• Anonym (Orolig)

Olämplig relation mor och son?

Jag behöver lite råd. Hoppas inte detta låter för underligt. Jag och min fru har en adoptivson på nu 11 år. Ända sen vi adopterade honom så har de båda badat och duschat tillsammans. Det var OK när han var mindre, men nu tycker jag att det vid 11 år inte är passande längre. Men min fru tycker bara jag är barnslig och menar att han själv säger till ifall han inte skulle vilja det.

Hon tycker också att han fortfarande behöver hjälp med att bli tvättat, att han inte klarar det själv ännu. Det ska väl ändå en 11-åring klara av? Och hur många mammor brukar duscha med sina söner vid den åldern? Han är ju faktiskt på väg in i puberteten. Å andra sidan så är han lite av "mammas pojke" och är väldigt bunden till henne.

vad tycker ni? Bör jag övertala min fru att sluta med duschandet och tvättandet med vår son, eller är det jag som överdriver allt? När är det "normalt" för ett barn att sluta bada tillsammans med sin förälder?

• Svar på tråden Olämplig relation mor och son?
  • Utflykt i verkligheten
    Brumma skrev 2015-08-25 10:25:13 följande:
    Dock skriver TS I senare inlägg att han faktiskt inte vet vad hon hjälper med men tror att det är håret numera..

Är det som med min bonus tex som hade svårt att tvätta håret utan att få vatten o schampo I ansiktet så är det inte helt galet.....
    Mjo, men man behöver inte hoppa in naken själv kanske tänker jag...
  • Brumma
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-08-25 13:40:37 följande:

Nej :)

Men har man duschat ihop hela livet o han fortfarande är i barnstadiet (även elvaåring kan ibland vilja vara små fortfarande och hålla fast i gamla traditioner) så varför inte?

OM hsn nu faktiskt uppskattar det så är det väl inte rätt att gå in o bestämma åt honom att han är för stor?

Borde han inte iallafall få säga sin mening först?

Jag hjälpte min bonus som sagt ibland i den åldern. O eftersom vi bastade så blev det ju att jag stod i duschen med henne när hon fick hjälpen.. det föll sig naturligt.

När hon började fixa allt själv ngt år senare så var det ju ingen issue längre..
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-08-25 00:42:25 följande:
    Bra gjort!! :)

Jag gissar på att det inte var en enkel sak för dig att ta upp det här för diskussion med din fru. Därför ska du ha cred för att du ändå gjorde det. Jag tror att det kan bli ångestladdat för henne att släppa taget. Men stå på dig i så fall. Och stötta henne i att låta barnet växa upp istället för att hämma dess utveckling.
    Tack! Nej det var inte helt lätt. Men jag kände att det behövdes diskuteras, och det verkar som min fru förstår att hon måste låta sonen bli mer självständig och inte lika beroende av henne i hur han ska bete sig och framförallt känna att han kan klara av att duscha och tvätta sig helt på egen hand utan hennes hjälp.

I morse så fick han lite extra sovmorgon och behövde inte duscha. Det verkade han tycka var helt ok. Och ikväll blir det antagligen dusch på egen hand då. 

Jag tror aldrig han for illa med att duscha med sin mamma, men som sagt är det nog viktigt att låta honom utvecklas och bli mer självständig, och att min fru släpper taget om honom mera. 
  • K med lilla E
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-25 15:35:18 följande:

Tack! Nej det var inte helt lätt. Men jag kände att det behövdes diskuteras, och det verkar som min fru förstår att hon måste låta sonen bli mer självständig och inte lika beroende av henne i hur han ska bete sig och framförallt känna att han kan klara av att duscha och tvätta sig helt på egen hand utan hennes hjälp.

I morse så fick han lite extra sovmorgon och behövde inte duscha. Det verkade han tycka var helt ok. Och ikväll blir det antagligen dusch på egen hand då. 

Jag tror aldrig han for illa med att duscha med sin mamma, men som sagt är det nog viktigt att låta honom utvecklas och bli mer självständig, och att min fru släpper taget om honom mera. 

Men menar du verkligen att han aldrig duschat eller badat själv? Om inte din varit hemma, har du duschat med honom då? Hur har ni gjort när ni varit på semestrar eller t ex badhus?

Man måste ju verkligen inte duscha nakna tillsammans varje morgon för att hjälpa till med hårtvätt. Att ens tvätta håret varje dag verkar inte klokt!
  • K med lilla E
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-08-25 13:40:37 följande:

Exakt.
  • Oerjan Lax
    Brumma skrev 2015-08-25 07:05:43 följande:
    Finns det NÅGON som svarat att mamman skall fortsätta tvätta sonen?

