• Anonym (Orolig)

Olämplig relation mor och son?

Jag behöver lite råd. Hoppas inte detta låter för underligt. Jag och min fru har en adoptivson på nu 11 år. Ända sen vi adopterade honom så har de båda badat och duschat tillsammans. Det var OK när han var mindre, men nu tycker jag att det vid 11 år inte är passande längre. Men min fru tycker bara jag är barnslig och menar att han själv säger till ifall han inte skulle vilja det.

Hon tycker också att han fortfarande behöver hjälp med att bli tvättat, att han inte klarar det själv ännu. Det ska väl ändå en 11-åring klara av? Och hur många mammor brukar duscha med sina söner vid den åldern? Han är ju faktiskt på väg in i puberteten. Å andra sidan så är han lite av "mammas pojke" och är väldigt bunden till henne.

vad tycker ni? Bör jag övertala min fru att sluta med duschandet och tvättandet med vår son, eller är det jag som överdriver allt? När är det "normalt" för ett barn att sluta bada tillsammans med sin förälder?

• Svar på tråden Olämplig relation mor och son?
  • SmultronSöt
    taquine skrev 2015-08-24 22:46:16 följande:
    Ja det håller jag med dig om, att sitta i badkaret med baddräkt med småbarn  är ju helt vridet åt andra hållet. Men här handlar det om en 11åring som är på väg mot pubertet och tonår.En normal 11åring är helt kapabel att tvätta sig själv,. Ska mamman åka till skolan efter gympan och hjälpa till med duschen kanske ? Ja man kan ju undra efter vissa svar härinne som sagt .. 
    Fast nu handlade det ju om att de tar en dusch på morgonen för att det är en rutin som fungerar? Jag vet många som är 11 som behöver hjälp med att tvätta håret. tror nog att TS grabb tvättar sig i rumpan själv, baserat på vad TS själv tror i den frågan.

Blev tvungen att fråga min egen mamma av ren nyfikenhet, om hon hjälpte mig med håret när jag var 11. Och jajjemen, det gjorde hon. Till och med när jag var 12. Men där var nog brytpunkten för sedan ville jag greja själv.  
  • Anonym (Orolig)
    K med lilla E skrev 2015-08-24 21:36:47 följande:

Du startade tråden igår. När tänker du prata med henne egentligen ?

Nu har du väl fått tillräckligt med åsikter om vad vi på fl tycker?

Jag har pratat med henne nu, lång diskussion där jsg tog upp flera av era råd och synpunkter. Som väntat blev det gräl, men vi kom iallafall överens om att hon ska låta honom sköta sin egen tvättning helt ett tag framöver så att hon ser att han klarar det, och att han duschar på kvällen i stället (bättre duscha då efter att han vart i skolan hela dagen sa jag). Hon ska då inte duscha med honom heller om han inte vill. Tror dock aldrig hon tänkt att duscha tillsammans med honom var nåt konstigt.

Sonen skulle jag nog tro bara blir glad att få slippa duscha på morgon, och på så vis få mer sovmorgon!

Tack för alla era råd och synpunkter!
  • Anonym (Orolig)

Så många inlägg det kommit i tråden. Intressant att läsa och att så många engagerat sig.

• Kim Possible

Jag ser inte att det är nakenheten i sig (alltså att visa sig nakna för varandra) som är fel här, utan hur din fru har bundit sonen till sig i någon slags märklig symbios och bebifierat honom. Varför har du inte satt ner foten tidigare och försökt förhindra detta? Har du ens någon egen relation till sonen, eller är han helt och hållet "mammas bebis"? 

En frisk och normalfungerande elvaåring ska så klart klara av att både duscha och sköta sin övriga hygien på egen hand, möjligen med lite påminnelser (glöm inte tvätta håret, har du kommit ihåg att ta på roll-on, borstade du tänderna osv). 

Annars är det barnen som sätter gränser för när de tycker det blir jobbigt med nakenhet, det gör de flesta barn av sig själva såvida de inte (som jag misstänker är fallet hos er) att mamman eller båda föräldrarna har förminskat barnet och även visat att de själva mår dåligt om barnet blir alltför "stort" för att klara av saker själva. 

Om barnet visar att det inte längre vill duscha/visa sig naken inför mamma/föräldrarna, så måste man respektera det. Däremot är det nog inte så lätt för ett kuvat barn att säga till mamma att hen inte längre vill. Mamma lär ju bli ledsen/arg. 

