• Anonym (Orolig)

Olämplig relation mor och son?

Jag behöver lite råd. Hoppas inte detta låter för underligt. Jag och min fru har en adoptivson på nu 11 år. Ända sen vi adopterade honom så har de båda badat och duschat tillsammans. Det var OK när han var mindre, men nu tycker jag att det vid 11 år inte är passande längre. Men min fru tycker bara jag är barnslig och menar att han själv säger till ifall han inte skulle vilja det.

Hon tycker också att han fortfarande behöver hjälp med att bli tvättat, att han inte klarar det själv ännu. Det ska väl ändå en 11-åring klara av? Och hur många mammor brukar duscha med sina söner vid den åldern? Han är ju faktiskt på väg in i puberteten. Å andra sidan så är han lite av "mammas pojke" och är väldigt bunden till henne.

vad tycker ni? Bör jag övertala min fru att sluta med duschandet och tvättandet med vår son, eller är det jag som överdriver allt? När är det "normalt" för ett barn att sluta bada tillsammans med sin förälder?

• Svar på tråden Olämplig relation mor och son?
  • Brumma
    taquine skrev 2015-08-23 22:41:45 följande:

Du duschar med en femtonårig son eller dotter ? 

Kan ju säga min son hade hellre hoppat från närmsta bro än visat sig naken för sina föräldrar när han var 15. Och nej jag vill inte höra hur naturligt det är med nakenhet ,Bullshit för de flesta  

Min bonusdotter ja.

Eftersom vi bastar så blir det ganska naturligt att visa sig naken ja. Att basta med badkläder är varken naturligt eller hygieniskt..

Eftersom vi är fem stycken som bastar samtidigt (och bastar hyffsat varmt) så blir det ibland så att man vill svalka av sig/duscha av sig samtidigt.

Bonusdottern hade dock en period på ca ett halvår (då hon kom i puberteten) när hon valde att basta, och då naturligtvis duscha, ensam. Sedan ville hon själv börja vara med när resten av familjen bastade igen.

Och jo, för de flesta är det naturligt i sådana situationer.
  • Brumma
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-23 23:00:58 följande:

Oj det låter som raka motsatsen till hur min fru ser på det. Om det är inom nära familj så tycker hon inte man behöver skyla sig alls. Jag är nog mer som dig dock.

Men vad tycker sonen?

Vet att min systerson inte kom in i "skyla sig för familjen" förrän han var strax över tolv...

Vilket innebar att han gick från dusch till sovrum på nästa våning utan en tråd på kroppen. .

Min syster (som inte har samma bastukultur som min familj) tyckte det borde kommit tidigare men lät det vara. Han var bekväm helt enkelt. Sedan en dag så var han inte det längre och började ta handduk eller kalsonger på sig.

Själva bekvämligheten med nakenhet borde väl komma från personen själv, inte bli påtvingad gad vare sig åt ena eller andra hållet?

Du är inte bekväm och vill inte visa sig naken , din fru är tvärtom. Borde inte er son få välja själv vad han känner sig bekväm med?

Då menar jag att visa sig naken överhuvudtaget alltså. Att din fru tvättar honom tycker jag ligger på henne att sluta med. .
  • Anonym (Mamman)

Hej!

Jag har en grabb på 11 år. Han duschar inte varje dag , när han duschar så gör han det själv .

Han sa till själv när han ville duscha själv. Innan dess så kunde vi duscha ihop men han tvättade sig själv.

Har en grabb på 8 år som tvättar sig själv men ofta duschar med lillsyrran och jag är med för att det inte ska bli bråk. När han vill duscha själv så kommer han få det .

Prata med er son. Och prata med din fru... han bör kunna tvätta sig själv! Han måste få chansen. Kanske du kan prata med honom om hygien .

Lycka till ts.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-23 22:32:11 följande:
    Jag tror han klarar och vet hur man tvättar sig, men min fru tror han fortfarande behöver hjälp... Sonen har väl.blivit bortklemad med att mamma alltid gör det åt honom. Jag ska säga till ordentligt att hon får låta honom tvätta sig själv.
    Det är din fru som behöver hjälp - inte med att tvätta sig - utan att förstå att hennes barn är gammal nog att duscha & tvätta sig själv.
  • Anonym (Peter)

Hur gör han efter skilgympan?

Klarar han att duscha där har du ju alla argument du behöver.

• Anonym (Överdrivet.)
    taquine skrev 2015-08-23 22:41:45 följande:
    Det låter bra ts , han är trots allt 11år och behöver sin personliga integritet .  
    Brumma skrev 2015-08-23 22:05:14 följande:

Tvätta honom - nej det känns inte ok..

Duscha ihop (speciellt som det är en snabbdusch på morgonen...) - varför inte?

Både jag o min man bastar med våra barn (2-15 år) och då duschar vi även efteråt ihop ibland..

Du duschar med en femtonårig son eller dotter ? 
    Kan ju säga min son hade hellre hoppat från närmsta bro än visat sig naken för sina föräldrar när han var 15. Och nej jag vill inte höra hur naturligt det är med nakenhet ,Bullshit för de flesta 

Goodness me
    Ni är aldrig i badhus med era barn? Duschar ni en och en medan de andra står i omklädningsrummet och väntar?
  • K med lilla E
    Anonym (Överdrivet.) skrev 2015-08-24 09:04:05 följande:
    Ni är aldrig i badhus med era barn? Duschar ni en och en medan de andra står i omklädningsrummet och väntar?

Men det är ju inte samma sak tycker jag. I badhusets duschrum knör man ju inte ihop sig i samma lilla duschbås utan man duschar ju var för sig. Hemma blir det väl i regel väldigt trångt om man ska klämma in sig i samma duschkabin.
  • Brumma
    K med lilla E skrev 2015-08-24 09:18:15 följande:

Men det är ju inte samma sak tycker jag. I badhusets duschrum knör man ju inte ihop sig i samma lilla duschbås utan man duschar ju var för sig. Hemma blir det väl i regel väldigt trångt om man ska klämma in sig i samma duschkabin.

Eller så har man som vi, en väldigt stor dusch....
  • Anonym (oj)

En 11 åring bör klara sig själv i duschen. Eller i alla fall få chansen att klara sig själv. Det kanske inte blir perfekt rent, men det behöver det inte bli.

Du säger att din fru har bacillskräck. Tror du att det är därför hon har svårt att släppa taget om grabben? Att hon till varje pris vill att han ska vara ren-ren? I så fall är det viktigt att du reagerar så att hon får hjälp att backa.

Jag har en 11 åring som av olika anledningar har svårt att tvätta sig. Särskilt hårtvätt. Han vill inte ha hjälp med den eller ha oss i närheten när han duschar. Men ca 1 ggr per månad måste vi ingripa och tvätta håret åt honom. Men då står vi så klart utanför duschen med kläder på oss. 

• Soppe

Jag slutade bada (i badkar) ihop med min son då han var typ tre år.

Har precis slutat hjälpa honom i duschen nu (han fyller snart fem år).

Det enda jag hjälper honom med är tandborstning, matlagning och sagoläsning.

Svar på tråden Olämplig relation mor och son?