Något svar överhuvudtaget?
    Nu har jag bara läst första och sista sidan, men bevare mig väl, det hoppas jag inte!
  • Anonym (Orolig)
    K med lilla E skrev 2015-08-25 16:19:53 följande:
    Men menar du verkligen att han aldrig duschat eller badat själv? Om inte din varit hemma, har du duschat med honom då? Hur har ni gjort när ni varit på semestrar eller t ex badhus?

Man måste ju verkligen inte duscha nakna tillsammans varje morgon för att hjälpa till med hårtvätt. Att ens tvätta håret varje dag verkar inte klokt!
    Jo han har gjort det flera gånger själv. När bara jag är hemma så låter jag honom duscha själv. Min fru har som sagt bacillskräck, kontrollbehov, blir lätt stressad och irriterad om det inte går hennes väg, och någon nämnde OCD som nog kan stämma. Har han duschat själv så kan hon bli kontrollerande och ska ha koll på att han tvättat sig ordentligt. Och det har blivit som en vana att när hon går till jobbet och han till skolan på morgonen så duschar de ihop för att det går snabbast säger hon, och för att hon ska kontrollera att han gör det ordentligt. Dessutom tycker hon själv att han behöver hjälp med håret främst. Det är väl som en vana och tradition som gått för långt upp i åldern tycker jag. 
  • Oerjan Lax
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-25 17:13:33 följande:
    själv. Min fru har som sagt bacillskräck, kontrollbehov, blir lätt stressad och irriterad om det inte går hennes väg, och någon nämnde OCD som nog kan stämma. Har han duschat själv så kan hon bli kontrollerande och ska ha koll på att han tvättat sig ordentligt. Och det har blivit som en vana att när hon går till jobbet och han till skolan på morgonen så duschar de ihop för att det går snabbast säger hon, och för att hon ska kontrollera att han gör det ordentligt.
    Kollar hon mellan benen? Guld i mun

Tycker det nästan börjar låta sjukligt här. Lite som Munchhausen by proxy, där mödrar avsiktligt gör sina barn sjuka så de kan få uppmärksamhet och samtidigt visa vilka goda föräldrar de är.
  • Anonym (qwerty)
    Oerjan Lax skrev 2015-08-25 19:10:04 följande:

Kollar hon mellan benen?

Tycker det nästan börjar låta sjukligt här. Lite som Munchhausen by proxy, där mödrar avsiktligt gör sina barn sjuka så de kan få uppmärksamhet och samtidigt visa vilka goda föräldrar de är.

Tror inte det handlar om munchausen. Mer om en mamma som försöker kontrollera sin egen ångest med hjälp av barnet. Ungefär som att kolla soisen eller kaffekokaren hundra gånger. Man kontrollerar för att lindra på ångesten.

Men ts, du förstår väl att det inte är okej för din fru att dra in erat barn i sin tvång/ångestsjukdom? Hon "utnyttjar" er son för att lindra sin egen ångest för tillfället och det är inte bra. Kan tänka mig att det berör hela familjedynamiken hos er. Du måste sätta gränser för pojken eftersom din fru inte klarar av att respektera dem. I allting, inte bara duschningen. Kolla om du kan stötta henne till att söka professionell hjälp. Både för sin egen och er sons skull.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-08-25 23:15:12 följande:
    Tror inte det handlar om munchausen. Mer om en mamma som försöker kontrollera sin egen ångest med hjälp av barnet. Ungefär som att kolla soisen eller kaffekokaren hundra gånger. Man kontrollerar för att lindra på ångesten.

Men ts, du förstår väl att det inte är okej för din fru att dra in erat barn i sin tvång/ångestsjukdom? Hon "utnyttjar" er son för att lindra sin egen ångest för tillfället och det är inte bra. Kan tänka mig att det berör hela familjedynamiken hos er. Du måste sätta gränser för pojken eftersom din fru inte klarar av att respektera dem. I allting, inte bara duschningen. Kolla om du kan stötta henne till att söka professionell hjälp. Både för sin egen och er sons skull.
    Jo till viss grad "utnyttjar" hon sonen för att lindra sin ångest, särskilt när det handlade om duschningen, och i några andra områden också. Men det är också en del i hennes personlighet, bestämmande och strukturerad. Det är också svårt att veta hur mycket skada det gör sonen.  Och även om hon kan behöva hjälp i form av KBT kanske så är det inte det enklaste att lägga fram det till henne. Problemet är inte så uppenbart. När allt är "lugnt" för henne så är hon väldigt kärleksfull och omtänksam. Jag tog itu med ett problem nu där jag tyckte det gick för långt. 
  • Anonym (Orolig)
    Brumma skrev 2015-08-25 07:59:44 följande:
    Det här..

