• Anonym (Orolig)

Olämplig relation mor och son?

Jag behöver lite råd. Hoppas inte detta låter för underligt. Jag och min fru har en adoptivson på nu 11 år. Ända sen vi adopterade honom så har de båda badat och duschat tillsammans. Det var OK när han var mindre, men nu tycker jag att det vid 11 år inte är passande längre. Men min fru tycker bara jag är barnslig och menar att han själv säger till ifall han inte skulle vilja det.

Hon tycker också att han fortfarande behöver hjälp med att bli tvättat, att han inte klarar det själv ännu. Det ska väl ändå en 11-åring klara av? Och hur många mammor brukar duscha med sina söner vid den åldern? Han är ju faktiskt på väg in i puberteten. Å andra sidan så är han lite av "mammas pojke" och är väldigt bunden till henne.

vad tycker ni? Bör jag övertala min fru att sluta med duschandet och tvättandet med vår son, eller är det jag som överdriver allt? När är det "normalt" för ett barn att sluta bada tillsammans med sin förälder?

• Svar på tråden Olämplig relation mor och son?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (no no) skrev 2015-08-23 18:01:13 följande:

om han kan duscha själv efter gympan i skolan klarar han definitivt av det hemma också! Jag har tonårssöner själv och varken de eller jag skulle vilja duscha ihop. 

jag tror att modern i det här faller ff ser honom som en liten pojke, men han har ju snart hår på könet för sjutton. Låt grabben duscha ensam. Kan det vara så att pojken inte vågar säga till sin mamma att han ibland skulle vilja vara ensam i badrummet?

Jag tror också hon är för mammig och överbeskyddande med honom. Tror inte han vågar säga ifrån för sonen är lite försynt och min fru kan vara rätt så bestämmande.
  • Anonym (no no)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-23 19:54:42 följande:
    Jag tror också hon är för mammig och överbeskyddande med honom. Tror inte han vågar säga ifrån för sonen är lite försynt och min fru kan vara rätt så bestämmande.
    kan du på nåt fint sätt fråga sonen om han hellre vill duscha ensam, innan du tar upp det med mamman?
  • Anonym (Orolig)
    taquine skrev 2015-08-23 18:05:49 följande:

Det är inte ok någonstans , och det borde du också fatta utan att fråga FL . Är du sann( får alltid en fadd smak i munnen av sådana här trådar) så får du säga till på skarpen . 

Sjukt i min bok ..

Ja det är sant det jag skriver. Jag skrev hit för att få råd. Jag tycker också det är "fel". Å andra sidan är det inte väl självklart att det är fel att bada/duscha med en familjemedlem eller? Personligen tycker jag inte det känns rätt, men min fru tycker det är ok så länge han vill det säger hon.

Jag ska däremot be henne sluta hjälpa tvätta honom.
  • Drottningen70
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-23 20:02:43 följande:

Ja det är sant det jag skriver. Jag skrev hit för att få råd. Jag tycker också det är "fel". Å andra sidan är det inte väl självklart att det är fel att bada/duscha med en familjemedlem eller? Personligen tycker jag inte det känns rätt, men min fru tycker det är ok så länge han vill det säger hon.

Jag ska däremot be henne sluta hjälpa tvätta honom.

Hon kränker barnets integritet och utveckling. Det är inte BARNETS sak att sätta gränser för vad som är acceptabelt, det är de vuxnas. Din fru är sjuk i huvudet, och du är medhjälpare till detta osunda genom att inte säga ifrån ORDENTLIGT.

"Jag ska "be" henne sluta tvätta honom"??! Hur mesig får man bli??!
  • Nenne666

Mina söner är 11 och 12 år och det finns inte på kartan att vi skulle duscha ihop eller att jag tvättar dom. Helt skruvat.

• Anonym (pseudomamman)

Mina pojkar är 1 och 2 år. Med tvååringen står jag bredvid när han duschar bara för att han är för liten för att lämnas ensam. Han tvättar sig själv, till och med håret. Ettåringen badar såklart badbalja och får hjälp med tvättning fortfarande. Men jag duschar inte med mina pojkar, speciellt inte om de hade varit 11 år gamla. Sjukt och onormalt beteende din fru har för sig.

• Drottningen70
    Anonym (pseudomamman) skrev 2015-08-23 20:39:44 följande:

Mina pojkar är 1 och 2 år. Med tvååringen står jag bredvid när han duschar bara för att han är för liten för att lämnas ensam. Han tvättar sig själv, till och med håret. Ettåringen badar såklart badbalja och får hjälp med tvättning fortfarande. Men jag duschar inte med mina pojkar, speciellt inte om de hade varit 11 år gamla. Sjukt och onormalt beteende din fru har för sig.

Att se nåt onormalt med att duscha med en ett eller tvååring är ju lika rubbat det. Bara på helt andra sidan av sjukan som TS fru lider av....
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (no no) skrev 2015-08-23 19:58:24 följande:

kan du på nåt fint sätt fråga sonen om han hellre vill duscha ensam, innan du tar upp det med mamman?

Ja det ska jag göra. Bäst att fråga honom först. Om han inte vill så är det ju bara att säga det till min fru.

Ska också tillägga att det handlar om dusch på morgon innan han går till skolan och hon till jobbet, alltså snabbdusch tillsammans, så det är som tur är inte att de är i duschen under lång tid. Det var länge sedan de tog ett bad tillsammans.
  • Erizajo

Självklart duschar man själv vid elva år! Min son duschar helst själv och han är fem! Om hon har bacillskräck ska hon inte överföra den på honom! Och man lär ju såklart barnen hur de ska göra.

• Anonym (qwerty)

Håller med Drottningen70. Ts, som förälder bör din lojalitet i första hand ligga hos ditt barn och din skyldighet är i första hand att skydda barnet istället för din frus känslor.

Jag föreslår att du bara bestämmer dig för att ta striden om det behövs för sonens skull. Om det blir för jobbigt för din fru att hantera ångesten och släppa taget kan du sedan också hjälpa henne att söka hjälp utifrån, om hon nu skulle vilja det.

Svar på tråden Olämplig relation mor och son?