Du måste ta tag i det här Ts. Bra början att ta ett samtal, men nu får du stå på dig också. Förstår som sagt inte hur du har kunnat låta det gå så långt att hon i princip tillåtits leva i någon slags symbios med ett så stort barn, och att hon helt får bestämma över allt hemma, trots att du vet att hon har problem med någon slags OCD. 

• Anonym (Oidipus)
    SmultronSöt skrev 2015-08-24 22:35:19 följande:

Jag kan säga precis tvärt om gällande vad många

OMG  Jag blir faktiskt helt chockad av många av svaren i den här tråden, och tänker att folk måste skoja. BADDRÄKT I SITT EGET BADKAR NÄR MAN BADAR MED EN 3 ÅRING!? Ursäkta mitt utfall men det är bland det... ja, knäppaste jag läst. Vad lär du dina barn av det!? Att kroppen är något fult? skamligt? Och att en dusch skulle "hämma barnets sexualitet"!? Inte meningen att gå till personangrepp här men jag blir ärligt helt chockad. Tror inte för en sekund av att barn dör av lite hud. Min mamma brukar inte precis springa runt utan kläder bara sådär men att duscha eller gå från badrummet utan att skyla sig, det gjorde både hon och mina äldre syrror när jag var liten. Jag tycker inte att nakenhet är ett dugg stötande för det,  inte då och inte nu. Och min sexualitet, ja den har jag hittat för längesedan och det var inte heller några problem trots att samtliga i min familj råkade vara nakna lite då och då. 

Och andra i tråden, som förvänta sig att någon som är 3-4-5 ska kunna sköta sin egen hygien!? inte för att det har med TS att göra direkt... Men såklart att barnen ska lära sig själva, men alltså lite hjälp behöver man nog i den åldern! Jag kommer garanterat hjälpa mina ungar, för jag vill hemskt gärna att de ska vara rena, både i håret och baken om jag säger så!  

Nä jag tycker knappast att 3-4-5 åringar ska sköta sin egen hygien, men JAG behöver inte vara naken för att göra detta!! Även om jag inte tycker det är konstigt eller onormalt att andra mammor eller pappor dushar nakna med sina större barn, skulle inte jag göra det, och jag tror inte att barnen far illa av det. varför skulle jag vara naken, Jag kan bada naken när jag badar själv utan att för den delen ha en onaturlig syn på nakenhet. ???? Och jag tycker inte heller att det är fel att tvätta håret på en 11-åring, verkligen inte, men fortfarande, jag själv behöver inte stå där i duschen naken. Och även om du inte farit illa av att se din mamma, eller systrar nakna så finns det de som gör det. Kanske lite annorlunda om du såg din pappa o dina bröder nakna som tonåring/vuxen, eller??
  • Anonym (Oidipus)

Ps Tycker inte heller det är onaturligt att tvätta rumpan på en 11åring, men fortfarande, JAG varken behöver, eller bör vara naken men min son då!

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-24 23:38:10 följande:

Jag har pratat med henne nu, lång diskussion där jsg tog upp flera av era råd och synpunkter. Som väntat blev det gräl, men vi kom iallafall överens om att hon ska låta honom sköta sin egen tvättning helt ett tag framöver så att hon ser att han klarar det, och att han duschar på kvällen i stället (bättre duscha då efter att han vart i skolan hela dagen sa jag). Hon ska då inte duscha med honom heller om han inte vill. Tror dock aldrig hon tänkt att duscha tillsammans med honom var nåt konstigt.

Sonen skulle jag nog tro bara blir glad att få slippa duscha på morgon, och på så vis få mer sovmorgon!

Tack för alla era råd och synpunkter!

Bra gjort!! :)

Jag gissar på att det inte var en enkel sak för dig att ta upp det här för diskussion med din fru. Därför ska du ha cred för att du ändå gjorde det. Jag tror att det kan bli ångestladdat för henne att släppa taget. Men stå på dig i så fall. Och stötta henne i att låta barnet växa upp istället för att hämma dess utveckling.
  • Anonym (Oidipus)
    SmultronSöt skrev 2015-08-24 22:43:41 följande:

Men alltså, vad har sexualitet och sexuella känslor med hela den här duschdebatten att göra!? 

jag tänker - att om du tänker så - då är det nog du som har ett lite konstigt förhållningssätt till hela "duscha och göra sig ren" grejen. Jag drar nämligen inga paralleller mellan sexuella tankar och en dusch, bara för att det råkar handla om nakenhet när man gör sig ren!? Sex och bar hud hör faktiskt inte alltid ihop helt automatiskt. Men om man går runt med sådana tankar, om föreställningen att det är så det ÄR, att naken = sexuell situation, ja då kan ju även jag förstå om man inte vill duscha eller visa sig utan kläder med/för ungen. 