Att du "skulle tro" tycker jag känns så fel..

Du har gått in och stoppat ngt du inte ens vet ngt om.. för att DU inte tycker det följer din norm..

Tänk om sonen faktiskt uppskattade tiden med mamma på morgonen? Tänkte du ens på det?
    Jag tror att sonen tyckte varken si eller så gällande att duscha med sin mamma,  men som med alla barn så tyckte han det var irriterande när hon jämt skulle lägga sig i så att han tvättade sig ordentligt. Men hur tyckte du jag skulle lagt fram det då? Det är kanske inte alltid som barn vet bäst och i det här fallet så har min fru smått kontrollbehov och är överbeskyddande, så hon kanske heller inte hade rätt åsikt kring det. Jag har ju sagt att han själv ska få säga till om han vill duscha tillsammans med sin mamma hädanefter. Tyckte du det var fel?
  • Anonym (no no)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-26 09:31:34 följande:
    Jag tror att sonen tyckte varken si eller så gällande att duscha med sin mamma,  men som med alla barn så tyckte han det var irriterande när hon jämt skulle lägga sig i så att han tvättade sig ordentligt. Men hur tyckte du jag skulle lagt fram det då? Det är kanske inte alltid som barn vet bäst och i det här fallet så har min fru smått kontrollbehov och är överbeskyddande, så hon kanske heller inte hade rätt åsikt kring det. Jag har ju sagt att han själv ska få säga till om han vill duscha tillsammans med sin mamma hädanefter. Tyckte du det var fel?
    jag tycker du verkar vara en sund förälder TS. Du har noterat detta, sker här för att du undrade över de. I princip alla svarar ungefär likadant, så jag antar de flesta av oss skulle reagerat likadant om vår partner duschade ihop med vårt 11-åriga barn så som din fru gör. Och nu har du ju också beskrivit att hon har ett visst kontrollbehov osv. 

Jag känner en mamma med en 13-åring där mamman har stora kontrollbehov. Hon har jätteproblem nu när sonen börjat högstadiet, börjat åka buss (ny skola) hänger med kompisar mer efter skoltid, sticker ut på sin cykel för att möta kompisar efter att de ätit middag. Hon har fått utbrott och förbjudit honom gå ut men nu har hon börjat inse (till slut) att det är hon som reagerar onormalt och att hon måste inse att han inte är ett litet barn längre. Påminner lite om din fru, kan jag tycka, alltså själva beteendet. 

Jag hoppa er son kan stå upp för sig själv, vågar säga ifrån om det är nåt annat din fru gör för/åt/mot honom. Jättebra att du gör det du kan. Försök snacka mer med sonen på tu man hand om det här med att han börjar bli stor (när det passar förstås) snart tonåring osv. 
  • Brumma
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-26 09:31:34 följande:

Nej. Om du pratat med sonen och lagt fram det som att han får duscha med mamma om han vill men att han lika gärna får duscha ensam oavsett om det är på morgonen eller kvällen (och inte heller varje dag) så har du låtit sonen själv säga sitt .

Men du skrev att du talat om för din fru att hon skall låta sonen duscha själv och att han hädanefter skulle duscha på kvällen. Ensam. Och att du TROR att din son är nöjd med det..

Det låter faktiskt inte som om du låtit sonen kommit till tals alls och det var det jag ifrågasatte.

Och nej, jag är definitivt inte ngn anhängare av "låt barnen bestämma allt" men när det gäller oskyldiga saker som de faktiskt kan få ha åsikter om så anser jag det bra att de har det. Och när det gäller deras egen integritet bör de ha en hel del att säga till om. Vilket ÄVEN innebär att man kanske inte behöver moralpredika om de känner sig bekväma med sin egen och sina närstående nakenhet - oavsett om man själv inte känner sig bekväm i samma situation..
  • Anonym (Orolig)
    Brumma skrev 2015-08-26 10:31:45 följande:
    Nej. Om du pratat med sonen och lagt fram det som att han får duscha med mamma om han vill men att han lika gärna får duscha ensam oavsett om det är på morgonen eller kvällen (och inte heller varje dag) så har du låtit sonen själv säga sitt .

Men du skrev att du talat om för din fru att hon skall låta sonen duscha själv och att han hädanefter skulle duscha på kvällen. Ensam. Och att du TROR att din son är nöjd med det..

Det låter faktiskt inte som om du låtit sonen kommit till tals alls och det var det jag ifrågasatte.

