscha själv. Innan dess så kunde vi duscha ihop men han tvättade sig själv.

Har en grabb på 8 år som tvättar sig själv men ofta duschar med lillsyrran och jag är med för att det inte ska bli bråk. När han vill duscha själv så kommer han få det .

Prata med er son. Och prata med din fru... han bör kunna tvätta sig själv! Han måste få chansen. Kanske du kan prata med honom om hygien .

Lycka till ts.

Tack! Inte lätt dessvärre att prata med honom om hygien och så när det är hans mamma som han lyssnar på och som är den som styr. Då blir det bara gräl och jag vet nog vem som vinner i slutändan ändå. Jag ska dock prata med henne om att kanske låta honom tvätta sig själv helt utan hennes hjälp. Han måste ju lära sig det.
  • Anders 386

Det kommer troligen att lösa sig automatiskt snart...
    När han närmar sig puberteten kommen han snart själv att reagera och säga ifrån. Har en känsla av att alla ungdomar så småningom kommer till en punkt då dom inte är riktigt bekväma med nakenheten inför sina föräldrar. Till dess är det väl lugnt.

Eller så kommer den dan när han får ett praktstånd i duschen, och då kanske mamman fattar att det är färdigt med gemensam duschning.. Förvånad

• SmultronSöt

Hej TS! Jag tycker faktiskt inte att det är jättekonstig att duscha ihop. Han säger nog ifrån när han vill göra det själv. Ibland är någon som är 11 väldigt liten, och ibland stor. Det är ju väldigt olika från barn till barn. Du säger att han inte hade det lätt innan han kom till er och att din fru har investerat massor i ert barn. Jättebra om de har en rutin som funkar och som passar er familj Ju! Medlemmarna i din familj trivs ju med detta än så länge, då är det väl kanon!? Själva tvättandet är ju viktigt att man kan, men här kanske det handlar om hjälp med hår/rygg och så ser din fru till att han tvättar resten av sig noga? Jag eller sambon badar och duschar med våran son (han är bara 2år) varje dag, men det kommer vi att fortsätta med så länge han vill. Rent spontant skulle jag kunna duscha utan problem med mitt eget barn när han är 11 Om han är bekväm med det! Vet även att min syrra hjälper sin dotter med att tvätta håret nästan jämt, hon är också 11. de duschar inte precis ihop, men de skulle nog absolut kunna göra det utan att det är konstigt. När jag var 11 (innan jag mognade i kroppen eller hur man ska säga) hämtade pappa ALLTID mig ur duschen när jag var färdig, svepte stor handuk om kroppen och satte turban kring huvudet, så bar han mig till tv-rummet och så satt jag där och torkade. Jag var fortfarande barn i sinnet då och tyckte att det var det bästa som fanns att bli buren och bortskämd av pappa! :) Jag övergick nog någonstans där kring 11-12 år till att vilja klara mig helt själv både i och efter duschen.

• SmultronSöt

Ja, varför inte? Friska vuxna människor ser väl inte på sina barn som något annat än just barn. Klart en pappa kan duscha med sitt barn lika väl som en mamma kan! Jag skulle inte ha några problem med att min sambo duschar med våra kids, inte nu och inte när de är lite äldre heller :) så länge både barn och vuxna är bekväma, och barnet fortfarande är just ett barn, Ser inte jag några konstigheter med det i alla fall :)
  • Anonym (Orolig)

Jag tycker också det borde vara opassande att en 11åring duschar med sin mamma när han närmar sig puberteten och allt.
  • Anonym (VARNING)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-24 15:45:55 följande:

Jag tycker också det borde vara opassande att en 11åring duschar med sin mamma när han närmar sig puberteten och allt.

Eh detta känns som en pedofil tråd. En tråd du ältrar dig i. Du skriver hela tiden samma ord, gottar du dig i inläggen sedan.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (VARNING) skrev 2015-08-24 16:15:30 följande:

Eh detta känns som en pedofil tråd. En tråd du ältrar dig i. Du skriver hela tiden samma ord, gottar du dig i inläggen sedan.

Nej absolut inte! Det är en hemsk anklagelse du kommer med! Varför tror du det? Vad är det för ord jag upprepar? Jag bara svarar så gott jag kan på inläggen. Har jag uttryckt mig på ett pedofiliskt sätt? Det är ett dilemma jag har hemma, som jag tycker gått för långt, men jag har aldrig tänkt att det ens kunde handla om pedofili heller (och det tror jag inte heller), utan en fråga om uppfostran och var man drar gränser, normer osv.
  • Anonym (Orolig)

Vadå gottar mig i inläggen?? Det är du som är sjuk som ens tänker i dem banorna.
  • Anonym (..)

Den som sa det han va det... Lämna ts ifred liksom.
Svar på tråden Olämplig relation mor och son?