Men för de som inte tänker så om kroppen, sig själv och sina barn, och inte drar sådana paralleller, känns det ju som om att det bara är att duscha på.  

Om sexualitet och nakenhet inte hör ihop så då är det kanske lika okej att en pappa dushar naken med sin 11-åriga dotter då? Ursäkta mig att jag är lite pryd, det

är bara sån jag är. ???? det är säkert inte menat så från mamman sett, då hon verkar tro att barnet är mindre än vad det är? Men nog kan man reagera sexuellt både vid elva års ålder och tidigare och jag känner att det är ett övertramp även om mamman i TS familj säkert inte ser det så ellet ens förstår att det kan vara känsligt för ett barn (en pojke!). Jag har då aldrig sett min pappa naken, och det respekterar jag honom för, tack farsan! ????
  • Brumma
    Anonym (Oidipus) skrev 2015-08-24 21:58:27 följande:

Jag dushar badar ibland med mina söner men började använda baddräkt när största var ca 3år, och jag dushar inte naken inför 6-åringen ens på simhallen utan han får vänta i avtorkningsrummet (dvs inte bastun) medans jag snabbdushar, sen får han dusha med min hjälp ännu. Skulle aldrig visa mig naken 'med flit' inför en 11-årig pojke som mamma, möjligen om jag var pappa (pappan ivår familj är ännu mer pryd än mig). Min mamma har gått omkring naken (när hon skulle sova eller

på morgonen på väg till wc och

Liknande) när jag o min bror var barn (eller hon slutade inte med det för hon gjorde så sist jag var på besök o jag tror både jag o

Min bror fått men pga det.

Sa faktiskt till henne för första gången sist jag var där o hon tog illa upp men jag var bara tvungen att säga något tillsist. Minns känslan som barn att det kändes äckligt och obehagligt att se henne strutta omkring helt näck fast jag var flicka själv och jag har haft problem med synen på min egen kropp hela livet och känner äckel inför den vilket jag precis nu tänkte kan ha med detta 'mindre övergrepp' att göra (för det känns nästan som ett övergrepp om än subtilare). Ursäkta om detta svävade iväg totalt, men ville nog bara ge min syn på det hela, att jag tror barnet kan hämmas i sin egen utveckling sexuellt, synen på sig själv eller bara förbli väldigt bunden o osjälvständig (som även jag var) även om barnet inte aktivt uttrycker något ogillande eller ovilja till att duscha naken med sin mor. Kroppar och nakenhet är såklart naturligt, men barn har också sexuella känslor och om mamman vill dusha samtidigt får hon dra på sig en baddräkt enligt mig och sköta sin egen hygien när dom badat klart.

Och jag är övertygad om att det hämmar ett barn betydligt mer om man visar att nakenhet är ngt fult och döljer sig i baddräkt i duschen...

Förlåt men det låter inte sunt alls...
  • Brumma
    taquine skrev 2015-08-24 22:12:29 följande:

Exakt !! , blir både så jävla less  och äcklad på dessa gränslösa föräldrar som bara ser till sig själva och hur natuuuligt det är med nakenhet . Vissa tycker inte det tex mina numera vuxna barn , skulle aldrig drömma om att pracka på dom min nakenhet eller att det och det ska vi göra inakenhetens namn 

och du Brumma var skrev jag att jag hade badkläder i bastun , handduk skrev jag väl?

taquine skrev 2015-08-23 22:52:18 följande:

*Inom familjen kanske jag ska tillägga , helst med ungar som börjar bli större.

Har både badtunna och bastu men där gäller baddräkt , badbyxor, alt handduk av respekt till varandra .

Du skrev att badkläder gäller och alternativt handduk. Alternativt brukar väl innebära "alternativ i andra hand"?

Handduk i en 70 gradig "våt" bastu är inget alternativ då det blir varmt.

Vi SITTER på handdukar men har dem naturligtvis inte runt oss..
Svar på tråden Olämplig relation mor och son?