Och nej, jag är definitivt inte ngn anhängare av "låt barnen bestämma allt" men när det gäller oskyldiga saker som de faktiskt kan få ha åsikter om så anser jag det bra att de har det. Och när det gäller deras egen integritet bör de ha en hel del att säga till om. Vilket ÄVEN innebär att man kanske inte behöver moralpredika om de känner sig bekväma med sin egen och sina närstående nakenhet - oavsett om man själv inte känner sig bekväm i samma situation..
    Han får valmöjligheten att duscha med oss eller duscha själv. Vi frågar om det går bra själv eller om han vill att mamma ska vara med på kvällen, och han har sagt att det inte spelar någon roll. Kanske hon är med någon kväll framöver, men nu provar vi med att han får göra det själv. Som någon annan skrev så finns ju risken att han råkar nämna det i skolan att han duschar med mamma och det vet man ju hur vissa mobbare kan vara då... Jag tror detta kommer göra honom mer självständig att kalra av saker på egen hand utan mammas hjälp.
  • Brumma
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-26 18:02:00 följande:

Han får valmöjligheten att duscha med oss eller duscha själv. Vi frågar om det går bra själv eller om han vill att mamma ska vara med på kvällen, och han har sagt att det inte spelar någon roll. Kanske hon är med någon kväll framöver, men nu provar vi med att han får göra det själv. Som någon annan skrev så finns ju risken att han råkar nämna det i skolan att han duschar med mamma och det vet man ju hur vissa mobbare kan vara då... Jag tror detta kommer göra honom mer självständig att kalra av saker på egen hand utan mammas hjälp.

Absolut. Jag tycker som sagt att han borde kunna duscha själv. Men sedan relaterar jag ju även till vår tradition med bastu och tänker att det även kunde vara lite mysigt oxå..
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-08-26 18:02:00 följande:

Vill inte klanka egentligen för att jag tycker du gjort ett bra jobb som tog striden med din fru.

Viktigt och skilja på vad barn behöver och vad de vill. Ofta överenstämmer inte de två (inte hos vuxna heller till fullo) och det är föräldrarnas ansvar att se till barnens behov och sätta gränser för dem när deras viljor krockar med deras behov.

Barn bör uppfostras med målet att bli självständiga. Lika lite som det hör till normal utveckling att fortfarande bära blöja (hos friskt barn) som 11-åring hör det till normal utveckling att en 11-åring fortfarande intimtvättas av föräldrarna. Om barnet inte klarar av det så ska det uppmuntras och stöttas till att göra det. Det är nämligen ett psykologiskt behov hos barnet att bli självständigt. Av den anledningen är det egentligen irrelevant om sonen skulle vilja bli tvättad av mamma. Sonen behöver någon som stöttar honom i att tvätta sig själv. Ni föräldrar ska veta hans bästa och endast låta honom bestämma själv när det ligger i hans egna intresse.
  • Brumma
    Anonym (qwerty) skrev 2015-08-27 18:47:35 följande:

Vill inte klanka egentligen för att jag tycker du gjort ett bra jobb som tog striden med din fru.

Viktigt och skilja på vad barn behöver och vad de vill. Ofta överenstämmer inte de två (inte hos vuxna heller till fullo) och det är föräldrarnas ansvar att se till barnens behov och sätta gränser för dem när deras viljor krockar med deras behov.

Barn bör uppfostras med målet att bli självständiga. Lika lite som det hör till normal utveckling att fortfarande bära blöja (hos friskt barn) som 11-åring hör det till normal utveckling att en 11-åring fortfarande intimtvättas av föräldrarna. Om barnet inte klarar av det så ska det uppmuntras och stöttas till att göra det. Det är nämligen ett psykologiskt behov hos barnet att bli självständigt. Av den anledningen är det egentligen irrelevant om sonen skulle vilja bli tvättad av mamma. Sonen behöver någon som stöttar honom i att tvätta sig själv. Ni föräldrar ska veta hans bästa och endast låta honom bestämma själv när det ligger i hans egna intresse.

Nu gällde det ju inte intimtvätt utan att hon hjälper honom med håret....
  • SmultronSöt
    Brumma skrev 2015-08-27 19:38:34 följande:

Nu gällde det ju inte intimtvätt utan att hon hjälper honom med håret....

Ja hur många gånger ska det behöva påpekas egentligen! :)
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-08-27 18:47:35 följande:

Tack! Nej det handlade som sagt inte om någon "intimtvätt". Håller med om att de bör uppfostras till att bli självständiga, och det känns som vi är i rätt riktining nu och min fru börjar förstå det också. Han är inte mammas "lilla" pojke längre. Vi får se hur det går.
Svar på tråden Olämplig relation mor och son?